OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : Gyerek választ, felnőtt-válasz

Gyerek választ, felnőtt-válasz

Sátoros ünnepekkor szülők, nagyszülők, közeli és távoli rokonok szívesen ajándékoznak könyvet, pláne, ha gyereket akarnak meglepni vele. Dizájnvásárok, karácsonyi bazárok, iskolai árusítások remek lehetőséget nyújtanak, hogy kicsik és nagyok kedvükre válogassanak, belekóstoljanak a kortárs gyerekirodalom egyre növekvő kínálatába. A felnőttek reakciója egy-egy gyerek, illetve ifjúsági mű láttán néha „megérne egy misét”…

A különböző kommenteket hallgatva elgondolkodtató, hogy mennyire hálás  feladat egyáltalán a gyerekkönyv kiadás és értékesítés, hiszen elsősorban a felnőtt fogyasztót kell a termékkel megnyerni, és nem a kiskorút. Viszont a kiragadott esetek talán azt is szemléltetik, hogy a szülők helyzete sem fenékig tejfel.

Egy alkalommal anyuka három és féléves kisfiának kér ajánlást, valamilyen „eszesebb” könyvre. Elgondolkodtató, hogy miképpen létezik óvodás számára eszes könyv? Lehet, hogy rögtön már az érettségire készül? Miért nem vidám történetet keres inkább a szülő? Miért akarunk állandóan nevelő szándékkal könyvet választani?

Másik esetben, a nyugodtan nézelődő kislány apukája olyan könyvet szeretne, amiben rendes tanulság van. Az ötéves kislány egyből kiválasztja Annie M.G. Schmiedt klasszikusát, a Szutyoksárit. Apuka ismét rákérdez: „Ebben van tanulság?”. Persze, de főleg humor és nevetés, meg vicces rajzok.

 

Kilencéves kislány anyukájával vásárolgat, majd megegyeznek, hogy a kislány választhat egy könyvet. A szülőnek megtetszik egy kiadvány, a gyereknek egy másik, látszik, hogy már rögtön elolvasná. Anyuka erősködik, hogy az általa kiszemelt példányt vegyék, mert Ő azt szeretné. A kislány persze nem enged, szorítja magához a kötetet. A veszekedés odáig fokozódik, hogy a kislány sírva elrohan. Miért nem engedjük, hogy a gyerek válasszon? Talán sokkal szívesebben elolvassa a történetet, ha ő maga vonzódik a könyvhöz, és nem másvalaki jelöli ki neki. Azt megteszi az iskola meg a kötelező olvasmányok.  Miért gondoljuk, hogy jobban tudjuk náluk, mit szeretnének? A legtöbb esetben, főleg a már olvasó gyerekeknél, ösztönös a választás.

Iskoláskorú fiúgyerek (10-11 éves) anyukája jön, és újságolja, hogy az ő gyereke folyamatosan olvas (milyen szerencse), minden könyvet ismernek, most fejezték be a Harry Pottert, és neki már úgysem lehet újat mutatni. És mégis, győzelem: Lakatos István Óraverzuma elnyeri tetszésüket.

Számtalanszor ismételődik meg a jelenet, főleg óvodáskorú gyerekek esetében, hogy a szülő kijelenti: „Te még nem kaphatsz könyvet, mert nem tudsz olvasni.” Sajnos közös olvasás nélkül talán nem is fog soha.

Rengetegszer előfordul, hogy már egészen apró gyerekeknek (3-4 éveseknek) akarnak a szülők hosszú meseregényeket venni, mert vastag a könyv, jó sok betű és szöveg található benne, lehetőleg minél kevesebb illusztráció, hiszen arra úgy sincsen szükség. Hiába a meggyőző erő, hogy próbáljanak ki egy böngészőt, egy kisebb szövegtartalommal bíró, igazi (ne adj isten művészi) képeskönyvet. Sokszor csak a kötet hátán található korosztályos besorolásnak hisznek, és sokszor még annak sem.

 

Babás szülőknek rendezett dizájn vásáron főleg a pár hónapos csemetéknek keresnek könyveket, nehezen vehetők rá a kortárs illusztrátorok által készített lapozókra. Leginkább a saját gyerekkorukból ismert, kánon részét képező klasszikus mondókás kiadványokat keresik, kevéssé nyitottak az újra, sokszor kritizálják azt, és hűek a nagy közös nosztalgia-élményhez.

Persze léteznek pozitív ellenpéldák, ahol a szülő kíváncsi a gyerek véleményére, vagy együtt, közösen jut vele elhatározásra. Léteznek szülők, akik szívesen vesznek akár képeskönyvet is, meghallgatják a gyerekkönyveket jól ismerő szakember véleményét, ajánlását, és a szerint döntenek.

Találkozhatunk a kortárs gyerekirodalmat jól, felszínesen vagy egyáltalán nem ismerő felnőttekkel. Egyszer egy anyuka száját a következő mondat hagyta el: „Azok a könyvek, amiket ismerek, már megvannak otthon, amiket meg nem, arra meg túl sok időt kellene fordítani, hogy megismerjem.” Sok felnőtt csak a gyerekirodalmi bestsellereket keresi és ismeri, egyáltalán nem nyitott az új, kevéssé ismert szerzőkre. A nagy könyváruházak óriási mennyiségű gyerek- és ifjúsági irodalmi felhozatala sokszor megrémíti a szülőket, inkább a jól bevált, saját gyerekkorból ismert könyveket keresik, veszik meg (újra), és adják gyereküknek. Talán megérdemelne a kortárs gyerek-és ifjúsági irodalom egy esélyt.

Fotó: Schleisz Zsuzsanna

Forrás: tiszaonline.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót