OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - Napló
IFJÚSÁGI - Napló : A szupermenők

A szupermenők

  2016.08.10. 03:19

Írta: Mán-Várhegyi Réka
Tilos az Á Könyvek, 2015
Oldalszám: 392
 

Videotalálatok erre: Mán-Várhegyi RékaA szupermenők c. naplóregény fiktív írója Szabó Marci, aki egyébként lány, csak a világ legcikibb nevét kapta a szüleitől egy szappanopera hősnő után, mégpedig azt, hogy Marcellina. Amikor az szülei elválnak, el kell költözniük, sulit vált.

Az új sulija neve legalább olyan ciki, mint a Marcellina, Spuderka János.

 


Marci naplójában végigkövethetjük, ahogyan egy kamasz rácsodálkozik a világra: „de mint zenész, azért mégsem az a klasszikusan megbízható férfi. Bár mint Nihiltől tudjuk, az sem megbízható férfi, aki annak látszik.” De ki az a Nihil? Nihil Marci legjobb barátnője lesz, hozzájuk csatlakozik még a stíluskirálynő Hajni és az eminens Panni. Miután megállapítják, hogy ők nem menők, a férfiak pedig hülyék:

– Szerinted egy menő pasi kizárólag menő csajokat vesz észre? (…)
– Sajnos igen – mondta majd hozzátette: – A férfiak ugyanis teljesen hülyék.

…egyetértenek abban, hogy nincs más dolguk, mint menővé válni. De lehet-e kényszeresen lazának lenni? Megtudjuk, mire jutnak a lányok ezzel a paradox helyzettel, és közben élvezhetjük Marci ironikus, cinikus, talán kissé szarkasztikus stílusát, amelyen néha csorbát ejt a szerelem, és akkor ilyen sorok leírására vetemedik:

„Csöndesen majszolom a párizsit
És te még mindig nem vagy itt.”

 

Szenderák Bence

 

„Nyomorúságos idők állnak előttem” – ezzel a mondattal kezdődik Mán-Várhegyi Réka új ifjúsági regénye, így a főszereplő Marcellina titkos naplója. Marcinak nemcsak rettenetes nevével kell megbirkóznia, de szülei zűrös kapcsolatával is, válásuk miatt pedig új, lakótelepi iskolájába is be kell illeszkednie, ez azonban nem megy zökkenőmentesen.

Szó mi szó, Marci kissé különc – sokat olvas, zenél, oda-vissza ismeri a rock nagyjait; nem véletlen tehát, hogy az osztály gothjával barátkozik össze először, majd két másik, a közösségből félig-meddig kizárt lánnyal. Mindezek miatt az sem meglepő, hogy a cicababák egyből kiszúrják maguknak. Marci és újdonsült barátnői ekkor elhatározzák, hogy elég a rémuralomból – menőt fognak varázsolni a stréber Panniból, hogy bebizonyítsák, bárkiből faragható menő. …És mint egy hollywoodi filmben, meg is van a tipikus konfliktus.

A szupermenők ugyanis sokat merít az amerikai csajos filmekből, szerencsére azonban nem elégszik meg azzal, hogy az untig ismert sémákat megpróbálja magyar viszonyok közé ültetni. Például átveszi az osztályon belüli alá-fölérendeltséget, később viszont ez el is tűnik, mivel Magyarországon eleve nem jellemző. Éppen az ilyen klisék miatt a legelején elég szkeptikusan olvastam. Attól tartottam az első egy-két fejezet közben, hogy a szerző az egész regényét így építi majd fel. Leginkább a Bajos csajok című filmre emlékeztetett, főleg a „hadművelet” miatt. Annyira dühös mégsem lettem, hogy csak úgy letegyem: a Bajos csajok a műfaj egyik legokosabb filmje – szégyen, nem szégyen, 23 éves fiú létemre szinte rajongok érte –, úgyhogy továbbolvastam, és végül tényleg nem kellett csalódnom.

Mán-Várhegyi szerencsére nem majmolni akarja a filmet, elég gyorsan intelligensebb irányba vezeti a eseményeket, ami a karakterek számára hatalmas előny. Bár a cselekmény egy tanév alatt játszódik le, minden fontosabb szereplő folyamatos fejlődésben van, árnyaltabbá válik. Persze elsősorban Marcin vehető észre a változás, mert eleve az ő naplóján keresztül ismerjük meg a történteket; a klikkesedés fontosnak tetsző kérdései után érkezik meg a művészethez, az önismerethez, a szexualitáshoz, legvégül pedig még az erkölcsökhöz is (persze nem úgy kell ez utóbbit érteni, hogy főhőseink zárdába költöznek). Marciék gyorsan rájönnek, hogy az élet messze nem olyan egyszerű, mint hogy ki milyen ruhákban jár, vagy ki kinek a klikkjében van. Meg kell hagyni, a szerző remekül vezeti a karaktereket az események árnyaltabb értelmezése felé, így változtatva a tinidrámát fejlődésregénnyé.

Természetéből adódik, hogy a naplóregény igazán alkalmas műfaj egy ifjúsági könyvhöz. Már csak azért is, mert mind a külső, mind a belső eseményeket a főszereplő közvetíti nekünk, olvasóknak, ebben a könyvben pedig az elbeszélt egy év alatt nemcsak Marci körül és vele történik sok minden, de benne is. Mi ezt az első sorból nézhetjük végig. Emiatt könnyebb az azonosulás, de a szereplő hibái is észrevehetőbbek. Ez szerintem azért fontos, mert eleve nem például kalandregényről beszélünk, ahol a történet izgalmas – itt a szereplőknek valóságosnak kell tűnniük, hogy aztán az olvasó felismerhesse bennük önmagát, és elmorfondírozzon a saját hozzáállásáról. A legjobb az egészben, hogy egyáltalán nem olyan, mint a rossz gimis irodalomórák, hogy mire gondolhatott a költő, majd a tanárnő úgyis megmondja, és be lehet magolni. Szóval hogy nem szájbarágós és nem unalmas, már ha érdekli az embert az ilyesmi. (Azt hiszem, ilyenkor mondanák, hogy „hiteles”.)

Ez a regény komolyan veszi az olvasóját, akármilyen idős is legyen; nemcsak szórakoztatni akar, hanem – bármilyen komikusan hangzik ezzel a rettenetes közhellyel zárni a beszámolómat – elgondolkodtatni. Hogy hogyan is oldjuk meg a problémáinkat, miközben napról napra változunk. És hogy mégis milyen ez a változás. Ez az oka annak, hogy felnőttként, szülőként is érdemes kamaszoknak szóló könyveket olvasni. A szülőnek értenie, tudnia kell, mi történik a gyereke fejében. És többé-kevésbé pont az történik, amit A szupermenőkben olvashatunk.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót