OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
FOGLALKOZÁSOK
FOGLALKOZÁSOK : TÜNDÉRPRÓBÁK

TÜNDÉRPRÓBÁK

A Sötétben Látó TündérA Sötétben Látó Tündér szimbolikus tartalmakkal teli meséje végtelen sok lehetőséget kínál a játékra, beszélgetésre, így magyar órára, napközibe, vagy éppen egy jól kitalált könyvtári foglalkozásra kíválóan alkalmas.

Hevesi Mária, a gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola és Sportiskola könyvtárostanára igazi tündérpróbákat állított össze.

konyvAz iskolai könyvtár „koraesti”, azaz 16-17 óráig tartó klubfoglalkozásaira 2-4. osztályos gyerekek járnak, így a késői időpontban már kissé fáradtak, nehezebben tudnak koncentrálni, ezért igyekeztem olyan módon megismertetni velük ezt a gyönyörű történetet, hogy könnyen befogadható legyen a számukra.

Ezért én olvastam fel kis részletekben a mesét, mindig visszatérve az előző héten olvasott rész tartalmára, és próbáltam könnyed, szórakoztató játékokat kapcsolni hozzá. A gyerekeket hétről-hétre nagyon megfogta a történet, mélyen azonosultak Pirinyó Minyó bánatával, hogy legkisebbként nem tud a legjobb lenni a testvérei között semmiben, amit a tündéreknek tudni kell. Kézenfekvő volt ugyanazt a célt kitűzni az én könyvtárklubos gyerekeim elé is: igyekezzenek tündérnevet szerezni. Pont úgy, mint a mesebeli tündérek, akik valamiben kitűnnek a többiek közül. Olyan tündérpróbákat igyekeztem kitalálni egy-egy meserészlet felolvasása után, amiben a legkisebbeknek, kevésbé ügyeseknek is lehet esélyük a győzelemre.

 

1. hét - Felolvasás odáig:

„Most elmondom, hogyan nyertem el mégis a tündérnevemet, hogyan lett belőlem az, aki ma is vagyok: a Sötétben Látó Tündér”

Emlékeztető kérdések az első részből:

- Hány éves a Sötétben Látó Tündér? (háromezer)

- Hogyan csúfolták a testvérei gyerekkorában? (Pirinyó Minyó)

- Hogyan születnek a tündérek? (Buborékokban potyognak az égből)

- Mi okozta a Bajt? (a tüsszentés)

- Mi mindent kell tudni egy tündérgyereknek? (erdő hangjai, állatai, növényei, figyelni, hallgatni)

Tündérpróba:

1. Ki emlékszik legjobban a felolvasottakra a 6 hét folyamán? Ő lesz az Emlékező Tündér, de ha többen is nagyon tudják a részek tartalmát, lehet majd Figyelő Tündér, Meseértő Tündér, Mesélő Tündér stb. közülük. (Mert az enyéim nagyon tudták a mesét, én is csodálkoztam, mennyire emlékeztek szinte minden apró részletére a következő héten.)
Nemcsak kérdésekkel rögzítettük a hallottakat, hanem a következő héten a felolvasás előtt a teljes mesét mindig újra összefoglaltuk, addig, ahol éppen tartunk benne.

2. Buborékfújás – kinek száll legmesszebbre a buborékja? Ő kapja a Buborékfújó Tündérnevet.

3. Az erdő hangjainak felismerése hangfelvételről (avarzörgés, lombsusogás, ágreccsenés, patakcsobogás, harkály, cinege, feketerigó, kakukk, bagolyhuhogás, szarvasbőgés, bogárzümmögés, békabrekegés). A legügyesebb lett az Erdei Hangok Tündére.

 

2. hét - Felovasás eddig:

„Az első próbát kiálltad – suttogta anyám -, de a mesém csak most kezdődik. Mersz-e jönni velem a sötétbe? Mersz-e járni velem a Tökmag királyfi nyomában?”

sltEmlékeztető kérdések a 2. részből:

- Hol, miben laknak a tündérek? (tavasszal: illatos turbolya szirmai közt, nyáron: fenyőtobozban, ősszel: vadkörte magházában, télen: tölgyfagubacsban)

- Mit kért Pirinyó a mamájától egyik este? (csak neki mondjon egy mesét)

- Mit kell tudnia Pirinyónak ahhoz, hogy anyukája elmondja neki a tündérnevét? (látni a kimondott szavakat)

- Szerintetek mi kell ahhoz, hogy lássuk a kimondott szavakat? (képzelőerő, fantázia)

- Hogyan tette próbára őt az anyukája? (tízetlépős dombocska)

Tündérpróba:

1. Ki emlékezett a legpontosabban?

2. Mi az a 10 dolog, ami Pirinyó lába elé kerül a tízetlépős dombocskán?

3. Ki kell választani 20 szóból aláhúzással egy előre kinyomtatott kis feladatlapon. A győztes: a Tízetlépős Tündér (itt a 20 szó, dőlt betűvel a helyes megoldások: anyacsavar, cukorpapír, kamillavirág, hóvirág döglött béka, döglött egér, sapka bojtja, kabátgomb, hangyaboly, nyúlkaki, nyalóka szára, öreg róka kihullott foga, szentjánosbogár, katica fűszálon, pávatoll, bagoly tolla, boróka bokra, orgonabokor, fenyőfa tuskó, nyárfa tuskója)

 

3. hét - Felolvasás eddig:

„…a tizenegy fejű sárkány olyan szerelmes abba a világszép tündérkislányba, hogy amíg azt valaki el nem veszi tőle, addig ég az élete gyertyája.”

Emlékeztető kérdések a 3. részből:

- Mit látott meg Pirinyó, amikor felért a tízetlépős dombocska tetejére? (egy várost, palotával)

- Ki annak a mesének a főszereplője, amit a tündérédesanya mesél Pirinyónak? (Tökmag királyfi)

- Hány testvére van Tökmag királyfinak? (11)

- Mit szeretne Tökmag? (megtalálni és feleségül venni a legszebb királykisasszonyt)

- Ki az első segítője? (Vakond bácsi)

- Mit tudunk meg, hol található a világszép királykisasszony? (a Fekete-tenger 77. szigetén egy üveg lekvárban)

- Mi a neve? (Málnácska)

- Ki vigyáz a 3 üveg lekvárra? (a tizenegy fejű sárkány)

Tündérpróba:

1. Ki emlékezett a legpontosabban?

2. Rajzold le, milyennek képzeled Málnácskát a lekvárosüvegben. Mindenki kap egy befőttesüveg formára kivágott papírlapot és belerajzolja Málnácskát. Különösen a kislányok nagyon szeretnek királylányokat rajzolni. Ha a fiúknak nem lenne kedvük hozzá, ők lerajzolhatják Tökmag királyfit a kardjával vagy a 11 fejű sárkányt. Egymás elkészült rajzait közösen véleményezzük, a legszebb rajz készítője lesz a Málnácskát Rajzoló Tündér, Tökmag Királyfit Rajzoló Tündér vagy egyszerűen: a Legszebben Rajzoló Tündér.

 

4. hét - Felovasás eddig:

„Tökmag királyfi megköszönte szépen a zsebkendőt, és folytatták útjukat a sötét erdei éjszakában.”

Kérdések a 4. részből:

- Nemcsak Málnácska, hanem a két szobalánya is 1-1 befőttesüveg lakója. (Szerintetek őket hogy hívhatják? (Csak a későbbiekben tudjuk meg, jól gondoltátok-e.)

- Ki a legjobb barátja Tökmag királyfinak? (egy beteg kiscsikó)

- Mit kap Vakond bácsitól Tökmag királyfi? (egy kockacukrot és egy málnalevelet)

- Merre indultak a táltossá változott csikóval? (a vakondlukba ereszkedve a Földgolyó másik oldalára, a Fekete-tenger 77. szigetének megkeresésére)

- Útközben honnan tudhatta Tökmag királyfi, hogy még nem a Fekete-tengernél jár? (a kardját még nem tudta felakasztani a sötétségre)

- Kivel találkozott, aki segíti a továbbjutásban? (egy szomorú öregemberrel)

- Merre küldi az öregember, merre kell továbbmennie? (egy barlangon át)

- Ki vigyáz a barlangra? (egy haragos törpe, aki az öregember fia)

- Mit kap az öregembertől Tökmag királyfi? (egy zsebkendőt, amelyre a világ összes találós kérdésére adható válasz bele van hímezve)

Tündérpróba:

1. Ki emlékezett a legpontosabban?

2. Találós kérdések valamelyik találós kérdés gyűjteményből. A győztes:Találós Kérdések Tündére

5. hét - Kihagyva a Nap udvarát, ahová a napsugár megszerzéséért indultak, onnan:

„Akkor meg leestek egy olyan sötét lyukba, hogy sem eget, sem földet nem láttak.”(Találkoznak a törpével) Odáig: „Szeretsz valakit?... Félsz a sötétben? Akkor megvan neked az a három…”

Kérdések az 5. részből

- Mi volt a törpe találós kérdése? (Hús eszik, húsból, húsdombon.)

- Mi a megfejtés? (A gyermekét szoptató édesanya.)

- Mit tett a törpe, amikor meghallotta a megfejtést? (Csodálkozott, aztán sírva hazaszaladt az apjához, hogy kibéküljön vele.)

- Miután átjutnak a barlangon, kivel találkoznak, ki segít nekik? (A Hajnal, aki segít nekik eljutni a Napnak udvarába)

- Miért mennek a Napnak udvarába? (Hogy elhozzanak egy napsugarat, amivel világíthatnak a sötétségben)

- Hogyan kapta meg a Hajnaltól a napsugarat Tökmag királyfi? (Belefonta a hajába.)

- Milyen emberi tulajdonságokkal kell rendelkeznie a Sötétben Látó Tündérnek? (képzelet, szeretet, bátorság)

- Mindenki eldöntheti magában, megvan-e neki ez a három, ha gondolatban válaszol a tündéranya kérdéseire, amit Pirinyónak feltesz: - Látod a mesémet? – Szeretsz valakit? – Félsz a sötétben? (Nem kell hangosan kimondani a választ, elég, ha Te magadban őszintén megválaszolod, és megtudhatod, miben kell még fejlődnöd. Ha valaki mégis szeretné elmondani, ő lesz az Őszinteség Tündére.)

Tündérpróba:

1. Ki emlékezett a legpontosabban?

2. Végig kell menni a sötét, zegzugos barlangon. Előzőleg szigetelő szalaggal kijelöltem az útvonalat, illetve a jobb- és baloldali szegélyeit, amelyekre nem volt szabad rálépni. Bekötött szemmel, csak a segítő szóbeli utasításaira, tanácsaira hagyatkozva kellett eljutni a célba. A legügyesebb, leggyorsabb páros lesz a Sötétben Járó Tündér és a Segítő Tündér. (Ez a próba a fiúknak nagyon tetszett, és jobban is ment, mint a lányoknak.)

6.hét - Felolvasás a könyv végéig.

(Megérkeznek a 77. szigetre. Megtudjuk, Tökmag hogyan harcol a királylányért és hogyan győzi le a sárkányt.)

Kérdések:

- Mekkora volt a sötétség a 77. szigeten? (A kardját fel tudta akasztani rá)

- Mitől oszlott el a sötétség? (Tökmag levette a sapkáját, a hajába font napsugár világított.)

- Mi történt, amikor megtalálta az éléskamrát? (A sárkány nem volt otthon, Tökmag lepiszkálta a kardjával a polcról a lekváros üvegeket. Kettő eltört, meghalt a két szobalány, Szilvácska és Almácska. A harmadik üveget elkapta, és megette a málnalekvárt.)

- Mit éreztek, amikor meglátták egymást Málnácska és Tökmag? (Szerelem első látásra.)

- Miért emlegetik az „ásó, kapa, nagyharang”-ot ilyenkor. Mit jelent ez a szólás?

- Amikor elindultak hazafelé, mi válaszolt Málnácska helyett a sárkánynak? (A nyál, amit Pirinyó Tökmag helyett a padlóra köpött.)

- Mi volt az a rossz válasz, ami miatt a sárkány rájött, hogy Málnácska már nincs a kamrában? („Szeretlek, Világszép Sárkányka!” – mert ilyen szépet még soha nem mondott neki Málnácska.)

-Mitől halt meg a sárkány? (A levéltől, amire megírta Málnácska, hogy örökre mást szeret.)

-Mit kíván nekünk a mese végén a Sötétben Látó Tündér? (Legyünk boldogok, amíg meg nem halunk.)

Tündérpróba:

tp1. Az éléskamrában nemcsak lekvárok vannak, hanem sokféle más élelmiszer. Először a szagukról kell megállapítani, hogy mik ezek? (Hoztam otthonról a mesében szereplő 3 féle lekvárt, és illatos élelmiszereket: hagymát, fokhagymát, fahéjat, citromot, narancsot, vaníliacukrot, kaprot, olajoshalat, stb. – ami éppen volt otthon.) Becsukott szemmel megszagolgattuk. Aki a legtöbbet eltalálta, az lett a Szimat Tündér.

2. A háromféle lekvárt mindenki meg is kóstolta. Mivel az illatukból csak azt tudták megmondani, hogy lekvárt szagolnak, most az ízükből, színükből is kitalálhatták, hogy melyik a szilva, alma, málnalekvár. A győztes lesz a Lekvárismerő Tündér.

 

Bizonyára mindenki mást fog kiemelni, hangsúlyozni a könyvből. Sőt, valószínű, hogy én is ahányszor előveszem majd, mindig módosítom a kérdéseket, a tündérpróbákat a gyerekközösséghez és az éppen akkor és ott aktuális helyzethez igazítva.

A Nap udvarában játszódó nagyon izgalmas, a veszélyt, és a csillogást erős képekben ábrázoló részletet kihagytam, mert a cselekmény fordulatait így is elegendőnek találtam, és 5-6 óránál több időt nem tudtam a mesére fordítani. De ha sok kalandvágyó fiú van a csoportban, lehet, hogy éppen ez a rész tetszene nekik a legjobban. Majd legközelebb kipróbálom.

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót