OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL : Zöldfülű Péter – zöldmesék kicsiknek és nagyoknak

Zöldfülű Péter – zöldmesék kicsiknek és nagyoknak

  2012.08.23. 20:59

Múzeumpedagógiai Nívódíj 2011

Pszichológusok szerint a mesék „lehetőséget nyújtanak önmagunk és a világ mélyebb megismerésére és megértésére”. A meséknek korunk új életkérdéseivel is kell foglakozni, vagyis kellenek a modern mesék,köztük a környezetvédelmi kérdéseket feldolgozó mesék is, és ezeket a múzeumpedagógiai sem mellőzheti.

A könyvből megismerjük Szürkevölgy megmentőjét, Zöldfülű Pétert, aki "megküzd" a szemétsárkánnyal, és Sziszőkét, a kis angyalt, aki nem boldogul egyszerre a Menny és a Föld takarításával, ezért Balzsam Doktor jóságcseppjeit önti az esőbe, hogy az emberek jobban vigyázzanak a Földre. Megtudjuk, miért ég ki folyton a szentjánosbogár lámpásában az égő, ami miatt fának repül, és lila dudor nő a fejére. Fény derül a Tündérrózsa-tó titkára és arra is, hol áll az utolsó szemetelő szobra. Kiderül Fanyűvő, Hegyhengergető és Vasgyúró füstös, szürke, beton-acél városa hogyan borul virágba a varázslatos cseresznyemagnak köszönhetően.

 


Tódor Király országában hogyan vezet a Kéklő liliomok oktondi pusztítása a birodalom szent madarának kipusztulásához?

 

Megtudjuk mi az "igazi" oka annak, hogy a kékvércsék varjúfészekben "laknak" és mi az rettenetes szörny, amitől Nyúl annyira megijed. Megismerhetjük Félixet, a kopasz sünit és barátját Apókot, a pókot. Valamint kiderül az is, mi zárta el Hörcsög Henrik lakásának vészkijáratát.
A könyv 31 meséjébôl (hogy a hónap minden napjára jusson egy) sok egyebet is megtudhatunk, sok rejtély megoldódik, és persze a végén minden jóra fordul, ahogy a mesékben illik. Bagoly Úr megoldja a mindenféle sajtot, a papírdobozos, a műanyagdobozos és az üveges sajtot is imádó kisegér problémáját. Katibogárnak, Hőscincérnek és Fátyolkának mégsem kell elhagyni otthonát. A gonosz vénember terve sem jár sikerrel, így tovább hallgathatjuk a Békás-tó vartyogóit, és szerencsére, Manoló, a jegesmedve csak álmunkban az utolsó tagja fajának.
 
A mesekönyv Pécsett a Természettudományi Múzeumban  (Pécs Szabadság u. 2.)  valamint a mohácsi Kanizsai Dorottya Múzeumban és Kaposváron a Somogy Megyei Múzeumban kapható. Hamarosan Budapesten és Szegeden is kapható lesz.

 

 

TARTALOMJEGYZÉK:

  •  Bencsik Antal: A virágba borult város
  • Sajti-Kollár Andrea: Világszép napraforgó
  • Varró Imre: Az Aranyló kígyászölyv
  • Gregus Gábor: Végig az erdei ösvényen
  • Apáti Kovács Béla: Békás tó
  • M. Simon Katalin: Nyúl legyőzi rettenetes félelmét
  • Hegyi-Füstös István: Virágóra
  • Széles Csilla: A Tündérrózsa-tó titka
  • Sajti-Kollár Andrea: Mókustanya
  • Várkonyi Kitti: A verébszárnyú Hajnal tündér
  • Grábics Istvánné: Falco Palkó és a varjú barátsága
  • Jáksó Nóra: Manolo, az utolsó jegesmedve
  • Joóné Soós Andrea: Rigófüttyös János meséje
  • Schiszler Zsolt Bálint: Félix, a kopasz sün
  • Veres Ágost: Az igazi
  • Döbröntei Dávid Bence: A hűséges kék cinege
  • Vitkolczi Ildikó: Hogyan hagyták el a jó dolgok az embereket?
  • Olasz György: Ellen-áram...
  • Koroknai Zoltán: Peti és az öko-manó
  • Kormos Leila: Csupa-csupa-csuda-kert
  • Vida Kamilla: Diós-kút
  • Poczókné Borsányi Éva: A magányos eperfa
  • Kormos Norbert - Kormos Leila: Zöldfülű Péter
  • Hegyi-Füstös István: Hogyan beszélnek a madarak?
  • Hegyi-Füstös István: Ajtónyitó tudomány
  • Simon Judit: Bagoly úr segít a bajban
  • Császár József: Szelíd Szellő
  • T. Pandúr Judit: Vészkijárat
  • Bornitz-Papp Bernadett: Mese az ökörnyálról
  • K. Kovács István: A Sétatér lakói
  • Bonta Zsolt: Hogyan lettem Békakirály?
  • Mészáros Gabriella: Sziszőke 

 

Olasz György: Ellen-áram…

 – Miért maradt égve a villany, kisfiam? – kérdezi fáradtan anya az előszobában. Pétert elfogja az az ismerős, de soha nem szeretett érzés, amely minden gyereket el szokott fogni, ha az értetlen felnőttek újra meg újra megfeledkeznek arról, hogy a gyerekek számára a játék minden, és amikor ez a minden van, akkor minden más megszűnik mellette. Arról nem is beszélve, hogy a sötétben minden rendes gyerek fél. Akkor is, ha ő nincs is a szobában. Egy szobában ne legyen sötét. Ez a dolgok lényege – gondolja, persze a saját nyelvén, gyereknyelven. – Sötét volt. – feleli röviden.

Anya felsóhajt. Nem mondhatnánk ezt a sóhajt se türelmetlennek, se türelmesnek, se hangosnak, se hangtalannak, egyszerűen csak sóhajnak, belülről jövőnek. – Tudod, az áram, szóval az áram, az nincs ingyen. Most nem csak a mi villanyszámlánkra gondolok – kezdi, pedig leginkább talán mégiscsak arra gondol, ami természetes is, hiszen a pénz sosem vetette fel őket –, hanem arra, hogy a villanyáramot nagy erőművek termelik.

– Erőmű? Az meg micsoda? Olyan, mint az erő-mű-vész? – kérdezi Péter, mert ő igazából autókkal, robotokkal, varázslókkal és szuperhősökkel szokott játszani, erőművekkel sohasem.

– Nem, nem olyan – feleli anya, és elgondolkozik, hogyan is mesélje el ennek a gyereknek az erőművet. Közben Péter is abbahagyja az étkezőben a játékot, hiszen azt úgysem szabad az asztalon, és megpróbálja elképzelni, milyen lehet egy erőmű. Először is van jó és rossz erő, ezt mindenki tudja. A jó erő gömbölyű és zöld, mert ez Péter kedvenc színe és formája. Aztán amikor belemegy a lámpába az erő, ott lesz csak sárga vagy fehér. Hogy jobban lássuk. Mert a zöld fénytől a csoki is zöld lenne, amit úgyis csak titokban lehet majszolni, hogy anya ne lássa. És persze zöld csokit Péter sosem majszolna, hiába az a kedvenc színe.

Anya közben magyaráz valami turbinákról, amelyek forognak a melegtől. Melegben pedig nem jó forogni. Legfeljebb a vízben. Azt szereti Péter. A strandon, a gyerekmedencében. Spriccelni sajnos ott sem szabad, mert akkor rásípol az úszómester bácsi, és ki is kell jönni. De forgolódni, azt lehet. El is határozza, hogy legközelebb a strandon turbinát játszik, és ha eleget forog, akár meg is gyulladhatnak a lámpák az oszlopok tetején, csak estig ott kell maradni.

Anya most rátér a vízierőművekre. Na ugye! Péter is eleve vízben képzelte el a turbinákat, mert a melegben ott a legjobb. De a hegyekben általában nincs meleg. Nehéz lehet oda bármit is építeni. Fel is kell cipelni. Ő a homokvárakat szereti, de a hegyen biztos nincsen homok. És akkor ott csak hegymászók dolgoznak? De ha az a jó, hogy úgy folyik a víz, akkor miért zárják el az útját? Elképzeli, hogy ő a gát, és a hátával tartja, tartja a vizet, az meg csak nyomja, nyomja, azután ő elfárad, és elengedi. Erre aztán tele lesz a völgy. Vízzel. Anya azt mondja, hogy még a házak is összedőlhetnek.

Akkor ez az erő mégsem jó erő. Olyan fekete erő, mint a viharfelhő ereje. Annak a színét nem szereti Péter. És a villámokat sem. De legkevésbé a mennydörgést. És anya azt mondja, hogy a villám ugyanazért világít, amiért a lámpa. De hogyan nyúljon ő ezentúl a kapcsolóhoz, ha tényleg villám lakik benne? És ha egyszer a mennydörgés is kijön rajta, pláne, ha sötét van, akkor meg sem tudja gyújtani a lámpát, és sötét is marad. Ilyen félelmetesek ezek az erőművek?

És anya azt mondja, hogy ez mind semmi, mert van még az atom. Na, ezt Péter egyáltalán nem érti. A maggal nincsen semmi gond, a sárgabarack magját kalapáccsal fel szokták törni, és kieszik a belét. De vajon mivel törik fel az atommagot, és milyen a bele? Biztosan sokkal keserűbb. És nagy baj lehet, ha félrecsúszik a kalapács, jön a vérhólyag. Ez most akkor jó erő vagy rossz erő?

Anya beszél még az olajról, gázról, amitől Péter mindig is félt, alig-alig mer játszani a gyufával, amikor senki sem látja. És a tengerről, a szélről meg a napról, miközben Péter egyre álmosabb. Szóval minél tovább ég a lámpa, annál több vizet kell megtartania a hátával, annál több magot hasogatnia a kalapáccsal, és nincs hely a maghéjnak, a meleghez meg füst kell, azt mondja anya, és az felszáll, és a korom ott marad a levegőben. – Ha ott marad, az nem is baj, olyan magasra nem megyünk – gondolja Péter. De anya azt mondja, ami felszállt, az le is száll. És beszívjuk. Péter mély lélegzetet vesz. Ezek akkor néha jó, de néha nagyon rossz erők. – Ezért kell lekapcsolni a villanyt, ha nem vagy bent.

– Értem. – feleli Péter, pedig igazából dehogyis érti, hogyan is kapcsolja le a villanyt, ha bent sincsen a szobában. Mert ahhoz be kell menni, és akkor sötét lesz, és sötétben kell kijönni, és az félelmetes. De ezek az erők is azok. Talán, ha futva jön ki, akkor kiér, még mielőtt észrevenné, hogy bent sötét van. Igen. Ez lesz a megoldás. Végül is futni jó. És akkor nem engedi be a lakásba a rossz erőket. Azért ma este betesz az ágyba egy biztonsági macit is, nehogy valami baj legyen. Két macival már nincs veszély. Legutóbb egy rajzfilm után kellett a vészmaci. És majdnem teljesen bevált. – Reméljük, ma is így lesz – gondolja, és megindul a fürdőszoba felé.

– Zárd el a csapot fogmosás közben, mert a víz is drága – szól utána anya.

- Jaj! - gondolja Péter. Lehet, hogy kell még egy maci…

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót