OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL : Sári és Nemszemétke - munkafüzettel

Sári és Nemszemétke - munkafüzettel

pagony.hu  2017.03.29. 02:24

Írta: Mandl Péter
Illusztrálta: Kismarty-Lechner Zita
Kiadó: Cerkabella Könyvek, 2011
Oldalszám: 60 

A könyv különlegessége kettős irányultságában rejlik: egyrészt mesekönyv, másrészt ismeretterjesztő kézikönyv. A könyv gyerekirodalmi olvasata a zöld információk jelentős mennyiségéből adódóan jól meghatározott irányú - ez az elbeszélő profizmusát bizonyítva tökéletesen korrelál az aktuális gyerekirodalmi trendekkel, miszerint az újabban születő gyerekregényekben a gyerekek oldják meg a felnőttek által elrontott élethelyzeteket -, tudniillik elsősorban a gyerekek találékonyságával és gyerekekre való odafigyeléssel megoldható a hulladékkezelés problémája.

A történet végén olvasható konkrét tevékenységi terv ("megtanítani, Robit, Aput és Anyut, hogy ne dobjanak ki mindent") felhívó jellege a könyvhöz kapcsolódó munkafüzettel kiegészülve a környezetvédelmi oktatás hatékony eszközzé avatja a "Sári és Nemszemétké"-t.

A Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése által meghirdetett ARANYVACKOR pályázat 2011-es nyertese. A szakmai zsűri fődíja és a Cerkabella Könyvkiadó különdíja. A könyv munkafüzet melléklete a mesekönyv szereplőihez kapcsolódó újrahasznosított tárgy elkészítését mutatja be lépésről lépésre.

 

Sári és Nemszemétke - ahogy Gévai Csilla látja

Minap került a boltokba Mandl Péter Sári és Nemszemétke című kétrészes munkája. A két könyv vizuális világát Kismarty-Lechner Zita teremtette meg. Előrebocsátom: ebben a könyvben nem az a legizgalmasabb, hogy kétrészes. Igazából a vékonyabbik rész egy mellékelt munkafüzet, amely jó tippeket ad ahhoz, hogyan alkothat gyermekünk – látszólag hulladékokból – hasznos tárgyakat.

Első olvasásra és benyomásra nekem a könyv – és persze a barátja, a munkafüzet – retrósan vagány munkának hat. A történetben megismerjük Sárit, aki egy jól sikerült bújócska helyszín megválasztásával egy kukásautóban találja magát, ami aztán elviszi egy hulladék-szigetre.

Itt ismerkedik meg Nemszemétkével, az öntudatos hulladékemberrel. Nemszemétke egy igazán bájos szódásszifonfejű lény, aki számomra a hetvenes évek magyar „szkifi” sorozatok állandó szereplőjét, a csillagközi kávéfőzőt idézi meg. Sári szó szerint térdig gázol a szemétben, hogy megtapasztalhassa: még ott, a szemétkupacon is talál jobb sorsra érdemes, újra felhasználható, átalakítva remekül alkalmazható dolgokat.

Egyre népszerűbbek és aktuálisabbak azok a könyvek, melyek arra tanítanak minket, hogyan vegyük észre, mi történik a környezetünkkel, s milyen az igazi valóság, amely körülvesz minket. Szükségesnek tartom olykor lebuktatni a reklámok idealizált világát, amely – valljuk be őszintén – nagyon ritkán sarkall arra minket, hogy közös összefogással betiltassunk közülük néhányat. Nagyon is kellenek olyan gyermek- és ifjúsági könyvek, melyek igazi kérdésekre keresik a választ: például mit tehetünk azzal a sok szeméttel, mely nap mint nap egyre nagyobb mennyiségben vesz körül minket. Én személy szerint olyan felnőtteket szeretnék nevelni gyermekeimből, akik tisztában vannak annak a bolygónak a problémáival, ahol élnek.

Ez a könyv alkalmas arra, hogy megismertesse az óvodás, kisiskolás korúakat egy új, környezettudatosabb hozzáállással.

Most szólnék néhány szót a könyv vizuális világáról. Nagyon kedvelem a könyv képeiben azt, hogy sugárzik belőlük az alkotói szabadság. Ez egy kísérleti könyv, és én szeretem a kísérletező alkotókat. Kismarty-Lechner Zita nem igazán akart bennmaradni az e korosztálynak felállított sztereotípia keretben. Lefogadom, hogy szép számban lesznek olyan aggódó anyukák és apukák, akik szerint ettől a könyvtől bizonyára megijed majd gyermeke, mert ezen a hulladék-szigeten egy rózsaszín padocska sincs, ahova az apró olvasó gondolatban leülhetne a patyolat tiszta ruhácskájában.

Mondanék itt valami roppant bölcset: nem kell mindenkinek szeretnie ezt a könyvet, egyetérteni a kissé karcos világával. De hosszútávon nem akkor járunk-e jobban, ha már kora gyermekkorban tudatosítjuk lányainkban és fiainkban: milyen megoldandó feladatok várnak rájuk a jövőben?

Én például ajánlom Sárit mindenkinek, mert ő a témához képest egész fájdalommentesen kalauzolja át gyermekeinket sok-sok hulladékhalmon keresztül, hogy a végén mindenki tisztábban láthasson az újrafelhasználhatóság kérdésében.

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót