OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - Kalandregény
IFJÚSÁGI - Kalandregény : A ​világ peremén - Páratlanok 1.

A ​világ peremén - Páratlanok 1.

  2020.05.23. 17:20

 
Írta: Frank Márton
Kiadó: Ciceró, 2017
Oldalszám: 320

Szeptember 8-án egy rejtélyes tesztet íratnak a diákokkal szerte a világon. Másnap tizenhárom fiú (köztük a francia Gerard Montes) eltűnik.

Gerard és sorstársai egy üres pusztán, végtelen erdők peremvidékén térnek magukhoz.

Kik rabolták el őket, és miért?
Vajon képesek lesznek-e legyőzni a hazatérésük útjába álló akadályokat: a közelgő telet, a vadállatokat és a titokzatos hatalmakat, amelyek a háttérből a szálakat mozgatják?
Vajon túlélheti-e Gerard és Helen szerelme, hogy ilyen távol kerültek egymástól?
S a fő kérdés: a tizenhárom, teljesen különböző egyéniségű és nemzetiségű fiú megtalálja-e a közös nyelvet egymással, és össze tud-e fogni egy közös cél érdekében?
A Páratlanok˗trilógia első kötete filmszerűen pergő történet, teli meghökkentő fordulatokkal és őszinte érzelmekkel.

 

niitaabellvilaga.
 
 

Szeretném az elején letisztázni, hogy ez egy ifjúsági regény. Nem New Adult, hanem ténylegesen, szimpla, mezei ifjúsági. A célközönség a 12+ éves korosztály, tehát nem szabad úgy hozzáállni, mint például egy dark fantasyhoz! Nem szabad felróni hibának azokat a dolgokat, amik abból adódnak, hogy kinőttünk-e már belőle! Ez fontos, hiszen teljesen más kritériumoknak felel meg egy jó fantasy és egy jó ifjúsági olvasmány is.

Az olvasás elkezdése előtt én ezt elfogadtam. Alapvetően nem tartozom a célközönségbe, így nem vártam világmegrengető dolgokat, véres, évekig húzódó csatajeleneteket. Semmi ilyesmit. Csak és kizárólag egy kikapcsolódási pontot kerestem. Egy olyan történetet vártam, ami kiragad a valóságból egy pár órára, s képes elfeledtetni a felnőttlét nehézségeit. Egy sztorit, amin együtt izgulhatok a szereplőkkel. Ha így állsz hozzá, biztos vagyok benne, hogy te sem fogsz csalódni benne!
 
Szóval kezdjük az elején: A prológusban olvashatunk arról a bizonyos tesztről, amit már a fülszövegben is megemlítettek. Ez a teszt az egész regény indikátora, hiszen hatalmas jelentőséggel bír az egész társadalom részére. Igazából majdnem, hogy semmit nem tudunk meg róla. Tudjuk, hogy szeptember nyolcadikán kerül megírásra, s tudjuk, hogy csak a tizenhárom évesek tölthetik ki. Még az is publikus, hogy két részből áll: egy képesség és egy orvosi felmérésből. De ennyi. Semmi több. Bevallom, kicsit itt elszomorodtam, hiszen nagyon felkeltette a kíváncsiságomat a dolog.

Vajon milyen kérdések és milyen feladatok voltak benne? Milyen hosszú volt? Mennyire volt nehéz vagy fárasztó? De nem, csak kevés információnk van róla. Szinte nem is beszél senki többet erről. Ugyanakkor ennek pont így kellett lennie, hiszen így marad meg a titokzatossága.

Frank Márton ezek után nem teketóriázik, belevág a történetbe: pikkpakk megtörténik a fülszöveg tartalma: a tizenhárom különböző nemzetiségű fiút elrabolták és egy ismeretlen tájon ébrednek. Körülöttük fák, ameddig a szem ellát. Társadalom jelei nem felfedezhetőek a környéken. Gyorsan végig gondolják a helyzetüket, majd higgadt fejjel teszik az egyetlen dolgot, ami számításba jöhet: túlélnek.

Ez számomra kicsit olyan volt, mint az Útvesztő. Ugyanúgy felépítenek egy saját társadalmat. Persze vannak lényeges különbségek, mondhatni csak nyomokban tartalmazza az előbb említett alkotást. Még azt sem mondanám, hogy másolta az ötletet, hiszen mi mást tehetnénk a semmi közepén, mint összefogva életbe maradni? Szóval igen, a srácok elég jó alkalmazkodó képességgel bírnak, így hamar felállítják a napi rendet, s közben kitalálnak egy új nyelvet is, melyen tudnak egymással kommunikálni. Kifejezetten tetszett a könyv eleje. Nagyon izgalmas volt látni, hogy mennyire találékonyak is tudnak lenni a gyerekek, s hogy képesek ilyen nemű összetartásra származástól és bőrszíntől függetlenül is. Az egymásra utaltságból hamar barátságok szövődnek.

Izgalmasabbnál izgalmasabb kalandokba lesz részük a gyerekeknek, főként Gerard-nak, aki egy francia származású fiúcska. A történetet az ő oldaláról ismerhetjük meg, ami nem véletlen. A könyv második harmadánál ki is derül majd, hogy miért. Egyik kalandja során kapcsolatba kerül a farkasokkal, s ezzel kezdetét veszi a fantasy szál is.

Innen olyan érzés, mintha 180 fokos fordulatot vettek volna az események. Az útvesztőből hirtelen Maugli farkasfalkájában találjuk magunkat. Megjegyezném, hogy alapvetően itt sincs köze a történetnek a Kipling meséjéhez, szimplán a farkasfalka és a fiú jelenléte az, ami egyezik. Teljesen más történetünk van. Kizárólag azért hivatkoztam rá, hogy éreztessem, mik zajlottak le bennem.

Szóval történt egy nagy váltás. Nem mondanám azt, hogy sajnáltam, de azt sem, hogy örültem neki. A történet eddigi alakulása nagyon tetszett, s kicsit megzavart ez a fordulat. Ahogy bejönnek a fantasztikus elemek, még jobban billegtettem jobbra és balra a fejem. Kétség kívül rettentően érdekes volt az események alakulása, de mégis: hiányzott a már megszokott stílus. Kicsit realisztikus, kicsit hihetetlen, de teljes mértékben elképzelhető.
S mire megszoktam... megint visszacsöppentünk a fiúk közé, ahol újabb dolgok ütötték fel a fejüket.

Szóval számomra túlságosan elkülönült ez a három rész egymástól. Volt átvezetés, de mégis kevésnek éreztem. Ugyanakkor kár lett volna túl magyarázni is, hiszen itt a cselekményen van a hangsúly. Tehát amiket eddig elmondtam egyáltalán nem hibaként kell felfogni. Márton stílusa ilyen. Ebben a kategóriában tökéletesen meg is állja a helyét.

Egyetlen egy apropó volt, ami fölött nem tudok szemet hunyni. Ebben a könyvben történnek képtelen dolgok, mivel fantasyról beszélünk. Ez egyértelmű, de mégis ezeket simán befogadja az ember, hiszen vagy már találkozott máshol hasonlóval, vagy gondolkodott már rajta. Enyhén disztopikus beütéssel, egy nagyon jó könyvről beszélünk. De jönnek a nindzsák... Ugye? Ti is meglepődtetek?
 
Van egy nagyon jól felvázolt összképünk és egy hozzá illeszkedő hangulatunk, amit ezzel az aprósággal felrúgunk. Főleg, mikor a lovag tanítja a gyerekeket, hogyan váljanak nindzsává. Nekem mondod Pestinek, hogy hol folyik a Lánchíd? Ha ez nem lett volna nevesítve, csak szimplán kiképzésről beszélünk, akkor azt mondtam volna, hogy egy száz százalékig szuper könyvet tartunk a kezünkbe. Sajnálom, nekem ez elvett belőle egy kis szeletet. Nem sokat, de éppen annyit, amennyit már muszáj volt megjegyeznem.
 
Viszont a vége megint nagyon jó. Tehát hiába éreztem, hogy a történetet több cikkelyre bontották, attól még részenként és egységekben nézve is nagyon élveztem. Csodálatos látni, mennyire találékony tud lenni az ember, ha rákényszerül. Tetszett, hogy nincsenek felesleges leírások és huzavonák. Minden kis apróság hozzátett a sztorihoz, mindennek volt értelme, miért is történt. Igaz, hogy néha több kifejtésre vágytam - például az Anakonda kapcsán - de úgy érzem, ez egy fiatalabb korosztály számára nem tűnne olyan fontosnak, mint nekem, ezért is maradt ki.
 

Mindent figyelembe véve a Páratlanok sorozat első kötete, A világ peremén egy nagyon klassz könyv lett. A megcélzott korosztálynak úgy mondva tökéletes, hiszen minden van benne, amire vágyhat: jó nagy adag kaland, sok nehézség, rengeteg kitartás, vicces jelenetek és mindez megfűszerezve olyan csavarokkal, amik nem hagyják ellaposodni a történetet.

Frank Márton igazán nagyszerűt alkotott. Kifejezetten tehetséges íróról beszélünk. Az biztos, tudja, hogyan kell felcsigázni az olvasó fantáziáját. A világ peremén egy ígéretes sorozat kezdete. Alig várom, hogy jöjjön a folytatás, hiszen a történet még csak most indul el igazán. Biztosan ajánlani fogom fiúknak és lányoknak egyaránt, hiszen vétek lenne kihagyni ezt az izgalmas kalandot.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót