OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ÁBÉCÉS GYERMEKKÖNYVEK
ÁBÉCÉS GYERMEKKÖNYVEK : Alfabéta és a negyvennégy rabló - Meseábécé

Alfabéta és a negyvennégy rabló - Meseábécé

  2018.02.08. 15:52

6-8 éveseknek
 
Háy János - Alfabéta és a negyvennégy rablóÍrta: Háy János
Illusztrálta: Maros Krisztina
Kiadó:  Manó Könyvek, 2018
Oldalszám: 128
 
Háy János egy egészen különleges műfajú, bűbájos humorú, kalandos könyvet alkotott nagyóvodásoknak, kisiskolásoknak, és nem utolsósorban a szüleiknek, amikor megszületett meseábécéje, az Alfabéta és a negyvennégy rabló.

Főhőse, Peti nemcsak kíváncsi, de nagyon bátor fiú is. Nem riad vissza egy titkos összeesküvéstől sem, amiben egy föníciai terrorista, Alfabéta, és még Peti szülei is nyakig benne vannak. Sorban kopog be egy bérház ajtajain, hogy kiderítse, melyik mögött ki lakik. Így találkozik az ájtatos manóval, a dzsigolóval, sőt még egy Yetivel is!

"Amikor hétfőn reggel a papája elvitte azon a márkája nem látszik autón, már semmit nem mondott a titkos összeesküvésről. Semmit nem árult el Alfabétáról és a negyvennégy rablóról. Csak annyit mondott, hogy a hétvégén megtanult olvasni, s hogy mindent el tud olvasni."

Maros Krisztina lélegzetelállítóan szép és humorral átitatott illusztrációit nézegetve és a meseregényt olvasva mindenkinek ugyanolyan gyerekjáték lesz megjegyezni a betűket és elsajátítani az olvasást, mint Petinek. 

 

(az első kiadásból)

A mese hőse Peti, a nagycsoportos óvodás, aki álmában betéved Alfabéta budapesti bérházába, ahol a betűk laknak…

Lássuk, ki lakik itt – nyitott be a következő ajtón. – Őrület – álmélkodott –, ezen az emeleten olyan lökött figurák laknak. Ez is! Ott van az a príma fotel, ő meg egy rúdon lóg, a párnája alatt. Megáll az ember esze.

– Hát te ki vagy?

– Én vagyok a Lajhár.

– A lajhár az egy állat, nem egy tulajdonság? – kérdezte a kisfiú álmélkodva.

– Igen, méghozzá egy híres állat. A leglassúbb, a legkényelmesebb.

Igazi arisztokrata. Nem rohan mindenhová, mint egy menedzser. Hogy beszáll mindenféle sportkocsikba, aztán karambol, meg ügyintézés.

– Nem?

– Nem ám. Én aztán nem rohanok sehová. Rohanjon az idő. Már rég le is hagyott. Én még régebben élek, mint ahány óra van.

– Micsoda? Van olyan, hogy az idő másképpen van? Á, ez hülyeség.

– Egyáltalán nem az. Biztos nem hallottál még Einsteinről meg a relativitáselméletéről.

– Hát arról aztán nem. A Heisenberg-féle bizonytalansági relációról viszont már hallottam.

– Az nagyon kevés. Na, mehetsz, ne zavard az unalmamat.

– Miért, unalmas?

– Nagyon.

– Akkor nem lenne jó változtatni?

– Nem. Unatkozni jó. Jobb, mint rohangálni…

– Akkor ég áldjon – mondta a kisfiú, s nevetett magában:

újabb siker. A lajhár. A fotel rajzolata az el: L.

– Gyere be, te kóválygó szerencsétlen – hasított egy éles hang a levegőbe. – Elmesélem neked, mekkora hőstettek fűződnek a nevemhez.

A kisfiú közben nyitotta az ajtót.

– Én találtam föl a dinamitot, én fedeztem föl Amerikát, én másztam meg először a Himaláját, én találtam fel a tejfogat…

– Micsodát? A tejfogat?

– Többek között.

– Na, ne szórakozzál már velem, azt hiszed, mindent elhiszek, mert még oviba járok?

– Azt.

– Jó, igazad van, ezt is elhiszem.

– Ugye-ugye, ennyire buta vagy, elhiszel mindent, pedig én vagyok a lyukasorrú halandzsamadár.

– Nem is lyukas az orrod.

– Mert ezt is kitaláltam. Csak úgy mondom, mert különben nem lyukas.

– Akkor hol veszel levegőt? – kérdezte a kisfiú.

– Most megfogtál. Azért, mert ilyen okos vagy, elárulok neked valamit. Nem locsogod el senkinek?

– Titkos ügynök vagyok – lódított a kisfi ú –, úgyhogy hallgatok, mint a sír.

– Szóval, idefi gyelj: engem bízott meg Alfabéta, hogy őrizzem az elipszilon jelet.

– Tényleg?

– Aha. Ez az itt, látod? – A madár a talpa alatti jelekre mutatott.

A kisfiú rögzítette: LY, de csak a gangon véste be a füzetbe ezt a különös jelet, az elipszilont.

 

img_0290.jpg

A mesekönyv főszereplője, Peti titkos összeesküvésre gyanakszik a felnőttek között. Hiszen mindenhol - a falakon, a boltokon, a könyvekben, amerre csak a szem ellát - ott vannak azok a rejtélyes titkos jelek, amelyek szerinte csak egyet jelenthetnek: egy Analfabéta nevű föníciai terrorista üzenget titkos jeleket használva annak a negyvennégy rablónak, akiket szétküldött a világba azzal a céllal, hogy rajtuk keresztül uralma alatt tudja tartani a Föld összes országát.

img_0293.jpg
 
Peti elhatározza, végére jár a dolognak. 
 
Útja a rablók tanyájára, az Ágyúgolyó utca 25-ös számú házába vezet, ahol aztán mindennap felkeres és megismer egyet a negyvennégy lakás lakói közül, akik mindegyikének jele van, C, mint cápa, K, mint kacsa és így tovább.

Peti fejében lassan összeáll a kép: nem is összeesküvésről van szó. Minden rabló egy-egy betű, s az a küldetésük a földön, hogy játékosan, egy-egy mesén keresztül bevezessék a gyerekeket az olvasás világába.

 

"– Nyuszi ül a fűben, fűben szundikálva, nyuszi talán beteg vagy? – kérdezte, mert szokatlan látvány tárult elé.

– Igen, van egy kis problémám. Nem nevezném betegségnek, de engem tényleg üldöznek.

– Kik? – kérdezte a kisfiú.

– Nem tudom, lehet, hogy mindenki.

– Én nem.

– Ez csak akkor derül ki, ha már üldözöl.

– De én most nem üldözlek.

– Ez a baj – mondta a nyuszi –, mert bármelyik pillanatban elkezdhetsz üldözni. Még jó, hogy lelakatoltattam magam ebben a kalitkában. Így aztán nem tudsz ártani nekem.

– Nem is akarok.

– Ezt nem tudhatom – mondta a nyuszi –, mert amíg nem ártasz, addig bármikor elkezdhetsz ártani nekem.

– Neked akkor csak olyanok vannak, akik ártanak és üldöznek, meg olyanok, akik még nem ártanak, és nem üldöznek, de bármikor elkezdhetnek ártani és üldözni?

– Igen. Csak ilyenek vannak, meg én – mondta a nyuszi.

– És azok az oszlopok ott a kalitkában, azok milyen célt szolgálnak?

– Azok mágikus oszlopok. Elűzik az üldözőimet. Azért kaptam Alfabéta doktortól, mert különben ő kezel, hogy elűzze az ellenséget.

– Akkor el is űzöm magamat.

– Jól teszed, mert amíg itt vagy, felmerül bennem, miféle fondorlatot eszelsz ki ellenem.

– Nyuszi – mondta a kisfiú a gang korlátjának támaszkodva:

NY – rajzolta a füzetbe a mágikus oszlopokat. Ez is egy rendszer: vannak jelek, amelyek két jel összetételei, de egy hangot
képeznek. Ilyen volt a gyöngytyúk, vagyis a GY, és a csiga, vagyis a CS. És ilyen a nyuszi, vagyis az NY."

 

Mindennek rendelt ideje van – olvashatjuk az Ószövetségben (Prédikátor könyve 3,1), s bár a születéstől a halálig szinte minden felsoroltatik a szövegben, az nem szerepel, hogy rendelt ideje van annak is, hogy az ember mikor mit olvas. Hangsúlyozottan igaz ez a gyerekkönyvek esetében, amikor még a felnőtteken múlik, hogy mit mikor kap kézbe a bimbódzó elméjű gyermek. (Saját tapasztalatból tudnék mesélni arról, hogy mi az, amit nem szabad túl korán…) A gyerekkönyvek, ha megfelelő időpontban kapják el és szippantják be a gyereket, akkor egy egész életre meghatározhatják a könyvekhez való hozzáállást. Háy János meséje, az Alfabéta és a negyven rabló ékes példája a rendelt időhöz tartozó könyvnek!

Ideális esetben – felolvasva! – a gyerek akkor találkozik először a könyvvel, amikor még nem tud, de már szeretne tudni olvasni. Pont ilyen korú a történet főhőse is, aki rájön, hogy a felnőttek és a nagyobb gyerekek tudnak valamit, amit ő és ovis csoporttársai nem. A nagyobbak részesei egy összeesküvésnek:

„Titkos üzeneteket olvasnak le a falakról meg a könyvekből. Egy alfabéta nevű föníciai terrorista üzenget. Negyvennégy rablót küldött szerte a világba. Ez a negyvennégy küldönc titkos üzeneteivel fogva tart minden országot, minden birodalmat. De én megfejtem a titkos jeleket – mondta a kisfiú, s tekintetét épp a terem jobb felső sarkának irányozta.”

S ha meggondoljuk, hogy a mai világban, ahol az információáramlásból az olvasni még nem tudó gyerekek sincsenek kirekesztve, akár valami ilyesminek is lehet látni az olvasást… Főhősünk álombéli felfedezőútra indul, miután megtudta egy hajléktalan-szerű figurától, hogy hol laknak Alfabéta emberei.

„Torzonborz ábrázat, merev szemek, és olyan összezsugorodott arc. Rettenetes kinézet. Messziről ijesztő, de közelről sem vonzó. A kisfiú megállt előtte. Misi bácsi műanyag üvegből ivott valamit és nagyot cuppogott: nyamm-nyamm – valahogy így.”

Misi bácsi feltűnése egy mese lapjain igazán meglepő, de egyben üdvözlendő is, hiszen ilyen és hasonló fazonokat a gyerekek is láthatnak, s nyilván van is róluk kérdésük, csak nem tudják, hogyan-miként kell/lehet/érdemes feltenni azt. (Ez egy olyan pontja a mesének, ahol meg lehet állni kicsit beszélgetni.) Háy János a valós környezet elemeiből építi meséjét, a betűk is egy lepukkant bérházban laknak, s olyan események is szóba kerülnek, mint az Aranykéz utcai robbantás…

A bérházban lakó betűk nagyrészint klasszikus mesebeli lények, de mind-mind különös, jól megjegyezhető karakterek. Némelyikük a felnőttek számára is kézenfekvő, mások pedig a felnőtt felolvasó számára is fejtörést okoznak. De minden történetről – mind a negyvennégy lakás lakójáról elmondható, hogy felnőttnek és gyereknek egyaránt élvezetes, rekeszizom-csiklandozó figurák, akikkel öröm megismerkedni.

Persze, a többség nem ilyen intuitív és csodálatos módon tanulja meg az olvasás „onnan nézve” szinte hihetetlen tudományát, de ettől függetlenül Háy János meséjéből inspirálódhat. S persze, azoknak a gyerekeknek is jó olvasmány, akik már tudnak olvasni, de még emlékeznek rá, hogy milyen volt megtudni a betűk titkát.

„Olvasni – gondolkodott a Peti. Hogy ez az egész összeesküvés az olvasás. Hogy a testvére meg a papája meg az összes felnőtt olvasni tud. Hogy erről van csak szó. nem titkos kereskedelemről, fegyverüzletről, terrorista akcióról? Ez a megoldás?”

Bizony, olvasni tényleg „csak” ennyi. És ez így jó.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót