OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : Receptek az olvasóvá neveléshez

Receptek az olvasóvá neveléshez

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeketAz oktatás körüli nyilvános viták azt mutatják, hogy korunkban a legtöbben a magyartanítás hagyományos értékeit kérdőjelezik meg. Heves vitákat generál a kötelező olvasmányok, a memoriterek kérdése, illetve az is, hogy meg kell-e érteni több száz (vagy akár csak száz) évvel korábban élt eleink nyelvét, műveltségét, vagy sem egy 21. századi tanulónak.
 
Vojtek Sándor, a tragikusan korán elhunyt szlovákiai magyar tanár és irodalomtudós írásaiból fény derülhet arra, mi az az ideális megközelítés, módszertani eszköztár, amivel korunk magyar tanárai hatékonyabban tudják munkájukat végezni, hivatásukat betölteni.

 

Egy magyartanár könnyen elbizonytalanodhat, képesek-e a diákjai befogadni olyan irodalmi szövegeket, mint Berzsenyi Dánieltől az Osztályrészem vagy Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéje. Tanácstalanságát fokozhatja, hogy ő maga valószínűleg már annyit foglalkozott ezekkel a textusokkal, hogy biztos képe és tudása alakult ki az idők során róluk, sőt esetleg kvázi közeli barátjaivá is válhattak, ezért nehezen érti meg az első olvasás korlátjait és nehézségeit. Vojtek Sándor Olvasóközpontú irodalomoktatás című tanulmánykötete éppen abban nyújt segítséget, milyen módszerekkel, kérdésfelvetésekkel és játékokkal könnyítheti meg a pedagógus a diákjainak az első találkozást a szöveggel. 

A teljesség igénye nélkül felsorolnánk pár nagyszerű ötletet, melyek játékosak, kreatívak, és abban támogatják az olvasót, hogy a befogadás számára (újra)alkotási folyamattá válhasson.

Vojtek elképesztő fantáziával segít Berzsenyi költészetével kapcsolatban, hogy az antik versformák a diákok számára ne valami értelmetlen döcögés, hanem élő ritmus lehessen. Kiemelném a „zenekar” nevű csoportos feladatot, amely során a négy-öt fős diákcsapatok a sorok alá írják a verslábak jelölését, majd együttesen olvasva, valamilyen ritmushangszer (triangulum, csörgődob) kíséretével előadják azt az egy-két versszakot, melyekkel foglalkoztak.

Vagy szintén Berzsenyi Dánielnél, A poézis hajdan és most című versnél javaslatot tesz arra, hogy a diákok ne a teljes szöveget elemezzék, csak a hattyú motívummal foglalkozzanak – egy ilyen nehéz szövegnél elengedhetetlen, hogy felfedezzük, milyen jelentések, milyen értelmezési ösvények érhetnek össze csak és kizárólag a hattyú esetében (a tanulók Lédától kezdve Lohengrinen át számos csomópontot találhatnak önálló vagy csoportos kutatómunka során, ami a motívum elemzését gazdagíthatják). Leginkább mégis azokat a feladatokat emelnénk ki, ahol Vojtek szó szerint játékosítja az irodalmi szövegeket: társasjátékot kreál a Csongor és Tündéhez, Szabó Lőrinc Tücsökzenéjének a feldolgozását barkochbával segíti.

Hiánypótló lehet a Szétszabdalt meseregény című fejezet, melyben Vojtek Sándor Berg Judit Rumini című meseregényének iskolai feldolgozására és elemzésére tesz számos javaslatot. A kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom rendkívül gazdag világa mellett nem mehet el egy magyartanár sem, és ha célja a tanulóinak olvasóvá nevelése, akkor a klasszikusok mellett mindenképp találnia kell egy-két olyan művet, ami az adott korosztályt célozza meg, az ő nyelvükön szólal meg, és kapcsolódik a gyerekek problémáihoz, szemléletmódjához, egyszóval az ő világukban játszódik.

A magyartanárok problémája az, hogy a kortárs gyerekirodalom elemzésének, tanításuk módszertanának nagyon gyér a szakirodalma, ha fel akarja tárni az osztályával közösen a könyv titkait, szinte csak magára, a saját kreativitására hagyatkozhat. Éppen ezért örömteli, hogy Vojtek (mellékletekkel együtt) több, mint száz oldalon foglalkozik a Rumini órai elemzésével, megközelítésével, hiszen ha egy magyartanár nem is ezt a könyvet választaná ki mondjuk az ötödikes diákjainak, hanem egy másik kortárs gyerekregényt, így is számtalan ragyogó módszertani ötletet nyerhet Vojtek Sándor példája alapján.  

 

Vojtek Sándor: Olvasóközpontú irodalomtanítás (Két Egér Könyvek, 2017, Budapest)

Forrás: tantrend.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót