OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - Kalandregény
IFJÚSÁGI - Kalandregény : Az Elfeledett Könyvek Temetője (1) A ​szél árnyéka

Az Elfeledett Könyvek Temetője (1) A ​szél árnyéka

  2020.06.04. 23:29

Írta: Carlos Ruiz Zafón
Fordította: Vajdics Anikó, Berta Ádám
Kiadó: Európa, 2019
Oldalszám: 620

Vannak dolgok, amiket csak sötétben látunk igazán. És csak akkor, ha már kellőképpen fogékonyak vagyunk. Daniel Sempere tízéves, amikor antikvárius apja egy hajnalon elviszi egy titokzatos barcelonai könyvtárba, az Elfeledett Könyvek Temetőjébe. Ebben a Temetőben olyan művek nyugosznak, amelyek egy-egy könyvtár vagy könyvesbolt bezárásával elárvultak. Daniel a beavatási szertartás során örökbe fogad egy könyvet Julián Carax A szél árnyéka című művét, és azzal megpecsételődik a sorsa mind a kötetnek, mind a fiúnak

Romantikus újromantikus regény elátkozott, megtagadott könyvekről, az egyetlen szerelemről, igaz barátságról, feneketlen gyűlöletről és véres bosszúról. Olyan fájdalmasan szép, olyan félelmetes és fordulatos, amilyen egy többgenerációs családtörténetbe oltott kísértet- és detektívhistória csak lehet.

 


A ​tízéves Daniel élete egy csapásra megváltozik, amikor egy hűvös hajnalon apja elviszi Barcelona szívébe, ahol az Elfeledett Könyvek Temetőjében felfedezi azt a regényt, mely döntő hatással lesz sorsára.

A kötet titokzatos szerzőjének nyomait kutató fiú életében kalandos évek következnek. Minél több mindent tud meg Daniel a lenyűgöző könyv történetéről, annál inkább szaporodnak a rejtélyek.

Különös módon élete minden fordulatát mintha a rajongásig szeretett könyvnek köszönhetné: az első szerelmet, a nagy kiábrándulást, új barátait és még inkább fenyegető ellenségeit, majd a szívét betöltő újabb nagy szerelmet.

Az elveszettnek hitt könyv elfelejtett szerzőjének nyomdokain járva elszánt és veszélyes ellenfelekkel kell megküzdenie, mivel akadnak, akik bármire képesek azért, hogy a múlt sötét titkaira ne derüljön fény.

A sodró lendületű epizódok váltakozó hangulatú sora sajátosan rabul ejtő kaleidoszkóppá válik: szenvedélyes romantikus jelenetek váltakoznak regénybe illően félelmetes fejezetekkel, melyek feszültségét vidám kópéságok oldják, és mindezek mögött kuszán húzódnak meg egy meghökkentően eredeti bűnügyi történet hálójának a szálai.

A spanyol szerző kirobbanó sikerű regénye hazájában alig néhány év alatt közel 40 kiadást ért meg, és példátlan népszerűségének köszönhetően mind a mai napig előkelő helyen áll az eladási listákon – hazájában éppúgy, mint több olyan országban, hol fordításban már megjelent.

 

Somogyi András

 

Nem szívesen írom le a banális és elcsépelt jelzőt, hogy ez a könyv letehetetlen. Most viszont nem találok jobb szót, amellyel tiszteleghetek a könyv és szerzője előtt. Az író úgy ragadja magával az olvasót, mint a viharos tenger – hogy a romantikához illő hasonlatot használjak. A szenvedélyes szerelemtől az őrületig fokozott bosszúvágyig, az odaadó szeretettől a kegyetlenségig, a védelmező barátságtól az olthatatlan gyűlöletig terjedő, kavargó érzelmek hordozzák a történetet. Némely helyszín és esemény érzékletes leírása pedig Edgar Allan Poe hátborzongató kísérteties rémtörténeteit, vagy Umberto Econak A rózsa neve című regényéből a kolostor rejtekútjait és borzalmait idézi fel.

A terjedelmes könyv két művet foglal magában, egy regényt és egy novellát (Tűzrózsa). Rendhagyó módon ismertetem most a kötetet: először a záró novelláról ejtek szót, ugyanis ez meséli el a regény kulcselemének előtörténetét.

A novella egy 15. századbeli híres labirintusépítőről szól, aki befejezni készül pályáját. Mégis elvállal Konstantinápoly császárának egy utolsó feladatot, egy városnyi könyvtár labirintusának tervezését. Jutalmul egy üvegcsét kap, mely a császár szerint a halhatatlanság italát tartalmazza, és egy medált, amelyben Krisztus megkövesült könnycseppje nyugszik. Konstantinápolyt megtámadják az ottománok, a labirintus megvalósítására már nincs idő, az építész a tervrajzokkal együtt menekülni kényszerül. Hajótörés veti Barcelona tengerpartjára, ahol az inkvizíció kezére kerül. A főinkvizítor az ismeretlen – perzsa – nyelven írott jegyzeteket lefordíttatja egy Sempere nevű, idegen nyelveket értő nyomdásszal, majd csodában reménykedve felhajtja a meglelt üvegcse tartalmát. Ettől rettenetes, óriási sárkánnyá válik, amely pusztulást hoz Barcelonára. A sárkányt Krisztus könnye pusztítja el az egész eget beborító tűzfelhőben. A megmenekült nyomdász a hajóroncsban megtalálja és magához veszi a labirintus tervrajzát, remélve, hogy egyszer lesz valaki, aki felépíti a gigantikus könyvtárt. Ötszáz év után ebben a könyvtárban – Az Elfeledett Könyvek Temetőjében – kezdődik a regény.

Antikvárius apja kérésére egy Daniel Sempere nevű, tízéves fiúcska a Könyvtárban örökbe fogad egy könyvet, Julián Carax művét, A Szél árnyékát. Zafóntól idézek a könyvről: „Ez a történet könyvekről szól. Elátkozott könyvekről és a könyvek szerzőjéről. Az egyik szereplőről, aki életre kelt, hogy elégesse teremtője regényeit; árulásról, egy meghiúsult barátságról, szerelemről, gyűlöletről, és olyan álmokról, amelyek a szél árnyékában szövődnek.”

Zafón regénye az örökbefogadó további életét elválaszthatatlanul összeköti Carax könyvével és szerzőjének kalandos sorsával. A fiatalemberré cseperedő fiú fáradhatatlanul nyomoz a Carax után. A feszültséget fokozza és az olvasó figyelmét még jobban megragadja a regény szerkezete. A történetet több forrásból, szemszögből ismerjük meg. Egyrészt Daniel meséli életét, kalandos nyomozása eredményeit, másrészről a Caraxhoz élete során kapcsolódó szereplők visszaemlékezései különböző időszegmensekből vetítenek fényt a múlt és jelen eseményeire. Maga a regény 1945 és 1966 között Barcelonában játszódik, tehát a Franco diktatúra korszakában, de a visszaemlékezések visszanyúlnak a Köztársaság bukásának idejéig is. A diktátor neve nem jelenik meg a regényben, a politika is csak rejtve, áttételesen. Megint csak Zafóntól idézek: „Amikor végre béke lett, annak olyan szaga volt, mint a börtönöket és temetőket belengő émelyítő nyugalomnak, a lelkeken száradó, lemoshatatlan szégyen és hallgatás leple alatt.”

A regényben a Gonosz megtestesítője Fumero, a pszichopata bérgyilkos, aki mindenkit (és minden hatalmat) kiszolgált, aki/ami megfizette. Anarchistából kommunista, majd fasiszta lett, a történet idején a rendszer megbecsült rendőrfelügyelője. Kihallgatáskor a könyörtelen, csonttörő verés mellett szívesen használja kínzásra a hegesztőpisztolyt is… A történet egyik ikonikus alakja – és a szerző nagy leleménye – a Daniel által az utcán felszedett, ittas, koszos, sebektől borított hajléktalan, Fermin. Róla kiderül, hogy kimagasló intelligenciájú, széles körű matematikai, irodalmi és művészeti ismereteknek van birtokában, és aki az antikvárius nélkülözhetetlen partnere, Danielnek odaadó barátja és nyomozásának társa lesz. (Sebei meg arról árulkodnak, hogy már ő is találkozott Fumeróval…)

A nyomozásból és az emlékiratokból értesülünk arról, hogy Julián Caraxnak menekülnie kell Barcelonából, teherbe ejtett szerelme (mint megtudjuk, Penélope a féltestvére!) apja elől, aki őrült dühében kínhalálra ítéli lányát és újszülött gyermekét, megtagadván tőlük az orvosi ellátást. De menekülnie kell Fumero elöl is, aki őrült vágyat érez a gyönyörű Penélope iránt, bosszúra szomjazik, és sorban gyilkolja Julián szeretteit. Később Julián visszatér Barcelonába, ahol szerelme koporsóját megtalálván – s így értesülve haláláról – egyfajta őrület borítja el agyát. El akarja törölni minden nyomát annak, hogy ő valaha is létezett, nyomot hagyott a világban, ezért felkutatja és tűzre veti összes megjelent könyvének valamennyi megtalált példányát. Közben természetesen az épületeket is elemészti a láng, de ezzel nem törődik, míg az egyik tűzben ő is megég. Rémisztő hegekkel borított emberi roncsként éli túl, míg végül véres küzdelemben sikerül leszámolnia a Gonosszal, megöli Fumerót.

A regény végén pedig Daniel kíséri immár tízéves fiát az Elfeledett Könyvek Temetőjébe… Az olvasó pedig azt érzi, hogy ő is beleszövődött Carax, a Semperék, végül pedig Zafón történetébe.

A regényt Vajdics Anikó, a novellát Berta Ádám fordította. A magyar szöveg kiemelkedő pontossággal illeszkedik a kalandos történet folyamához, a kavargó érzelmekhez – a két fordítót csak a legmagasabb elismeréssel illethetjük. (A regénynek nem ez az első megjelenése, aki a másfél évtizeddel ezelőtti kiadásról lemaradt, most végre pótolhatja.)

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót