OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
FOGLALKOZÁSOK
FOGLALKOZÁSOK : Mesélj és játssz! (2)

Mesélj és játssz! (2)

Kortárs mese átültetése az óvodai nevelésbe
 
A mese sok mindenre képes, segít feloldani gátlásokat, félelmeket. A jól ismert népmeséken túl azonban bátran nyúljatok a kortárs mesékhez. Berg Judit ismert és kedvelt Panka és Csiribí sorozata rendkívülien jól használható az óvodai életben az alapozáshoz, az iskolára való ráhangolódáshoz, preventív fejlesztéshez.
 
Nem is gondolnátok, hogy mennyi mindenre alkalmas egy mese...

 

A Csiribí és Panka sorozat lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy átélhessék a tündérré változás rejtelmeit, és pszichés folyamataikba beillesszék az örömöket-bánatokat, sikerélményeket-kudarcokat. Mindemellett feloldozást hordoz, hogy egy igazi tündér is rosszalkodik, hisztizik, huncutkodik, próbálkozik, ügyetlenkedik, de utána mindig ott a lehetőség a belátásra és a változtatásra.
 
 
 
Csiribí és Panka ki tudja egészíteni a másik nem hiányosságait pont úgy, ahogy egy lány és egy fiú a valóságban (pl.: Panka finomakat süt és főz, Csiribí pedig mindent megszerel). Elfogadják egymás segítségét, és ezt nem tartják kellemetlennek. Csiribí kedveli az édességet, melyik gyerek nem?! Még szerencse, mert Panka kinek sütné a gyümölcsös süteményeit?!
 

Bennük megtalálható mindaz, amik foglalkoztatják a mai gyerekeket, de szárnyaik mindenféle természetfeletti dologra képessé teszik őket. Berg Judit meséi visszavisznek egy természetes közegbe. Az erdőben lassabbá válik az élet, ezáltal nyugodtabbnak és élhetőbbnek tűnnek a mindennapok a nehézségekkel, a problémákkal és a konfliktusokkal együtt. A tündéreket is olyan hatások érik, amik jól illeszthetők a gyerekek gondolkodásmódjába, megfelelő izgalmakat és megoldásokat nyújtva.

 

Csiribí és Panka program tapasztalatom szerint rendkívülien jól használható az óvodai életben az alapozáshoz, az iskolára való ráhangolódáshoz, preventív fejlesztéshez. Olyan fejlesztő játéklehetőségeket mutatok be, amiket a mese alapján dolgoztam ki. Tematikája szerint bármilyen óvodai programba jól beilleszthető, mint kiegészítő prevenciós program. A fejlesztő játékokkal számtalan tanulási képességeket meghatározó pszichikus funkcióra lehetünk hatással a gyermekek fejlődése folyamán. A prevenciós játéklehetőségek tapasztalataim alapján a nap bármely szakában játszhatók, bent a csoportszobában vagy kint a természetben, az udvaron, akár otthon is a szülőkkel, nagyszülőkkel.

A következő meserészletet azért is ragadtam ki a Micsoda idő! című kötetből mert a gyerekeknek nagyon tetszett, hogy egy tündérke is képes hisztizni.

 

A SZÉL (részlet a meséből)

micsoda „Kopp, kopp, puff.

Panka dobbantott kettőt, és földhöz vágta a rózsaszín kardigánját.

– Hi-hi-hi-hisztizik a tündérke – nevetett valaki a szekrényben.

– Bumm! – Panka becsapta a szekrényajtót.

- Ha-ha-ha-hatalmas lyukat rágtam a kardigánon – hangzott újra a nevetés.

- Csatt! – Panka becsapta maga mögött az ajtót is.

- Ho-ho-ho-holnapra kirágom a pulcsikat is.

Panka már a konyhában volt. Belekotort a kredencbe, aztán bevágta az ajtót. Benézett a kamra legalsó polca alá, de csak egy poros szívószálat talált.

- Hol van? Hová tettem? Itt sincs.

Végül felkapta a kosarát, és nekivágott az erdőnek.

- Vehetnél magadra egy kardigánt, Panka –szólt utána Egérmama, ahogy Panka átvágott a tisztáson. Hűvös még az idő.

- Nem fázom – mondta Panka és összeszorította a fogát. Aztán mégis megállt.

- Egérmama, nem maradt télről egy kis szárított levendulád?

- Levendula? Nem. Elöregedett már a csokor, amit a szekrénybe dugtam.

- Az enyém is elöregedett. Elfogyott az illata, egy molylepke meg rögtön beköltözött a szekrényembe.

- Ajaj – sápítozott Egérmama-az nem jó. Ki fogja rágni a ruháidat!

- Már kirágta. Friss levendula kéne.”

 

MIRE NYÚJTHAT LEHETŐSÉGET A MESE?

Rajzolás, mintázás, kézimunka a mese alapján:

- Panka lyukas kardigánjának megvarrása

- levendulazsák varrása és szárított levendulával való megtöltése

- földön talált és gyerekek által gyűjtött faágakból fészekragasztás egy lapra, krumplinyomdával pintymadarak festése, díszítése

- cserepes virág alakítása mozaiktechnikával


Matematikai tartalmú játékok a mese alapján:

- melyik polcon lesz a levendula? Alsó-középső-felső polc, előtte, mögötte, jobbra, balra, fölötte, alatta viszony- és iránymutató szavakkal való ismerkedés és térben való tájékozódás

- hány zokni esett ki Panka fiókjából? Darabszámok, páros számok, sorba rakva sorszámok

- kicsiknek három pintytestvérrel számlálás, fészekkeresős játék

 

Környezeti tartalmak a mese alapján

- levendulaültetés, szárítás, szekrénybe való tárolása, elöregedése

- mit keres a molylepke a szekrénybe

- erdei pintyekről, tavaszi fiókákról, csivitelésről, fészkükről, eledelükről

- szél jellemzői, elnevezései a mese alapján

 

Játékos mozgás a mese alapján:

- másszunk fel magasabb tárgyakra, székre, kőre, homokozó szélére és tanuljunk repülni szárnycsapkodásokkal, mint Benedek

- egyenletes menetelés dobbantásokkal, csak a jobb láb vagy csak a bal láb dobbantson taps kíséretében

- szél imitáció törzshajlításokkal, faágletöréssel, fa kidőlésével, pörgéssel, forgással, gyors-lassú váltakozásával, szélforgótánc

 

Anyanyelvi játékok a mese alapján:

- új szavakkal, kifejezésekkel való megismerkedés pl.: libabőrös lettem, csivitelés, fülel, kredenc, kamra, hűvös, falevélsusogás

- szél erősségének az utánzása sziszegő, sustorgó hangokkal


Konkrét prevenciós fejlesztésre alkalmas játék: Zoknitestvérek

Egy jó nagy kupacnyi különböző tiszta zoknit kell előzőleg összegyűjtenünk. A gyerekek előtt borítsuk ki, és kérjük meg őket, hogy csináljunk együtt rendet, hogy meglepjük vele Pankát. A színes zoknieső közben az a gyerek is csatlakozni fog a fejlesztő játékhoz, aki azelőtt nem akart jönni.

 

Rögtön itt beszélgethetünk arról, hogy hogyan kezdenének rendet rakni, milyen szempontok alapján válogatnának? Hallgassuk meg az ötleteket, mert következtetni lehet némi logikai készségre, gondolkodásmódra. Rávezető és elgondolkodtató kérdésekkel hozzásegíthetjük őket a megoldásokhoz és optimális válaszadásra serkenthetjük őket.

 

Használjunk fel karikákat a csoportosításhoz. Minden karikához álljon pár gyerek, ők lesznek egy csapat. Válasszanak nevet és ez alapján válogassák ki a csíkos, pöttyös zoknikat. A csapatnév kitalálásával és a közös céllal szociális kompetenciákat erősítünk, késztetve őket az egymáshoz alkalmazkodásra, egymás meghallgatására. Nagyon jól megjelenhetnek itt a mese kapcsán a fantázianevek.

 

Kezdjük a zoknikat sorba rakni és számoljuk meg, hányan vannak! Melyik a sorban az első, az ötödik, melyik az utolsó előtti stb. Merre néz a sorban a második zokni lábujjtartó része? Melyik zokni néz balra? Rakják úgy a zoknikat, hogy mindegyik egy irányba nézzen. Itt lehet beszélni az irányokról.

 

Keressük meg az összes zokni párját, hogy ne unatkozzanak a fiókban egymás nélkül. Mit vesznek észre? Melyiknek nincs párja? Párosításnál a kisebbek megpróbálhatják eldönteni, hogy melyik a fiú és melyik a lány zokni.

 

Majd játsszunk zoknidobáló versenyt, hiszen dobálózós játékokra mindig kaphatóak. Állítsunk fel kosarakat, dobozokat kisebb-nagyobb távolságba, és a csapatok próbáljanak beletalálni a zoknikkal. Itt nagyon jól megfigyelhető, hogy spontán módon például melyik kezében fogja a zoknit, melyikkel dob, melyikkel veszi fel késztessük őket, hogy néha használják a másik kezüket is, hogy ne lustuljon el.

 

Végül megszámoljuk, hogy hány ment bele a fiókba és hány ment mellé. A számlálásnál figyeljünk arra is, hogy mindig sorba balról jobbra haladjanak. A gyerekek közti számfogalom kialakulása nagyon eltérő, ezért figyelni kell a differenciálásra, és akinél szükséges, segítsünk túljutni a megrekedt helyről. A gyerekek csapaton belül egymásra is figyelnek, segítik a társukat, és ha valaki téveszt, korrigálják.

A feladat lezárásaként közösen rakjunk rendet, helyezzük el szépen egymás mellé a zoknikat, így Megtapasztalják azt is, hogy együtt mennyivel egyszerűbb rendet rakni, mint külön-külön.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót