OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
X-Y-Z GENERÁCIÓ
X-Y-Z GENERÁCIÓ : Ingyen internet és örök élet - könyvrészlet folytatása

Ingyen internet és örök élet - könyvrészlet folytatása

„Nyughatatlan géniusz, gondolkodó gép, Thomas Edison jogos örököse”: ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel méltatják rendszeresen Raymond Kurzweilt – nem ok nélkül. Ő találta fel a (síkágyas) szkennert, fejlesztett ki egy felolvasó készüléket vakoknak, és előállította az első szintetizátort, amely képes volt zongorahangon megszólalni.
 
Emellett 2012 óta a Google vezető programozója és mesterségesintelligencia-kutatási munkacsoportot is vezet.
 
Kurzweil egyfajta technológiai prófétává avanzsált az elmúlt években: „Mivel az információmennyiség évente megduplázódik, 2029-re – és ebben a dátumban teljesen biztos vagyok – képesek leszünk teljes egészében modellezni az agyat. Képesek leszünk olyan gépeket előállítani, amelyeknek intelligenciája eléri az emberi agyét.”

 

Raymond Kurzweil három forradalmat jósol.

Az első a genetikai forradalom, amely igazából már napjainkban zajlik. Kezünkben van a DNS térképe, képesek vagyunk azt manipulálni, új szerveket növeszthetünk magunknak, vagy akár húst állíthatunk elő mesterségesen.

A második a nanotechnológia forradalma. Ha meglesz hozzá a technológiánk, képesek leszünk atomonként felépíteni a dolgokat. Nanorobotokat építhetünk, amik akár a vérünkben úszkálhatnak majd.

A harmadik forradalom pedig a robottechnológia és a mesterséges intelligencia lesz. Képesek leszünk modellezni és feltárni az agy működését, ezzel létrehozhatjuk a mesterséges intelligenciát, és akár azt is megtehetjük, hogy teljes emberi agyakat töltünk fel számítógépekre, és ott fejlesztjük azokat. Kurzweil tehát teljes bizonyossággal állítja: 2045-re elérjük az örök életet. Egyébként ő maga naponta mintegy 120 pirulát vesz be, hogy kihúzza élettartamát, és ő is el tudja érni a hőn áhított örök életet. Természetesen Isten nélkül. Isten ellenében. (Sugár Joel)
 

Az olvasás története

Az olvasás hosszú-hosszú időn keresztül hangosan zajlott. A néma olvasás az ókori világban még szinte ismeretlen dolog volt. Az írótáblákat és a tekercseket, de még a középkori kódexeket is szinte mindig hangosan olvasták fel, függetlenül attól, hogy az olvasónak volt-e közönsége, vagy egyedül volt. A Vallomások (Confessiones) egy híres szakaszában Szent Ágoston arról írt, hogy milyen meglepetést érzett, amikor Kr. u. 380 körül látta, amint Ambrus milánói püspök csendben olvasott.
 
„Olvasás közben szemei a lapokon jártak, szíve az értelmet fürkészte, ajkai és nyelve pihentek. Kivétel nélkül mindig olvasásban elmerülve találtam, amikor – elég gyakran – bent voltam nála.” Furcsa magatartásán megütközve Ágoston azon tűnődött, hogy Ambrus „rekedtségre könnyen hajlandó hangjának kímélése is elegendő ok lett volna arra, hogy csendesen olvasson”.

Ma nehéz ugyan elképzelnünk, de az írás korai időszakában a szavakat nem választották el egymástól szóközök. Az írnokok által tintával írt könyvekben a szavak szünet nélkül, sorról sorra és oldalról oldalra követték egymást, szakszóval ez volt a scriptura continua. Csak jóval a Római Birodalom bukása után szakított az írott nyelv formája a szóbeliség hagyományával, és kezdett el igazodni az olvasók egyedi igényeihez.

A középkorban az írástudók – szerzetesek, diákok, kereskedők és arisztokraták – száma folyamatosan nőtt, és egyre több könyv vált hozzáférhetővé. Az emberek egyre inkább gyorsan és magukban akartak olvasni, s ez szükségszerűvé is vált. Az olvasás kezdett mind könnyebbé, illetve az egyéni tanulás és fejlődés eszközévé válni. Ez a váltás vezetett el az írás legfontosabb átalakulásához a fonetikus ábécé feltalálása óta.

A második évezred kezdetén az írók saját munkáikban elkezdték a szórend szabályait alkalmazni, s a szavakat a szintaxis kiszámítható, szabványosított rendszerébe illeszteni. Ezzel egyidejűleg Írországból és Angliából kiindulva és később Európa nyugati részén is elterjedve az írástudók a mondatokat különálló, szóközökkel elválasztott szavakra kezdték osztani. A 13. századra a scriptura continua úgy a latin, mint más nyelveken írt szövegek esetében nagyrészt elavulttá vált. Rövidesen meghonosodtak az írásjelek is, amelyek még inkább megkönnyítették az olvasó dolgát. Az írás végre legalább annyira szólt a szemnek, mint a fülnek.

A tudás bővítése egyre inkább privát tevékenység lett, amely során minden olvasó saját elméjében létrehozza a más gondolkodók írásain keresztül átadott elméletek és információk személyes szintézisét. Az individualizmus érzése felerősödött. „A csendes olvasás – ahogyan azt James Carroll regényíró és történész megjegyezte – az öntudatosság jele és eszköze is egyben, amely során a tudó felelősséget vállal a tudott dolog iránt.”

A csöndes, magányos kutatás a szellemi teljesítmény előfeltételévé vált. A gondolati eredetiség és a kifejezésbeli kreativitás a mintaképül szolgáló elme jellemző vonásává lett. A szónok Szókratész és az író Platón közötti konfliktusban végre döntés született – Platón javára. De hogy ez teljes körű legyen, szükség volt még magának a könyvnek a forradalmára, amit egy német arany­műves, bizonyos Johannes Gutenberg indított el 1445 körül, Mainzban. (Nicholas Carr: Az elmélyülő olvasás)

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót