OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS MAGYAR GYEREKKÖNYV ÍRÓK
KORTÁRS MAGYAR GYEREKKÖNYV ÍRÓK : M. Kácsor Zoltán

M. Kácsor Zoltán

  2020.04.15. 16:24

M. Kácsor Zoltán
M. Kácsor Zoltán meseíró 1978-ban született.

Az ELTE BTK-n szerzett diplomát, 2011 óta publikál a győri Műhely folyóiratban. Népszerű Garázs Bagázs történetei után a Kolibri Kiadónál a világ legbékésebb tirexéről szóló Zabaszauruszok sorozattal jelentkezik.

“A gyerekeket leginkább azért csodálom, mert szó nélkül beengedik őket Meseországba. A magamfajta meseírónak viszont nap, mint nap meg kell küzdenem a határőrökkel. És ezek nem akármilyen lények ám!..."

 

Mese
 
 
 

 
Meseregény-sorozat

Zabaszauruszok sorozat

 

"Nekem akkor van karácsony, mikor fantáziavilágot alkotok"
- M. Kácsor Zoltán interjú -
 
 
M. Kácsor Zoltán neve sokak számára ismert a Garázs bagázs sorozata által. Most viszont a legújabb könyvéről, az Utazás Dínomdánomba könyvéről beszélgettünk egy kicsit. Emellett pedig még az írásról is, mert mindig is nagyon érdekelt, hogy miért választja valaki azt, hogy meseíró legyen és a munkálatok is szóba kerültek.

Mondj pár szót magadról azoknak, akik nem ismernek, ki is az az M. Kácsor Zoltán?

Egy kétgyerekes családapa, aki először hosszú éveken át költő szeretett volna lenni, azután felnőttregény író, mire a kisfiának mesélt történetek megírása után végre rájött, hogy valójában meseírónak született.

Visszagondolva már az elég gyanús volt, hogy 9-10 évesen imádtam a fogalmazás házi feladatokat elkészíteni. Talán hetedikes koromtól lehet azt mondani, hogy „írok”, abban az évben kezdtem bele életem első regényébe, egy ifjúsági krimibe, amit aztán sosem fejeztem be. Nagyon élénk fantáziájú gyerek voltam, képzeletben alternatív világokat alkottam, és ez a vágyam felnőttként sem szűnt meg. Ha szemléletesen akarom megfogalmazni, nekem akkor van karácsony, amikor egy fantáziavilág megalkotásán dolgozhatok.

Hogyan találsz időt az írásra?

Egy ismerősömtől hallottam, hogy minden nap 24 órából áll, de ha minden kötél szakad, akkor még mindig ott van az éjszaka. A viccet félretéve a kenyérkereső foglalkozásom (civilben irodalmi muzeológus vagyok) és a családi élet mellett tényleg nagyon nehéz időt szakítani, de nem panaszkodom, mert eddig mindig meg tudtam oldani, hogy az alkotásra is legyen energiám. Persze mindennek ára van, nálam az olyan praktikus dolgok, mint például az autó gumicseréje vagy a kiskert felásása pár héttel később történnek meg.

Mikor és hol szeretsz a legjobban írni?

Hogy mostanában mikor és hol tudok írni, sajnos elég kaotikus. Ezért inkább azt mondanám el, mi lenne az ideális. Reggel elvinném a gyerekeket az iskolába, azután elvonulnék egy csendes, tágas dolgozószobába, ami csak az én birodalmam, és olyan rend vagy kupi van benne, amilyet én akarok. Úgy 8-9 órától délig dolgoznék, majd ebéd, aztán délután 3-4-ig ismét munka. Egyszer talán megvalósíthatom.

Mit gondol a családod, baráti köröd arról, hogy írsz?

Azt hiszem, mindig hozzám tapadt az „író” vagy „író akar lenni” kifejezés, csak volt az az időszak, amikor még nem adtak ki tőlem könyvet, most pedig azt a korszakot éljük, amikor már kiadtak. Tehát réges-régen megszokták, hogy írok, és örülnek, ha sikert érek el.

Az alkotás melyik részét szereted a legjobban és melyik jelenti a legnagyobb kihívást?

Ez egy nagyon izgalmas kérdés, amiről órákat lehetne beszélni! Dióhéjban az alkotói folyamat alapvetően két részből áll: először kitalálom a világot, a sztorit, a karaktereket, egészen olyan mélységig, hogy tisztában legyek az egyes fejezetekben történtekkel. Kik szerepelnek benne, honnan indul, pontosan hogyan záródik stb. Ha készen van ez a részletes regényvázlat, akkor kezdődhet az, amit klasszikusan írásnak nevezünk, vagy ahogyan a kislányom egyszer megfogalmazta:

„Apa írja a betűket.”

És itt sokszor kisebb-nagyobb mértékben borul a regényterv, mert írás közben olyan kreatív állapotba kerülök, mely során adott esetben sokkal izgalmasabb dolgok jutnak eszembe, mint a tervezési szakaszban. Az írásnak ezt a részét nyugodtan nevezhetjük egyfajta meditatív állapotnak, de az ötletek feltolulása során nagyon észnél kell lenni, hogy egyrészt megfelelő teret kaphassanak ezek gondolatgyöngyök, másrészt a korábban kialakított terv se szenvedjen csorbát, hiszen a dramaturgiának egyben kell maradnia. Ahhoz tehát, hogy egy logikus, izgalmas, és részleteiben is kreatív kézirat születhessen, komplett egészként kell érzékelni a születő alkotást. Egyik folyamat sem tud meglenni a másik nélkül. Az írói munka minden részét élvezem, de talán a konkrét írás szakaszát szeretem a legjobban. A legnagyobb kihívást pedig az jelenti, hogy ha valahol elcsúsztam, mert egy hibát mindig sokkal nehezebb kijavítani, mint egy új részletet megírni.

Legújabb regényed az Utazás Dínómdábomba egy nagyon aranyos dínós mese. Honnan jött az ötlet?

Akkor jött az ötlet, amikor a kisfiam a dinoszauruszos korszakába lépett, és kiderült, hogy alig van olyan nem dokumentum jellegű mesekönyv, aminek dínók a főszereplői. Először nem is meseregényben gondolkodtam, hanem kisebb mesékben, mint a Garázs bagázs mesekönyv-sorozat esetében. Minden történetben más és más dínók lettek volna a főszereplők. Ezt a koncepciót valamennyire még a regény szerkezete is követi, hisz minden kaland más lényhez köthető. Aztán az akkori kiadómnak valamiért nem tetszett az ötlet, én pedig elkezdtem nagyobb léptékben gondolkodni, így született végül a Zabaszauruszok című meseregény-sorozat első kötete, az Utazás Dínómdánomba.

A fiaim imádják a dínókat, de meglepve hallgatták a mesét, hogy a legvérszomjasabb dínó ebben a történetben a legszelídebb. Mi volt ennek az oka, hogy ennyire békésre sikerült Rilex, a tirex?

   

Rilexet először Félixnek hívták, és bár már akkor sem volt vérszomjas, nem volt ennyire markánsan békés teremtés. Aztán egy reggel úgy ébredtem, hogy ez így nem lesz jó, adni kell a T-rexemnek egy jól megfogható, különleges jellemet. Úgy emlékszem, először a „Rilex tirex” szójáték ugrott be, ami nagyon megtetszett, és miután úgy gondoltam, az angol „relax” szó jelentése kellőképpen ismert, ráadásul dramaturgiailag is elég izgalmas egy békés szörnyeteg – amire egyébként a világirodalomban is bőven akad példa –, Rilex jelleme készen is volt.

Nagyon ötletesek voltak a beszélő nevek. Ezeknek a kitalálása mennyire volt nehéz? Előbb a történet volt meg, utána pedig a nevek, vagy épp fordítva született meg az ötlet?

Az már a Garázs bagázs mesekönyv-sorozatnál kiderült, hogy a játékos nevek adása könnyen megy, ezt a gyakorlatot pedig, ha akartam volna, sem tudtam volna kihagyni a regényből. Egy névalkotásnál a nyelvi játék mellett az adott szereplő legfontosabb tulajdonságait is figyelembe veszem, így alakulnak ki a „beszélő” vagy „beszédes nevek”. Habár a karakterek megalkotása mindig nagyon fontos, azért általában a történet, illetve a miliő az első.

A képek fantasztikusak a könyvben. Mennyire volt nehéz illusztrátort választani, illetve miért pont Kecskés Juditra esett a választásod?

Judittal a Kolibri Kiadóban találkoztam először, és a főszerkesztő, Balázs Eszter javasolta, hogy ő legyen Rilexék megrajzolója. Miután az első vázlatokat láttam, kétségem sem volt afelől, hogy Judit tökéletes választás. Azóta is nagyszerűen dolgozunk együtt.

A fiúk már tűkön ülve várják a folytatást. Mikorra várható a következő rész?

Mielőtt a második részről beszélnék, előbb hadd számoljak be egy másik nagyszerű hírről: a Zabaszauruszok első részének, azaz az Utazás Dínómdánomba című kötetnek még idén, karácsony előtt jön a második kiadása! Újdonság is lesz benne az első kiadáshoz képest: az előzékein megjelenik a Szaurusz-szigetek térképe, és egy rajzolt fényképalbum is a szereplőkről, akik mellé vicces, áltudományos szövegeket csatolunk. Jópofa lesz, majd meglátjátok! És akkor most a Zabaszauruszok második kötetéről: a címe valószínűleg Sárkánytörvény lesz, és jövő év májusában kerül a boltokba, tehát a Könyvhétre készül el. A Kolibri Kiadó a könyvbemutatóit rendszerint Budapesten, a Katona József Színházban tartja olvasószínház keretében. Aki jövőre ellátogat oda, nagyszerű előadásban lehet része, és velünk is találkozhat.

Végül pedig utolsó kérdésem: mi várható Tőled a jövőben, ha végeztél a Zabaszauroszokkal? Lehetséges, hogy másik műfajban próbálod ki magad, vagy egy újabb remek mesekönyvvel leped meg a kisebbeket?

Jelenleg a Zabaszauruszok harmadik részét írom, és egyelőre magam sem látom, hogy a kialakult új bonyodalom – mely a 2. részben veszi kezdetét – mennyi kötetben tud kibontakozni és lezáródni.

Emellett azonban sok más mesevilág él bennem, melyek egy részét már meg is írtam, vagy elkezdtem megírni. Van egy 8-10 éveseknek írt kéziratom, és egy 5-10 éveseknek szóló is, melyek közül az egyik jövő ősszel napvilágot láthat, a másik pedig talán majd azután.

Közben egy (kis)kamaszoknak szóló regényfolyamot, és egy még nagyobbaknak szóló, sci-fi jellegű történetet is dédelgetek magamban. Sok tervem van tehát, csak elég időt kell találnom az írói munkára – muszáj lesz, mert az ötletek egyre csak „dörömbölnek”, nekem pedig az a feladatom, hogy világra hozzam őket.

Forrás: dorkaanyaolvas.blogspot.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót