OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
ANDERSEN-DÍJAS ÍRÓK
ANDERSEN-DÍJAS ÍRÓK : Nöstlinger, Christine - osztrák írónő

Nöstlinger, Christine - osztrák írónő

  2016.07.29. 00:06

Képtalálat a következőre: „Nöstlinger,”Christine Nöstlinger osztrák írónő 1936. október 16-án született Bécsben, és Hernals-ban, egy bécsi elővárosban nőtt fel. Apja órakészítő volt, anyja egy óvoda vezetőjeként dolgozott. Érettségi után festőnek készült, de aztán alkalmazott grafikát tanult a bécsi Iparművészeti Akadémián. Néhány évig dolgozott grafikusként, majd férjhez ment Ernst Nöstlingerhez. Két lányuk született, Barbara (1959) és Christine (1961).
 
Írni akkor kezdett el, amikor a két gyermekével otthon volt. Egyszerűen elkezdett egy gyermekkönyvet festeni és írni. Sok történetét maga illusztrálta, néhány könyv képeit pedig kisebbik lánya rajzolta. Nöstlinger ma is rendszeresen dolgozik újságoknak, folyóiratoknak, a rádiónak és a TV-nek.

 

Könyveiben a gyermekek minden korosztályához szól. Írásai mesés történetek, amelyekben a mindennapi élet valósághű ábrázolása a cél. A sok gyermek számára ismerős dolgok – nehéz anyagi körülmények, egyszülős családok, verekedős gyerekek az iskolában – mind-mind visszatérő elemei a Nöstlinger-életműnek, az olvasót elsősorban mégis az írónő humoros, de illúzióktól és érzelgősségtől mentes, szerény és kedves hangneme ragadja meg.

Christine Nöstlinger életművében a gyermek mindig a figyelem középpontjában áll. Az írónő rendíthetetlenül kiáll a gyermekek érdekei mellett, az általa megteremtett világban a gyermekkor a legkevésbé sem idilli, gyermekhősei pedig egyáltalán nem tartoznak az ártatlan jókisfiúk/kislányok közé: bölcsek, gondolkodó és független személyiségek, akik nem szenvedhetik, hogy tárgyakként bánjanak velük. Sokszor maguk is meg tudják oldani problémáikat kedves nagyanyjuk, vagy éppen barátaik támogatásával. Olykor más szülők segítségét is kérik, akik gyakorta jobban megértik mások gyermekeit, mint sajátjukat.
Nöstlinger írásaiból sosem hiányoznak a melegségnek, szeretetnek és az együvé tartozásnak ezen apró oázisai. Együttérzése azoknak a felnőtteknek is szól, akik nem képesek megbirkózni problémáikkal, akiknek nehezére esik a társadalmi normákhoz való merev ragaszkodás.

Nöstlingernek kiterjedt, átfogó életműve van. Regényei három csoportba sorolhatók. Az elsőbe olyan elbeszélések kerülnek, ahol a mindennapok valósága a feje tetejére áll és az olvasó egykettőre egy természetfeletti világban találja magát.
Az ide tartozó regényeket áthatja a Harisnyás Pippire oly jellemző tiszteletlen, rendbontó humor. Nöstlinger első könyve, az 1970-ben megjelent A tűzpiros hajú Friderika is ide tartozik, amelyet saját maga illusztrált. Már ebben a könyvben is találkozhatunk a sajátságos nöstlingeri elbeszélésmóddal, melynek fő jellemzői a humor, a különös, fantasztikus világ és a társadalom valósághű ábrázolása.

Az 1972-ben megírt Fütyülünk az uborkakirályra című regénye és az 1989-es, eddig lefordítatlan Der Zwerg im Kopf is ebbe a kategóriába tartozik. Utóbbiban egy Nils Holgersson típusú, csúcsos sipkájú manó szerepel, aki hirtelen ötlettől vezérelve tanyát üt egy iskoláslány fejében, és füllentős beszélgetőtársává válik.
Egyik talán legjobb könyve az 1975-ös Konrad oder das Kind aus der Konservenbüchse című elbeszélés, amelyben egy életvidám asszony csomagot kap: egy hétéves mintafiút. A könyv nem puszta viccelődés a gyerekneveléssel, az iparos egyformaságból is gúnyt űz az írónő.
A még szintén le nem fordított Das Leben der Tomanis-ban (1976) nem csak jól nevelt gyerekek kezdenek el énekelni, ugrándozni és bukfencezni, mint a tomanik, hanem, szomszédjaik nem kis megrökönyödésére, szüleik is.

A második csoportba Nöstlinger realisztikus, mindennapi életet ábrázoló elbeszélései kerülnek. A történet középpontjában, mint mindig, itt is a mai kor gyermeke áll, aki egyszülős családban él, vagy szülei agyonhajszoltak, látástól vakulásig dolgoznak és veszekednek. A tréfás kedv itt háttérbe szorul és az elbeszélés sokkalta komolyabb hangvételű.
Az 1974-es Ilse menekül egy, az Alice Miller-i gyermeknevelést elutasító szellemben íródott könyv, melynek főhősnője elvált szülők gyereke, aki elmenekül otthonról, mert szülei gyakran megverik.
Ugyanilyen típusú az Órarend randevúval című könyv története is, amelyben a tizennégy éves Annika három napjába nyerhetünk betekintést. Ebben a művében Nöstlinger a megértésre és szeretetre képtelen szülőket állítja pellengérre. A történet azért mégis reménykedő, a könyvben feltűnik egy másik típusú felnőtt is, a történet vége nyitott, pozitív kicsengésű.

Nöstlinger felváltva írt mesésebb, fantasztikusabb történeteket és realisztikus elbeszéléseket. Ugyanebbe a csoportba tartozik még az 1978-es Wetti und Babs és a Nagle einen Pudding an die Wand, amely 1990-ben jelent meg németül.

A harmadik, igen különleges csoportba két könyv tartozik, melyek visszapillantó jellegűek, önéletrajzi elemekben bővelkednek. Az első az 1973-as Repülj, cserebogár!, mely a második világháború utolsó évében játszódik, Bécsben. A történet főszereplője egy kilencéves kislány, Christel, aki háborús élményeiről mesél.
Miután a házukat bombatámadás éri, Christel és családja a külváros egyik elhagyatott házába menekül. Mikor a háború véget ér, a nácik kivonulnak, de az új megszállókkal, az oroszokkal is meggyűlik a bajuk.
A másik könyvben, a német nyelvterületen 1981-ben megjelent Zwei Wochen im Mai-ban Christel már tizenkét éves. A történet a szegény órásmester családja körül forog: vajon talpra tudnak-e állni a háború romjaiból?
Ez a két könyv a Nöstlinger-életmű legjobb alkotásai közé tartozik. Az írónő a gyermek szemszögéből figyeli az eseményeket, írásmódja diszkrét, visszahúzódó.

Az utóbbi évtizedben Nöstlinger figyelme a fiatalabb gyerekek irányába fordult. A legtöbb kötetet két sorozatba írta: az egyik egy fiúról, Franzról szól, melyet 1984-ben kezdett el, a másik, 1992-ben indult sorozat főhőse egy Mini nevű kislány. Nöstlinger ragyogó mesemondó képességét ezekben a történetekben is megcsillogtatja, melyekbe ügyesen szövi bele elgondolkodtató mondanivalóját.
Legjobb példa erre a korszakára az 1999-ben megjelent Mini ist verliebt című kötet, melyben a nyolcéves Mini őrülten szerelemes lesz egy elviselhetetlenül kérkedő fiúba.

Nöstlinger azonban nem csak gyermekeknek, hanem felnőtteknek is készített jó néhány olvasnivalót. Az írónő ugyanis lelkes és kitűnő szakács, főzési tudományát két szakácskönyvében is megosztja az érdeklődőkkel, melyekben nemcsak receptek, hasznos trükkök és tippek is találhatóak. Karácsonyi történeteket és verseket tartalmazó könyve egyaránt vicces, ironikus és elgondolkodtató.

Forrás: ekultura.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót