OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
DIGITÁLIS NEMZEDÉK KONFERENCIÁK
DIGITÁLIS NEMZEDÉK KONFERENCIÁK : 2012/ Konferencia a netgenerációról - beszámoló

2012/ Konferencia a netgenerációról - beszámoló

  2017.06.10. 13:33

Egy 2010-ben készült felmérés  szerint az akkori 9–10 éves gyerekek átlagosan 7 éves koruk körül kezdik el önállóan használni az internetet. A néhány évvel idősebbek esetében mindez még a 10. életévük körül következett be, de az általános tendenciákat figyelve hamar el fogunk jutni a 4-5 éves korhoz.

Ezen lehet szörnyülködni, és szitokszóként használni a „digitális bennszülött” kifejezést, vagy tényként elfogadni, és megvizsgálni, mivel is járnak ezek a változások. A Digitális nemzedék című konferencia szervezői (az ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ, a Magyartanárok Egyesülete és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete szerencsére ez utóbbit választották, és a résztvevők egy kivételesen izgalmas előadás-sorozatot hallhattak 2012. FEBRUÁR 11-én.

A konferencia elsődleges célja az volt, hogy a segítségünkre legyen abban, hogy megérthessük, mitől és miben más az úgynevezett netgeneráció.

 

A nap sikere valószínűleg éppen ennek a megértési vágynak volt köszönhető, annak, hogy az előadók képesek voltak annyi figyelemmel és empátiával elemezni azokat a jelenségeket, amiken szülőként akár el is sírhatnánk magunkat. (Például azt a jelenetet, amikor egy család 16 éves lányuk születésnapját ünnepelve elmegy egy étterembe, de valódi együttlét helyett azt tapasztalják, hogy gyerekeik csak a digitális kütyüikkel vannak elfoglalva, hogy megörökítsék és természetesen azonnal megosszák azt a számukra is örömteli eseményt, hogy éppen ott vannak, ahol.) Az élmények azonnali megosztásának vágya mindenképp fontos jellemzője a Z generációnak, és ebben még az őt megelőző Y generációt is fölülmúlja – ahogy ezt Tari Annamária előadásából megtudhattuk.

Ez a megosztási vágy azonban már minket, felnőtteket is elért, hiszen voltak, akik már az előadások alatt, élőben osztották meg észrevételeiket a konferencia Facebook-oldalán, bár a hallgatóság nagy része még papírra jegyzetelt. A felnőtt-társadalom persze mindig lassabban reagál a változásokra, gyerekeink viszont már a netkorszakba születtek bele, ezért neveztetnek bennszülöttnek velünk, digitális bevándorlókkal szemben.

Hogy mindezen ne keseredjünk el annyira, azt is megtudhattuk, hogy bár az internethasználat leggyakoribb céljai általában a filmnézés és a közösségi oldalakon való részvétel, a képzeletbeli dobogó második fokán az iskolai feladatokhoz való ismeretszerzés áll. Hogy az információ átadásának módja folyamatosan változik az emberiség története során, nem újdonság; Gyarmathy Éva pszichológus pedig arra is felhívta a figyelmünket, hogy ezek a változások sohasem voltak zökkenőmentesek. Szókratész állítólag ellene volt az írásbeliségnek, mivel úgy gondolta, ha mindent lejegyezhetünk, az óhatatlanul elbutuláshoz fog vezetni, mert már nem kell mindent a fejünkben tartani. Az írásbeliség általánossá válásával viszont már csak az juthatott tudáshoz, aki képes volt elsajátítani bizonyos képességeket. Már nem az számított, ki milyen mennyiségű információt (memoritert) tárol a fejében, mint a szóbeliség korában, hanem hogy képes-e az elemző olvasásra – így hát ezekre a képességekre trenírozták a gyerekeket az iskolában.

Manapság viszont azt tapasztaljuk, hogy a diákok már nem vaskos könyvek elolvasásával tanulnak, és agyműködésük sem ezt a lineáris struktúrát követi. Többé már nem a tudás tartalmi részének elsajátításában jeleskednek, inkább annak ismeretében, hogyan lelhetnek rá a kívánt információkra. Ezek a változások azonban nemcsak képességvesztéssel járnak, hanem más kvalitások megszerzésével is. A változó információk gyors feldolgozása, a térben való gondolkodás, a képekben, szimbólumokban való látás, a gyors döntéshozatal mind-mind olyan tulajdonságok, amikre érdemes építeni, ha ezzel a nemzedékkel van dolgunk. A cél pedig nem az, hogy lemondjunk saját értékeinkről, hanem hogy a kettőt közelíteni tudjuk egymáshoz, mert a szakadék mélysége nemcsak minket frusztrál, hanem magát a Z generációt is.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót