OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESETERÁPIA
MESETERÁPIA : Hamupipőke Facebook-profilja - Meseterápiás esetek

Hamupipőke Facebook-profilja - Meseterápiás esetek

Kiadó: Jelenkor, 2018
Oldalszám: 272

Egy lány hamis online személyiségbe menekül, hogy szeretetet és elfogadást találjon. Börtönbüntetésüket töltő anyák néhány napra találkozhatnak gyermekeikkel, ha vállalják, hogy ugyanannyi idővel meghosszabbodik a büntetésük. Egy férfi a felesége és fiatal szeretője között vergődik, ám képtelen dönteni…

A válság legmélyebb pontján mindannyian úgy döntöttek, hogy a meseterápia segítségével oldják meg helyzetüket. Összesen kilenc történet tárul fel Boldizsár Ildikó legújabb kötetében, mely egyúttal a Metamorphoses Meseterápiás Módszer több mint száz módszertani elemének átfogó ismertetése is, izgalmas és elgondolkodtató élethelyzeteken keresztül.

Az eredetileg a német olvasóközönség számára írt mű egyszerre bevezetés a meseterápiába, szintetizáló újragondolása egy közel húszéves praxisnak, s nem utolsósorban hasznos kézikönyv öngyógyító mesés utakhoz is.

„Bízom benne, hogy ez a könyv nemcsak kapaszkodókat és inspiráló ötleteket ad néhány életválság vagy elakadás mesékkel történő megoldásához, hanem abban is segít, hogy a meseterápia iránt érdeklődők megismerhessék a Metamorphoses Meseterápiás Módszer minden elemét. Mert végül is valóban most először található minden lényeges alkotóelem együtt, egy kötetben, méghozzá esettanulmányok kíséretében.” - Boldizsár Ildikó

 

Boldizsár Ildikó legújabb kötete egyéni és csoportos eseteket mutat be a szerző praxisából, a problémák és a kliensek sokféleségével bizonyítva a meseterápia változatos és széleskörű alkalmazási lehetőségeit.

Többek között egy motiválatlan gimnáziumi fiúosztály; börtönbüntetésüket töltő anyák és gyermekeik; egy sikeres, ám kórosan elégedetlen középkorú férfi; egy életközépi válságba került nő és egy szerelmi háromszögben vergődő, döntésképtelen pár történetét ismerheti meg az olvasó, a terápiához tartozó mesékkel együtt. A kötet 2018 őszén németül is megjelenik.

 
Zsidi Zsófia

Az ember azokra a történetekre emlékszik, amik jelentettek valamit, még ha túl kicsi is volt hozzá, hogy megértse, miért. De azt hiszem, Frodó úr, én igenis értem, most már tudom! E történetek szereplői gyakran visszafordulhattak volna, de nem tették. Továbbmentek, mert volt mibe kapaszkodniuk – így biztatta Samu  barátját Tolkien regénytrilógiájában, amikor küldetésük reménytelennek tűnt. Ha nem is Mordor pusztaságán kell átvágnunk, mi is érezhetjük magunkat hasonlóan nehéz szituációban. Boldizsár Ildikó mesekutató és terapeuta szerint bizonyos élethelyzetekben egy-egy történet kapaszkodót nyújthat a megoldás megtalálásában. Legújabb könyvében pácienseinek történetein keresztül vezeti be az olvasót a mesék terápiás alkalmazásába.

 

Boldizsár Ildikó, a Metamorphoses Meseterápiás Módszer megalkotója közel harmincnégy éve foglalkozik a mesék, mítoszok és történetek terápiás alkalmazásának módjaival, mindezt életkortól függetlenül, sőt leginkább a felnőtt korosztályra fókuszálva. A meseterápia a művészetterápia, azon belül is a biblioterápia egyik ága. Lényege, hogy irányított olvasással igyekszik segíteni a személyes problémáink megoldási lehetőségeinek megtalálásában. Egyes történetekben

saját életválságainkra, elakadásainkra, a szereplőkben pedig önmagunkra ismerhetünk.

Azért tudunk könnyen azonosulni bizonyos történetekkel, mert a kiválasztott mesében szimbolikus formában megtalálhatóak személyes vívódásaink, belső konfliktusaink, megpróbáltatásaink és kríziseink. Lehet ez például a szülőkről való leválás, párkapcsolati nehézség, beteljesületlen szerelem, elengedni nem tudás, gyász, magány vagy egyszerűen céljaink tisztázása. Szinte bármilyen élethelyzetre létezik megfelelő történet, csak meg kell találnunk a sajátunkat. A meseterápia módszere ebben nyújt segítséget.

A fikció és a valóság határán

A meseterápia mint gyakorlati módszer pszichoanalitikus alapokon nyugszik. Támpontot adhat a terápiás munkában, hogy a kiválasztott történetben a páciens kivel azonosul, a cselekmény mely állomásán látja magát, hogyan viszonyul bizonyos fordulatokhoz és a szereplők motívumaihoz. A történet

a tudattalanunkba tett utazásnak is tekinthető,

ahol a szimbólumoknak kiemelt szerepük van. Az szerző célja a Hamupipőke Facebook-profilja – Meseterápiás esetek című kötet megírásakor az volt, hogy közérthetően mutassa be a meseterápia módszerét olyanok számára is, akik nem ismerik a technika alapjait, illetve hogy a könyv végére érve az olvasó átfogó képet kapjon annak alkalmazási potenciáljáról és jótékony hatásairól. Mindez kilenc megtörtént meseterápiás eset ismertetésén keresztül valósul meg.

Az élettörténetek megismerésével párhuzamosan kibomlanak előttünk a Metamorphosis-terápia alapvető módszertani elemei is, és megláthatjuk, hogyan inspirálhatnak és indíthatnak el minket az ősi mítoszok a saját élettörténetünk alakításának útján. Az esetleírások során először mindig megismerkedhetünk azzal a személlyel, aki „belép az ajtón”, majd nyomon követhetjük a terápiás mese kiválasztásának szempontjait, végül pedig a terapeuta nézőpontjából is végigkísérhetjük a folyamatot. Megérthetjük, hogyan válik egy-egy mese gyógyító történetté, és abban is támpontokat kaphatunk, hogy mindez miként valósulhat meg terapeuta jelenléte nélkül, öngyógyító folyamatként. Tehát ha esetleg önmagunkra ismertünk egy mesében, mi magunk is elkezdhetünk dolgozni ezzel az élménnyel.

„Találjon nekem egy mesét!”

A terapeuta körültekintően feltérképezve a páciens életét és aktuális helyzetét, mindig olyan történetet hív segítségül, amelynek alapmintázata megegyezik a kliens életében megjelenő mintázattal. A terápiában soha nem tartalomelemzésről van szó. Ha egy mesére hagyatkozva szeretnénk új szempontokat és megoldásokat találni problémánkra,

mindig saját személyes valóságágunkkal lépünk a történetbe.

A terapeuta feladata, hogy pontos kérdésekkel segítsen minket ebben. A kötetben ezt folyamatában is végigkövethetjük. Minden esethez társul egy mese, egy terápiás történet, amelyben az adott személy önmagára, és saját élethelyzetére ismert. Megismerhetünk például egy gyönyörű fiatal lányt, aki túlságosan félt az élettől, ezért hamis online személyiségbe menekült, hogy szeretetet és elfogadást találjon. Annyira igyekezett mindenkinek megfelelni, hogy a végén már azt is elvesztette, hogy kicsoda is ő valójában. Majd egyszer csak kitört belőle:

„Egy lány vagyok, aki menekül. Aki folyton menekül.” 

Ez a lány végül a Grimm fivérek Hamupipőke történetében találta meg magát. De ne gondoljuk, hogy rögtön a hősnőben látta meg önmagát, odáig hosszú út vezetett. Kezdetben ő volt a „minden kívánságot teljesítő fácska”, akit csak meg kell rázni és ontja magából a vágyott dolgokat. A terápia előrehaladtával viszont megtalálta hiányzó üvegcipellőjét, amely segített saját útjára lépni. Egy másik történetben a sikeres, kívülről magabiztosnak tűnő, de belül kiüresedett férfinak a Csillagszemű juhász meséje segített leszámolni a benne élő zsarnokkal. A börtönbüntetését töltő anyának és gyermekeinek pedig végül A fák titkos szíve című történet segített visszatalálni egymáshoz. Életeken és klasszikus történeteken átívelő könyvről van szó, amely terápiás tanulságai mellett különleges önismereti utazásra hív minket.

Egyetlen történet persze ritkán vezet el a probléma teljes megoldásáig, mégis a számunkra tartogatott személyes jelentésének feltárása és megértése kivételes lehetőségeket rejt magában.

A mesék kaput nyitnak egy másik birodalomba.

Visszavezetnek bennünket egy sokkal természetesebb gondolkodási és létezési módba. Megmutathatják a változás irányát, célját, és mintát, támpontokat nyújthatnak a vágyott állapot elérésében. A mese megtalálásával azonban még közel sincsen vége a folyamatnak. A valóság keretei között cselekvéssé kell alakítanunk a történet hallgatása közben megtapasztaltakat. Ezt legkönnyebben egy szakember kísérésével valósíthatjuk meg, de Boldizsár Ildikó könyvének segítségével akár mi magunk is ráakadhatunk saját terápiás történetünkre, és elkezdhetünk dolgozni vele.

 

Felhasznált szakirodalom:

Boldizsár I. (2018) Hamupipőke Facebook-profilja – Meseterápiás esetek. Jelenkor Kiadó. Budapest

Boldizsár I. (2017) Meseterápia – Mesék a gyógyításban és a mindennapokban. Magvető Kiadó. Budapest

 
Forrás: mindset.co.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót