OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESETERÁPIA
MESETERÁPIA : Meseterápia a gyakorlatban

Meseterápia a gyakorlatban

Kiadó: Magvető
Oldalszám: 408

Ritka és különleges esemény egy kiadók életében, hogy évek óta figyelemmel kísérheti egy terápiás módszer születését és egyre szélesebb körű elterjedését. A hét kiadást megért Meseterápia című könyv mutatta be először a Boldizsár Ildikó által kidolgozott meseterápia elméletét és alkalmazási területeit, s ehhez kapcsolódtak azok a gyűjtemények, amelyek szintén a terápiák során használt meséket gyűjtötték egybe.

A Mesék nőkről férfiaknak, Mesék férfiakról nőknek, Mesék anyákról, Mesék apákról, Mesék életről, halálról és újjászületésről, Mesék testvérekről testvéreknek, Mesék boldog öregekről azonkívül, hogy lélekfrissítő összeállítások, egyfajta segédanyagnak is tekinthetők a meseterápia módszertanához, miképpen a Mesekalauz című nagy sikerű kötet is. A sort a most megjelenő Meseterápia a gyakorlatban folytatja, amely minden kétséget kizáróan mutatja be, hová fejlődött a módszer négy év alatt.

 

Boldizsár Ildikó akkreditált képzések formájában tanítja a metamorphoses meseterápiát, s mintegy száz tanítványa eseteiből válogatta a kötet anyagát, mégpedig azzal a céllal, hogy bemutassa, milyen sok területen és hatékonysággal alkalmazzák manapság módszerét. Ha csupán életkorok szerint tekintjük át a különböző eseteket, találunk közöttük kisbabákkal, óvodásokkal, kis- és nagykamaszokkal, fiatal és érett felnőttekkel, valamint idősekkel kapcsolatos esettanulmányokat.

A terápiás helyzetek is ugyanilyen sokszínűek: például dadogó és szorongó óvodások, veszteségek feldolgozására szoruló, tanulási nehézségekkel küzdő kisiskolások, halmozottan sérült, fogyatékkal élő gyerekek, helyüket nem találó kamaszok, pszichiátriai és krónikus betegek, alkoholisták jelennek meg előttünk sorra, élettörténetükkel és a hozzá kapcsolódó mesékkel együtt. A harminchárom esettanulmány meggyőző bizonyítéka annak, hogy a meseterápia nemcsak megtalálta a helyét a terápiás módszerek között, hanem az élet minden területén eredményesen alkalmazható.

TARTALOM:

  1. BEVEZETÉS
  2. A Metamorphoses Meseterápiás Módszer – Boldizsár Ildikó
     
  3. „AZ ÉN MESÉM” MESECSOPORT TAPASZTALATAI
     
  4. Áthangolódás – Illés Flóra
     
  5. Az okos lány találkozása Holle anyóval és A csillagszemű juhásszal – Botáné Nagy Ildikó
     
  6. A sötét lyuk, ahol „sem eget, sem földet nem látni”. Belső monológ a saját élményű mesecsoporton – Standovár Ágnes

ALKOTÓ-FEJLESZTŐ MESETERÁPIA – FOGLALKOZÁSTERVEK

  1. Együttes élmény anyáknak és babáknak. Mesefoglalkozások a Babahordozó Klubban – Laczi-Horváth Kinga
     
  2. Meglátni, ami van. Mesefoglalkozás halmozottan fogyatékos, mozgáskorlátozott gyermekekkel – Fekete-Szabó Viola
     
  3. „Ejnye, ejnye, ne búsíts!”. Meseterápiás foglalkozásterv születésnél vagy balesetben megsérült gyerekeknek – Élő Fruzsina
     
  4. Sasfiókák. Meseterápiás foglalkozásterv mélyszegénységben élő gyerekeknek – Tátrai Vanda
     
  5. A kút és a kő. Mesefoglalkozás családok átmeneti otthonában – Tamási-Tőzsér Dorina
     
  6. Sokat próbált királyfiak. Mesefoglalkozások speciális gyermekotthonban – Szőtsné Karkus Zsuzsanna
     
  7. Fehérlófia. Mesefoglalkozás 17-18 éves kamasz fiúknak – Sándor Anna
     
  8. A kőleves. Mesefoglalkozás nyelvórába ágyazottan – Trautwein Tímea
     
  9. Félelem a változástól. Mesefoglalkozás párkapcsolati nehézségekkel küzdő párokkal – Standovár Ágnes

ALKOTÓ-FEJLESZTŐ MESETERÁPIÁS FOGLALKOZÁSOK

  1. Amikor vándorútra keltünk. Iskola-előkészítő mesecsoport óvodásoknak 21 mesével – Szirtes-Szabó Katalin
     
  2. Veszteségek feldolgozása 6-7 éves gyerekekkel – Kissné Gaál Zsuzsanna
     
  3. Dadogó óvodások esete a farkassal, avagy amikor a mese nemcsak gyógyít, hanem öntudatlan gyógyítóvá is avat – Fodor Ildikó
     
  4. Téli mese. Preventív meseterápiás foglalkozások az 1. osztályban – Hunya Csilla
     
  5. Zerzura városa. Mesefoglalkozás tanulási nehézségekkel küzdő gyerekekkel – Nagy Magdolna
     
  6. Derék Jankó Mesetábor Csángóföldön – Kecskés Karina
     
  7. A kristálygömb. Mesenyomozás 8-10 éves szorongó, önbizalomhiányos gyerekekkel – Soós Dóra
     
  8. Meseórák a pszichiátrián – Bodó-Czerék Erika

A METAMORPHOSES MESETERÁPIA ÖTVÖZÉSE MÁS MÓDSZEREKKEL

  1. „Éltek, míg meg nem haltak”. Mese és gyógyítás, avagy a mesés gyógyulás nem mese. Idősekkel a krónikus belgyógyászati osztályon – Mohl Hajnal
     
  2. Szemelvények a családterápia és a Metamorphoses Meseterápia együttes fölhasználásának lehetőségeiről – Trencsánszky Magdolna
     
  3. Lovakkal a mesék birodalmában. Meseterápiás csoport daganatos betegségből gyógyult gyermekek részére – Szentes Annamária
     
  4. A tojásból teremtett lány. A hipnózis és meseterápia kapcsolódási pontjai – Benczúr Lilla
     
  5. Integratív Meseterápia Felnőtteknek – Csábi Orsolya
     
  6. Királynő a körtefán. Egy integratív rövidterápiás eset bemutatása – Birtalan Balázs

KLINIKAI METAMORPHOSES MESETERÁPIA

  1. A csengettyűs lábú kecske. A Metamorphoses Meseterápiás Módszer alkalmazása szülő-gyerek csoportban – Alföldi Linda-Holcsik Erzsébet
     
  2. A farkas azért félelmetes, mert megesz téged…. Anya-gyermek kapcsolat erősítése ­mesékkel – Alföldi Linda-Holcsik Erzsébet
     
  3. Ugrás a kútba. Az első egyéni meseterápiám – Móritz Márta
     
  4. „A dalnak sosincs vége!” Egy 9 éves kislány esete a halálfélelemmel – Szőtsné Karkus Zsuzsanna
     
  5. „Ahogy lesz, úgy lesz!” Egyéni meseterápia egy potenciális sárkányölővel – Erős Nikoletta
     
  6. Mit rejt a ládika? Mesefolyam a pszichiátrián – Csóka Judit
     
  7. „Én ebbe az országba fényt viszek!” Alkoholfüggő férfi egyéni terápiája a krónikus belgyógyászati osztályon – Mohl Hajnal

 

Jeges-Varga Ferenc

A mesék nem azok, aminek látszanak

Hol jársz erre, ahol a madár se jár? – kérdezik a szerencsét próbáló szegény embertől a nép­me­sékben. E köszöntéssel is felérő szólásra rímelve a Meta­mor­phoses Meseterápiás Módszer szerint először min­dig azt a kérdést kell meg­vála­szol­nunk ma­gunk­ban, hogy a választásunk miért éppen az adott mesére esett, és hogy mire akar­juk használni.

A választott mese hőse ugyanazért indul el, mint az, aki elé akadályokat gördített az élet. Csakhogy míg a mesehős képes végigjárni a számára jelölt utat, a racionális ember képtelen a továbbhaladásra. A mesékben rejlő ősi tudásanyag azonban mindenki számára hozzáférhető, csak előbb egész lényünkkel rá kell hangolódnunk a teremtő képzelet nyelvére, hogy segítségével felfigyeljünk a problémáinkra, és érzékszervi tapasztalásokkal, rítusos játékokkal megleljük az „igazsághoz” kulcsot adó üzenetet.

Az egyik terápiás alapszabály úgy tartja, „amíg nem szenvedsz eléggé, addig nem akarsz változni”. Márpedig minden hős végső soron csak magára számíthat. A meseterápia ezért a mese gyógyító erejét felhasználva kívánja a hallgatót ráébreszteni arra, miért ért sűrű erdőbe, kitől és mitől remélhet segítséget a bajban, továbbá hogy mit kell tennie saját boldogulása érdekében.

A Magvető Kiadó sorozatában Boldizsár Ildikó segedelmével időről időre betekinthetünk a meseterápia formálódásának folyamatába. Az először 2010-ben megjelent – és azóta összesen hét kiadást is megért – Meseterápia című könyv a személyes élmények mitikus feldolgozásával foglalkozó módszer elméleti alapjait és lehetséges alkalmazási területeit beszélte el, mindenki számára érthető módon.

Boldizsár Ildikó életkorok, társadalmi szerepek, élethelyzetek szerint tematizálva további hét kötetnyi meseválogatást rendezett eddig egybe a világ mesekincsének legjavából, mindenféle magyarázat nélkül, és ugyancsak segédanyagként tekinthetünk a 2013-ban megjelent Mesekalauzra is, amelyben egyfajta sorvezetőt ad, megmutatva, hogy az adott mese az életünk melyik szakaszában tudja kifejteni legjobban gyógyító, útjelző hatását.

Most pedig megfigyelhetjük, a mások segítésével foglalkozók miként dolgoznak a mesékben rejlő kódokkal, felhíva a figyelmet arra is, hogy az arra hivatottak immár akkreditált képzés keretében szerezhetnek jártasságot a módszer használatában. A Meseterápia a gyakorlatban című munkában Boldizsár Ildikó már átengedi a mesélést tanítványainak. Eset­tanul­mányaikból sokrétegű képet kapunk arról, hogy e fiatal terápiás módszer hányféle helyzetben és szinten nyújthat segítséget a mindennapi élet során, a születéstől a halálig.

A könyv tematikája szorosan követi a képzés felépítését. Nyitásként a tanítványok „az Én mesém” mesecsoportos foglalkozásokról készített élménybeszámolóikban vallanak arról, miként fedezték fel a saját meséjük üzenetét, megismertetve az olvasókat a kódok megértéséhez használt, hét elemből álló mesemátrixszal. Mert abban minden beszámoló egyetért, ahhoz, hogy valaki a mesékkel másokon segíthessen, először a saját próbatételeit kell kiállnia, és folyamatosan dolgoznia azért, hogy tisztábban lássa önmagát.

A könyvből megtudjuk, hogy a képzés során a hallgatók alkotó-fejlesztő és klinikai meseterápiát tanulnak. Az előbbit akkor alkalmazzák – akár preventív céllal, akár egy életszakasz gondjai köré szerveződve –, amikor a mesék segítségével viselkedés- és gondolkodásbeli mintákat kívánnak adni, szem előtt tartva az aktuális életszakasz valamennyi jellemzőjét. Az utóbbi az egyéni mintázatban bekövetkezett sérüléseket próbálja meg rendbe rakni. A klinikai meseterápiát – amint azt az elnevezése is sugallja – kizárólag klinikai szakpszichológus, működési engedéllyel rendelkező pszichológus vagy orvos alkalmazhatja. De az orvosi képzettséghez nem kötött foglalkozásokat is – végigolvasva a megszólalók kötet végi rövid bemutatkozásait – jellemzően gyógypedagógusok, tanítók, mentálhigiénés szakemberek használják.

A gyakorlat eddigi tapasztalatainak összegezésében kívülről haladunk befelé. Először néhány alkotó-fejlesztő foglalkozástervet olvashatunk arról, ki hogyan szeretné a mesék „egységes és egylényegű világképét” bevonni a mindennapokba. A bemutatott munkák szemléltetik, miért van szükség a mesék alapos ismeretére. Alapvető fontosságú ugyanis, hogy maga a foglalkozásvezető tisztában legyen a meseválasztásával. Mindig a csoport igényeihez mérik a foglalkozás idejét, célját, a rítusokat, a mesékbe való be- és kiléptetés módját, és hogy a mesemondást követő milyen eszközökkel dolgozzák fel a hallottakat.

A könyv nagyobbik részében viszont már a konkrét tapasztalataikról számolnak be a terapeuták. Az óvodából az iskolába igyekvők pszichés és magatartási problémái, a legkülönfélébb veszteségélmények, a dadogás, a mélyszegénységben élő gyermekek érzelmi gyengeségei, a fizikai és szellemi korlátok, a felnőtté, férfivá válás nehézségei, párkapcsolati gondok, a halálfélelem, gyermekkori traumák, a testi tehetetlenség és meg ennél is több legyőzésre váró sárkány lepleződik le a Boldizsár Ildikó által összeválogatott anyagban.

Először az alkotó-fejlesztő foglalkozásokból kapunk példákat, a kliensek életkora szerint előre haladva. Majd megtudhatjuk milyen szép sikerek érhetők el, ha a meseterápiát más módszerekkel találkoztatják – például a relaxációval, a családterápiával, a hipnózissal, mozgásmeditációval, a pszichodramatikus játékokkal vagy éppen a kognitív terápiával. Végül követhetünk néhány klinikai meseterápiás gyógyító folyamatot is.

A dolgozatok közös tanulsága, hogy a királlyá, királynővé válás sikere a megfelelő áthangolódáson múlik. Koncentrált befelé figyelést, észérvek helyett belső képekkel való munkát kell elvégeznie azoknak, akik támogatást kérnek a meséktől, de a segítőkre is folyamatos megújulás vár. Az egyéni vagy csoportos célok ezért sokszor előre nem is sejthetőek, csak a közös munka során mutatják meg magukat. A vezetőknek is mesehősökké kell válniuk, hogy a klienssel együtt kitűzött cél irányába terelgessék a mesékkel végzett munkát.

A legjobb beszámolók nem takargatják a kezdeti bizonytalanságokat, elismerik a tapasztalatlanság okán elkövetett hibákat, megmutatják azt is, miként formálta a terapeutát a találkozás a terápia alanyával. Olykor még a siker intenzív élménye is átélhető, ami nem egyszer felkavaró, megtisztító hatással van az olvasóra is. Gyönyörű példa erre a kézdivásárhelyi pszichiátrián a külvilággal és önmagukkal is kapcsolatot vesztett felnőttek részére tartott meseóra sorozat vagy a Derék Jankó Mesetábor komplex meseterápiás-művészeti élményprogramja, amely az anyához-anyaföldhöz-anyanyelvhez bizonytalanul kötődő csángó gyermekek részére kíván segítséget nyújtani a kapcsolódási pontok megszilárdításában.

A Meseterápia a gyakorlatban kizárólag a meseterapeuta nézőpontjára fókuszál, míg a segítséget kérők, a hősi cselekedetekre áhítozók végig szereplők maradnak. A legtöbb tanulmány közérthetően, olvasmányosan teszi közzé az elbeszélő élményeit, de a személyesség sosem magától értetődő. Azok az esetleírások érdemlik ki igazán az olvasók figyelmét, amelyekben a problémák tényszerű megnevezése, a kórisme mellett belelátunk a résztvevők közötti kapcsolódásokba is. A kötetet záró klinikai meseterápiás, illetve az integrált szemléletű terápiás esettanulmányokban emellett már hangsúlyosabban megjelennek a szaknyelvi kifejezések, és eltávolodunk a laikusok számára érthető nyelvezettől. Összességében mégis valamennyi írás képes olyan információval szolgálni, amivel elnyeri a nem szakmabeli olvasó érdeklődését is.

A Metamorphoses módszer első átfogó esettanulmány-kötete nemcsak szemlélteti a korábban már megismert elméleti tudás eredményes alkalmazhatóságát, de arra sarkallja az olvasót, hogy merészkedjen be maga is a csodák birodalmába.

Aki nem hiszi, járjon utána.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót