OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
TOLERANCIA
TOLERANCIA : A kacifánt nem elefánt

A kacifánt nem elefánt

5 éves kortól
FőképÍrta: Bosnyák Viktória
Illusztrálta: Rippl Renáta
Kiadó: Ciceró Könyvstúdió, 2016
Oldalszám: 36

A Csimota Kiadónál megjelent A szomorú kacagány c. mese folytatása, amely azonban önálló történetként is olvasható.

Kik azok a kacifántok? Netán vándor elefántok?

Maradhatnak? Menniük kell?

A kacok ezt döntik most el. Ez a kérdés fontos, nagyon kacifontos!

 

konyvutca.blog
 
Kik azok a kacifántok?
Netán vándor elefántok? 
Maradhatnak? Menniük kell?
A kacok ezt döntik most el.

Ez a kérdés fontos

A kacok falujába egy napon idegenek érkeztek. Ezek az idegenek, a kacifántok nagyon megosztották a falu népét, de a legtöbb kac azért nagyon jóindulattal és jószándékkal viseltetett irántuk. A gyerekek összebarátkoztak egymással és bár eleinte nem értették egymás nyelvét, remekül elvoltak, mindenféle rossz gondolat nélkül játszottak egymással.

Az idegenek elleni uszításban az öreg Borsola bácsi volt a legnagyobb hangadó, aki nem tudott napirendre térni afelett, hogy a falujába bejöttek ezek az idegenek, kacifántok, vagy micsodák. Meg is próbált tenni ellene, de lassan be kellett látnia, hogy magára maradt.

Kedves, bájos könyv az elfogadásról és a gyerekek lelki tisztaságáról és érzékenységéről. Egy gyerek lehet azt nem értené, hogy tulajdonképpen miért is akarták néhányan a felnőttek közül ezeket a kedves embereket elküldeni.

Aranyosak és szemet gyönyörködtetők az illusztrációk is, a történet miatt még felnőtteknek is szívesen a kezébe nyomnám.

 
Galgóczi Móni

Nem ez az első, és nem is az utolsó kötet, amit a szemmel láthatóan jól összeszokott író-illusztrátor párosnak, Bosnyák Viktóriának és Rippl Renátának köszönhetünk, gondoljunk csak a Puszedli és Habcsók, a Nino repülni akar vagy éppen A szomorú kacagány című kötetekre. Ez utóbbi teljesen jogosan a Csimota Kiadó Tolerancia-sorozatában jelent meg, hiszen két nép, a kacabajkák és kacagányok történetén keresztül az előítéletekben gyökerező ellenségeskedésről szól.

De miben is különböznek ők?

Mindössze annyiban, hogy az egyik népnek mezei virágok, a másiknak nemes kerti virágok nőnek a fején. Nem mesélem tovább, akit érdekel, olvassa el, ígérem, nem fogja megbánni.

Bevallom, akkor és ott én teljesnek éreztem a történetet, eszembe sem jutott, hogy esetleg lesz folytatása, ezért alaposan meglepődtem, amikor 2016-ban megjelent A kacifánt nem elefánt, ami a borító szerint önmagában, önálló történetként is megállja a helyét. Nos, ez valóban így van, hiszen már az elején megkapunk minden szükséges információt, ám szerintem a teljes élményhez nem árt ismerni az előzményeket, mert az ott található részletek ismeretében kerül helyére minden apró részlet, és bontakozik ki a mondanivaló, ami látszólag egyszerű, mégsem hagy nyugodni a gondolat, hogy valójában olyan sokrétű, mint a vöröshagyma rétegei, melyeket le kell hántanunk ahhoz, hogy eljussunk a közepéig.

„… sok jó virág kis vázában is elfér.”

A kacifánt nem elefánt főszereplője Flóra, Lipi és Panka (az előző kötet főszereplői) kislánya, aki egy nap idegenekkel találkozik. A jövevények olyanok, mint ők, mindössze annyiban különböznek, hogy más a fejnövényzetük és más nyelven beszélnek. A nemrégiben még ellenségeskedő, később egyesült népek egyes tagjai segíteni akarnak, míg mások távozásra akarják kényszeríteni az őserdőből menekülteket. Vagyis megint ugyanott vagyunk, ahol a part szakad, csak most nem egymással, hanem egy harmadik féllel szemben támadnak fel az előítéletekben gyökerező ellenségeskedés hullámai. Vajon kik lesznek többen, és járnak sikerrel, akik segíteni akarnak, vagy akik távozásra akarják kényszeríteni a menekülteket?

Nem lehet nem észrevenni, hogy mennyire aktuális ez a téma, mint ahogy azt is nehéz lenne tagadni, hogy ez valami olyasmi, amiről mindenképpen beszélni kell, mégpedig minél korábban.

Amikor a gyermeki lélek még nagyjából tiszta, még nem fertőzte meg a nagyobbak, illetve a felnőttek előítéletekkel és prekoncepciókkal teli világa, amikor még nem számít, hogy akivel találkoznak és játszanak, az milyen nemű, bőrszínű, anyanyelvű, kik a szülei, mit eszik/nem eszik, és úgy egyáltalán, amikor még fel sem tűnik, hogy nem vagyunk egyformák.

És mi lenne erre alkalmasabb, mint egy mese, amiben a gyerekek indirekt, a korosztálynak megfelelő módon ismerkedhetnek meg a helyzettel?

Egy mese, amiben több nézőpont (támogatók és ellenzők, helyiek és jövevények), több korosztály (gyerekek, középkorúak, idősek) reakciója, több megoldási lehetőség megjelenik, és amiben nem csupán kérdések, de válaszok is vannak a gyerekek menet közben minden bizonnyal felmerülő kérdéseire.

Fontosnak tartom, hogy ne csak a kezébe adjuk a gyerekeknek, hanem olvassuk fel nekik, vagy együtt velük, és közben beszélgessünk is róla, természetesen az életkoruknak megfelelő szinten, mert így segíthetünk nekik, hogy megértsék, értelmezzék és feldolgozzák mindazt, amit akarva-akaratlanul hallanak, látnak, tapasztalnak maguk körül a mindennapokban. Persze az is benne van a pakliban, hogy éppen mi fogjuk összezavarni őket, de azt hiszem, ezt a kockázatot vállalnunk kell.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót