OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
DIGITÁLIS NEMZEDÉK KONFERENCIÁK
DIGITÁLIS NEMZEDÉK KONFERENCIÁK : 2012/ Gyarmathy Éva pszichológus

2012/ Gyarmathy Éva pszichológus

Széni Katalin  2017.06.10. 14:52

Gyarmathy Éva (Gyarmathy Éva)
A műveltség nem ötezer kötetes könyvtár
 
Ki van kulturális lemaradásban?
Mit tanulhatnak a felnőttek a ma felnövekvő nemzedékektől? És mi az, amit nekik kellene feltétlenül megtanulniuk?
 
Többek között ezekről a kérdésekről faggattuk Gyarmathy Éva pszichológust.

Miközben a felnőtt-társadalom úgy tekint magára, mint a tudás egyedüli birtokosára, ön a Digitális nemzedék című konferencián arra próbálta felhívni a figyelmet, hogy talán lenne mit tanulni a fiatalabb generációktól.

Mi az, amiben érdemes lenne odafigyelnünk rájuk?

 

Sokan azt gondolják, a digitális bennszülöttek a gombnyomogatásban jobbak, mint az előző generációk, pedig nem ez a lényeges tudásuk. Amit érdemes eltanulni, az az információkezelés. Az első lépésben a gyors szelekció, a részletek feletti átsiklás az, ami segíti a keresést. Gyorsan, sok információt érdemes átfésülni, és kibökni a keresett mintázatot. Ez a pásztázó gondolkodás igen pazarló, de a gazdag kínálatban a leghatékonyabb eljárás, hogy csak azzal foglalkozunk, ami érdekel, a részletek nem lényegesek. A gyors döntések erre a mintázatfelismerésre épülnek.

Példaként említette, hogy Szókratész nem volt híve az írásbeli kultúra elterjedésének, mert úgy gondolta, ettől elbutulnak majd az emberek – manapság pedig épp az nem juthat hozzá a tudáshoz, aki nem tud olvasni. Ön szerint ugyanígy leszünk majd a számítógép-, illetve az internethasználattal?

Szókratésznak abban igaza volt, hogy a memóriát egyre kevésbé használjuk, és így egyre kevésbé áll rendelkezésünkre az ismeret a fejünkben. Az írásbeliség azonban kifejlesztette az elemző gondolkodást, amitől mégiscsak hatékonnyá vált a gondolkodásunk. Az olvasás ugyanis nem egyszerűen a betűk, szavak egymásutánjának felsorolása, hanem fogalom-, képzetalkotás. A nyelvi anyagból saját képet, gondolatot alkot az olvasó. Ez a folyamat rendkívül pontos elemzést kíván, a részletekre irányuló gondolkodást, logikus építkezést. Ezért aki nem tud olvasni, annak nemcsak az információhoz jutás lesz nehézkesebb, de az elemző gondolkodása is alacsonyabb szintű. A meseolvasás nemcsak nyelvi fejlesztés, hanem a gyermeki agy felkészítése az elemző gondolkodásra.

Arra is felhívta a figyelmünket, hogy ilyen mértékű kulturális váltás utoljára az írásbeliség kialakulásakor volt. Hogyan képesek alkalmazkodni ehhez a már felnőtt generációk?
 

Az emberi agy rendkívül képlékeny, a környezet ingereinek feldolgozása állandóan alakítja feldolgozórendszerünket. Ezt a változást észre sem vesszük, ha lassú folyamat a környezet ingereinek változása, a digitális kultúra azonban villámsebességgel csapott le ránk. Míg az írásbeliség sok évszázad alatt terjedt el, az információs kultúra néhány évtized alatt vált általánossá. Ezért a digitális bevándorlók, akik az írásbeliségbe születtünk és a digitális korban élünk, megtapasztalhatják a változást. Magunk is gyorsabban dolgozzuk fel az ingereket, magunk is türelmetlenek vagyunk a lassúság minden megjelenésével szemben, magunk sem vagyunk már annyira módszeres gondolkodók, mint lettünk volna, ha legalább többé-kevésbé a születésünk környezete marad velünk.

Állítása szerint a digitális információk feldolgozásához alapvetően más agyműködésre van szükségünk. Miben más ez a könyvek esetében megszokott lineáris olvasáshoz képest?

A sok, különösen képi inger feldolgozása az átfogó, átlátó, egészeket gyártó, intuitív gondolkodást erősíti, míg az olvasással, a nyelvi működésre építő információszerzéssel az elemző, a viszonyokat, kapcsolatokat tudatosan építő gondolkodás fejlődik. Az előbbi inkább a jobb agyféltekéhez köthető, míg az utóbbi a bal agyféltekei feldolgozásra jellemző működésmód. Úgy tűnik, a jövő generációinak kiegyenlítettebb agyféltekei működéssel kell majd a hatékony gondolkodáshoz eljutni.

Milyen előnyei lehetnek ennek a változásnak? Mik azok a képességek, amikben ezáltal túlszárnyalhatnak minket gyerekeink?

Túlszárnyalni azok fognak bárkit, akik amellett, hogy a digitális kultúra adta lehetőségekkel élnek, az írásbeliség elemző, logikai útjait is használni tudják. Az intuitív, átlátó gondolkodással önmagában nem lehet igazán hatékonyan gondolkodási műveleteket végezni, viszont a lassú, logikai elemzés a mai, információban gazdag környezetben visszafogja a tudásszerzést. Sikeres mindig az tudott lenni, aki többféle eszközzel rendelkezett. A digitális nemzedék rendelkezik a gyors szűrőrendszerrel, az írásbeliség nemzedéke a módszeres feldolgozással – a kétféle információfeldolgozásra egyaránt szükség van.

Hogyan hat mindez a gyerekek iskolai tanulására?

A gyerekek a gyors, sok információt szerző gondolkodásra tanulnak a mindennapokban, és az iskolai lassúság, az elemzés számukra használhatatlan és értelmetlennek tűnő. A mai eszközökkel messze nagyobb tudást birtokolhatnak, mint amit az iskola át tud adni. Ezért kész szenvedés számukra nap mint nap kézzel szőni, amikor már feltalált és a mindennapokban használt eszköz a szövőszék. A szövés lényegét nem fogják érteni, mert csak gépeket használnak, de rengeteg anyagot tudnak készíteni. Az iskola feladata az, hogy ezeket az ismereteket összekapcsolja: használja a szövőszéket, és mutassa meg a szövés alapjait. A diákok tanulásának része kell legyen a mindennapi technika, az ezáltal megszerzett ismereteket pedig rendszerbe, értelembe, tudatos feldolgozásba fordíthatja a tanítás.

Előadása lezárásaként említette azt is, hogy mit nem szabadna elfelejtenünk az írásbeliség előtti korból. Három dologra hívta fel a figyelmet, amire sokkal több időt kellene fordítanunk: a mozgás, a művészetek és a stratégiai táblás játékok gyakorlására. Miért tekinti ezeket kiemelten fontosnak?

Az írásbeliség nemcsak az írás-olvasás tudományát hozta az emberiség számára, hanem a gondolkodás fejlesztésének igen hatékony eszköze is lett. Ha az írásbeliség háttérbe szorul, vagyis nem fogunk már hosszabb szövegeket elemezni, akkor is szükség lesz azokra a képességekre, amiket az írásbeliség adott. Az elemző, logikai működés mellett az írásbeliségre tanítás még nagyon sok területen fejlesztette a gyerekeket. Az írás tanulása során a ritmus, az önirányítás, az irányok, a mozdulatok tudatosítása, rendezése is fejlődött – nem csak egy kommunikációs módot tanultunk meg. Ha nem lesz már folyóírás, akkor is szükség lesz ezekre.

A régi nagy iskolákban olyan módszereket alkalmaztak, amelyek egyszerre fejlesztették a két agyféltekét, vagyis a teljes agy használatára tréningeztek. A mozgás, mozgásszervezés a gondolkodás alapja, az egész test leképezése a kiindulása minden viszonynak, iránynak. A művészet az érzések, észleletek formába öntése. A jobb agyfélteke intuícióinak tudatos megalkotásához a bal agyfélteke elemző, szekvenciális feldolgozása társul. Az egész agy használatára, a kétféle működés összekapcsolására késztet. A digitális világban elkerülhetetlen a művészetek beépítése a gyerekek fejlesztésébe, tanításába, ahogyan az az írásbeliség előtt volt. A stratégiai táblás játékok a gondolkodás fejlesztésének, tudatos működésének erősítésére valók. Szemben a művészetekkel, a stratégiai játékok a bal agyféltekei tudatos, logikai működésre építenek, és a jobb agyfélteke segítségével válnak hatékonnyá.

A gyerekek tanításában a különböző kultúrák közötti hidakat kell felépítenünk. A műveltség ugyanis nem ötezer kötetes könyvtár, hanem az emberi kultúra sokféleségében való jártasság. Ehhez hozzátartozik a mozgás, művészet, stratégiai játékok ugyanúgy, ahogyan a digitális technika és az írásbeliség is, így a meseolvasás.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót