OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESETERÁPIA
MESETERÁPIA : A betegség egy sárkány, amelyet le kell győzni

A betegség egy sárkány, amelyet le kell győzni

A Mosoly Alapítvány terapeutái évek óta mesélnek az ország több kórházában súlyosan beteg gyerekeknek. Kiderült, hogy a gyerekek a Három kismalac téglaházában érzik magukat biztonságban, a Terülj, terülj asztalkámtól megjön az étvágyuk még akkor is, ha hetek óta nem bírtak enni, a Táltos paripában pedig felismerik saját erejüket, gyógyulásukat.
  • Műtét előtt álló, szorongó gyerekeknek sárkányok, boszorkányok, óriások legyőzéséről szóló mese ajánlott.
  • Lázas gyerek esetében viszont inkább kerülendő a sárkányos, tüzes mese, helyette hűtsük őket vizes, jeges meseelemeket tartalmazó történetekkel.
  • Enni nem akaró gyerek étvágyát olyan mese keltheti fel, amelyben szerepel a "terülj, terülj asztalkám",
  • félénk, segítségre szorulóknak pedig olyat érdemes mesélni, ahol a hőst táltos ló vagy egyéb varázshatalmú segítő támogatja útja során.

 

"A mesék a beteg gyerekek gyógyulását nagyban támogathatják. Meseterápiás foglalkozásainkon évente 1100 súlyosan vagy krónikusan beteg gyerek vesz részt" - mondja Adorján Katalin, a Mosoly Alapítvány vezetője.

Díjmentes foglalkozásaikon mesélnek többek között az ország négy nagy gyerekkórházában, valamint folynak meseterápiás foglalkozások a látás- és mozgássérültekkel foglalkozó debreceni Kettesy Aladár Általános Iskolában, és vannak mesés csoportfoglalkozások az alapítvány budapesti játszószobájában is.  

A mesehős nem csak beszél, cselekszik is

A beteg gyerekek gyógyításában használt meseterápia alapjait Boldizsár Ildikó mesekutató fektette le. A Metamorphoses elnevezésű módszer abból indul ki, hogy minden élethelyzetnek megtalálható a mesebeli párja. A mesehősök a boldogság megtalálásáért, az egyensúly visszaállításáért keményen megdolgoznak, egyetlen olyan mesehős sincs, aki csak elméletben oldja meg a problémákat. Egyetlen olyan mesehőst sem ismerünk, aki csak beszél arról, hogyan kellene élni, aki elakad a tervezgetés szintjén, és már az első akadálynál lemond a megvalósításról.

"Nem mászom fel az égig érő fára, mert olyan magas."

"Dehogy megyek el az Üveghegyen túlra, túlságosan messze van."

"A sárkány nagyon veszélyes állat, inkább itthon maradok."

"Királylány? Macerás. Nem megyek sehova"

Ilyen a mesékben nem fordulhat elő. Ezért a mesék alkalmasak arra, hogy mozgósítsák a gyermek megküzdési stratégiáit. Egyúttal meg is könnyítik a beteg helyzetét azzal, hogy a történettel eltávolíthatja magától azokat a problémákat, amelyekkel még nem tud szembenézni.

 

A betegség sűrű rengeteg, amelyen át kell vágni

"A terápia során kiválasztunk egy mesét, amely hasonlóságot mutat a gyermek élethelyzetével" - mondja Domszky Zsófia pszichológus, az alapítvány terápiás programfelelőse.

"Szorongásoldásra népszerűek a sárkányokat, boszorkányokat, óriásokat legyőző mesék. Műtét előtt álló gyerekeknél is előszeretettel használnak terapeutáink sárkányos meséket, mert ahogy a gyerekek megfogalmazták, a betegségük a sárkány, amelyet le kell győzni."

 De műtétre váró gyereket megfoghat olyan mese is, amelyben át kell mennie egy alagúton vagy az ismeretlen veszélyeket rejtő sűrű rengetegen.

Az alapítvány terapeutái több gyereknél tapasztalták, hogy a szúrás motívuma felkeltette érdeklődésüket. 

"Mivel ezeket a gyerekeket naponta többször szurkálják, nem csoda, hogy számukra fontos motívum lett például A félig nyúzott bakkecske című mesében, amikor a dongó megszúrja a kecskét. A tűszúrás átértelmezése a mesei humorral fűszerezve segített a gyerekek szorongásának leküzdésében" - mondja Domszky Zsófia.

Egy másik jellegzetes motívum, amely többször előkerült a meseterápiás alkalmakon az onkológiai beteg gyerekek körében, a táplálás motívuma.

"Egy kamasz fiút például, akit azért nem lehetett életmentő kezelésben részesíteni, mert nagyon le volt gyengülve a szervezete, nem volt étvágya, és nem volt képes enni, a Terülj, terülj, asztalkám... című mesével gyógyítottunk, és a mese végén arról beszélgettünk, hogy milyen ételeket képzel az asztalra" - meséli Domszky Zsófia. A fiú egyébként megerősödött, és lehetett folytatni a kezelését.

De Az aranyköles című mesénél is előjött a táplálás motívuma. Egy kisfiút például leginkább az a jelenet ragadta meg ebből a meséből, amikor a kisegérnek szalonnát ad a legkisebb királyfi. Terapeutájának azt mondta, hogy ő ebben a mesében legszívesebben a kisegér lenne.

 

Az égig érő fát sem másszák meg vasbocskor nélkül

"Gyakran tapasztaljuk, hogy a kórházban lévő gyerekek elhagyatottnak érzik magukat, nincsenek tudatában, hogy kérhetnek segítséget" - mondja az alapítvány munkatársa. "Ilyenkor tudatosítjuk bennük, hogy vasbocskor nélkül a kis kondáslegény sem indul el az égig érő fa megmászására".

De segíthetnek az olyan mesék is, amelyekben például táltos ló támogatja a hőst az útja során, kisegíti minden bajból, és bárhova eljuthat a segítségével. Arra a kérdésre, hogy hol lakik a te táltosod, sok gyerek nevezte meg valamelyik testrészét, például a lábát, amely segíti őt a fociban.

"Sokszor tapasztaljuk azt is, hogy ezek a beteg gyerekek nem tudnak a megküzdésen túlra gondolni. Ha feltesszük azt a kérdést, hogy mi lenne a három kívánságod, többnyire azt mondják, hogy gyógyuljak meg, de ezen túlra már nem képesek gondolni. Pedig ha lenne, amiben hinnének, amiért érdemes meggyógyulniuk, akkor gyorsabb, könnyebb lenne a felépülés. A mesék ennek a tudatosításában is segítenek" - mondja a Mosoly Alapítvány programfelelőse.

Természetesen a mesék az egészséges gyermekekre is hatnak. Érdemes megfigyelni, hogy melyik a gyermek kedvenc meséje, hiszen leginkább abban ismer rá a saját életére. Rosszevő gyereknél lehet próbálkozni a Terülj, terülj asztalkám mesékkel, szorongó, félénk gyerekeknél pedig, a betegek gyermekekhez hasonlóan, segíthetnek a sárkányos, táltosos mesék.

Forrás: origo.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót