OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESETERÁPIA
MESETERÁPIA : Biblioterápia gyerekeknek (1) Szorong a gyermek? Olvassunk neki!

Biblioterápia gyerekeknek (1) Szorong a gyermek? Olvassunk neki!

Hamarosan kistestvér születik, fogorvoshoz kell menni, jövő héten elkezdődik az óvoda – megannyi élethelyzet, amitől a gyerekek többsége szorong. A tengerentúlon bevett szokás, hogy ilyenkor a szülő elmegy a legközelebbi könyvesboltba vagy könyvtárba, és választ a gyermekének egy olyan könyvet, ami valamilyen módon feldolgozza az éppen aktuális problémát.

 

Szerencsére nálunk is egyre több biblioterápiás könyv jelenik meg, gondoljunk akár Finy Petra "ügy-es" sorozatára, vagy Pernilla Stalfelt magyarul is olvasható könyveire.

 
De mi is az a biblioterápia?

A biblioterápia pontos meghatározása nem könnyű feladat. Ahány szerző, annyiféle megközelítés létezik. Különböznek a módszerek, a célcsoportok. Ami mindegyikben közös, hogy a gyógyító tevékenység, a probléma-megoldás könyvek olvasásával történik.

 

A téma egyik legátfogóbb kézikönyvében Beth Doll pszichológus és Carol A. Doll könyvtártudományi professzor azt a felosztást találja a leghasználhatóbbnak, amely megkülönbözteti a klinikai és a fejlesztő biblioterápiát. Előbbit komoly pszichés problémákkal küzdő gyerekeknél és fiataloknál alkalmazzák, mely leginkább egészségügyi intézményben zajlik és vezetője pszichológus vagy pszichiáter. A fejlesztő biblioterápia ezzel szemben az egészséges gyerekek személyiségfejlődésének elősegítésével foglalkozik.

 

Dr. Bartos Éva, a Könyvtári Intézet igazgatója egy lehetséges további felosztást javasol az 1999-ben megjelent Segített a könyv, a mese című kiadványban. Úgy véli, hogy a fejlesztő biblioterápiába való bevonásra alapvetően minden gyerek alkalmas. De vannak, akik számára 

1. lehetséges, vannak, akiknek 

2. szükséges és akadnak, akiknek 

3. nélkülözhetetlen a terápiának ez a módja.

Az első csoportba tartoznak az átlagos, egészséges gyerekek, akik csupán az életkori sajátosságokból adódó problémákkal kell, hogy megküzdjenek (pl:szerelem, barátság, felnőtté válás, közösségbe való beilleszkedés, iskolai elvárások stb.). A biblioterápia az ő esetükben megelőző funkcióval bír.

A hátrányos helyzetben (pl. elvált szülők, szegénység, tanulási nehézségek stb.) levő gyerekek alkotják a második csoportot, számukra a terápia valóban szükséges segítségnyújtás.

A mentális problémákkal (depresszió, önértékelési zavarok, viselkedési zavarok, hiperaktivitás) küzdő gyerekek, fiatalok tartoznak a harmadik csoportba, az ő esetükben Bartos Éva szerint nélkülözhetetlen a bibioterápiás beavatkozás, de kizárólag ideggyógyász szakember közreműködésével.

 

Hogyan segítenek a könyvek? 

Dale Pehrsson szerint

"a könyvek és történetek képesek kifejezni olyan gondolatokat és érzelmeket, amelyeket a gyerekek gondolnak és éreznek, de nem képesek megosztani másokkal. A történet szereplői ráébresztik őket, hogy problémáikkal nincsenek egyedül."

A biblioterápia során a könyvek úgy segítenek feloldani a gyerek szorongását, hogy felkínálják a történet szereplőivel való azonosulás lehetőségét, akik hasonló problémával küzdenek mint ő maga. Az azonosulás során a gyerek képzeletben (azaz biztonságos távolságból) kipróbálhat számos élethelyzetet, és több megoldási lehetőség közül is választhat. Az azonosulás során a gyerek katarzist él át, azaz érzelmileg is involválódik, együtt fél, szorong a történet hősével, és együtt örül vele, amikor sikerül leküzdenie az előtte tornyosuló problémát.

 

Ami a biblioterápiában hatékony irodalom típusát illeti, igencsak megoszlanak a vélemények.

  • Vannak, akik szerint a klasszikus tündérmesék a legalkalmasabbak, ugyanis annak színhelyei, szereplői olyannyira nem valóságosak, hogy a gyerek teljesen biztonságban érezheti magát, amikor saját érzéseit kell kivetítenie a történet szereplőire.
  • Vannak, akik nem feltétlenül a mesét, de mindenképpen fikción alapuló könyveket javasolnak.
  • Végül vannak, akik az egészen valóságos történeteket részesítik előnyben, mondván, hogy így a legkönnyebb az azonosulás.

 

Carol Lawson a New York Times egyik cikkében azt fejtegeti, hogy a kortárs gyerekirodalomban megfigyelhető egyfajta változás: egyre több a mindennapi életben előforduló traumatikus élethelyzettel foglalkozó történet. Legyen szó akár testvér születéséről, örökbefogadásról, költözésről, válásról, betegségről, alkoholizmusról, halálesetről, természeti katasztrófáról vagy a szülő munkahelyének elvesztéséről – mindegyik témához lehet találni egy-egy gyerekkönyvet. A kiadók és könyvtárosok az ilyen típusú történeteket nevezik biblioterápiás könyveknek, mert úgy gondolják, hogy a szülők ezekkel segíthetnek gyerekeiknek, hogy azok könnyebben átvészeljék életük nehezebb pillanatait.

 

A magyar könyvpiacon is egyre több ilyen útmutató-jellegű könyvet találunk. A teljesség igénye nélkül, íme néhány közülük:

  • Finy Petra A doki-ügy című könyvében a főszereplő óvodás Emma arról mesél, milyen dokikkal találkozhatnak a gyerekek. A tesó-ügyben a kistestvér érkezéséről, Az ovi-ügyben pedig az óvodakezdésről olvashatnak a gyerekek, pontosabban a gyerekeknek a felnőttek.
  • Bárányhimlős gyerekeknek segíthet Pöttyös Panni története, de
  • Marék Veronika Boribon beteg című könyve is hasznos lehet a néhány napra ágyfogságba kényszerülőknek.
  • A válással, válás utáni új szerelmekkel foglalkozik például Christine Nöstlinger Zűr hátán zűr című története, vagy Menendez-Aponte Emily vigasztaló könyve (Anya és apa válnak).
  • A halál témáját dolgozza fel Pernilla Stalfelt Halál könyve, akinek fontos megemlíteni Kaki könyvét,  Ne bánts! könyvét és Szeretlek könyvét is.
  • Költözés előtt érdemes elolvasni Meg Cabot történetét Allie-ról (Allie Finkle szabályai kezdő tiniknek – A költözés napja).
  • Hisztimesék címe magáért beszél, Berg Judit történetei a sokszor kezelhetetlennek tűnő helyzetekről íródtak.
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót