OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR : Pötyi és Pepita nyomoz (1) A rejtélyes kulcs olvasókuckója

Pötyi és Pepita nyomoz (1) A rejtélyes kulcs olvasókuckója

  2013.07.08. 21:56

Írta: Kertész Edina, illusztrálta: Horváth Mónika. Naphegy Kiadó, 2014.
 
Vajon Lujza bűbájai segítenek a két barátnőnek a rejtélyek megoldásában?
Kap Pepita kiskutyát a születésnapjára?
Milyen zárba illik a furcsa kulcs?
Kicsoda Edömér?
És hová vezetnek a nyomok?

 

1. fejezet: Pötyi és Pepita találnak egy kulcsot, és nyomozásba kezdenek

 
A földszinti antikbútor-bolt kirakatában délutáni álmát aludta a vén bőrfotel. Lágy szellő lengette az emeleti ablakok fehér függönyeit. Méltóságteljes, mély hangján négyet kongott a toronyóra. Amint az utolsó kongás is elhalt, kitárult a legmagasabb ház kapuja, és egy kislány lépett ki az utcára. Kötött sapkát és rakott szoknyát viselt. Megállt a kapu előtt, végignézett magán, feljebb ráncigálta bokája körül harmonikázó pöttyös térdharisnyáját, majd elégedetten útnak indult.

 

 


A kockaköveken szökdécselve, ugrándozva haladt végig a járdán, el a bútorbolt, az órás és a cukorkabolt bejárata előtt. Itt aztán megállt. Orrát a kirakathoz tapasztotta, és vágyakozva nézte a színes üvegcsék varázslatos tartalmát: a bonbonokat, töltött, savanyú cukorkákat és drazsékat. Bárcsak egyszer egy ültő helyemben megehetnék két kiló drazsét! – gondolta, és sóhajtott is hozzá egyet. A cukorkabolt kopasz, pókhasú tulajdonosa kinézett a bolt ajtaján.
 
– Szervusz, Pötyi! Vásárolni szeretnél valamit?

– Sajnos nincs pénzem, Guriga bácsi! – felelte a kislány, és szomorúan továbbállt. A rózsaszín-fehér csíkos mályvacukrok kárörvendő vigyorral néztek utána.

Az emeleti ablakból zongoraszó, pontosabban klimpírozás hallatszott. Valaki a Török indulót gyakorolta. Pötyi felnézett az ablakra, és megpróbált füttyenteni, de nem sikerült.

– Pepita! – kiáltotta.

Semmi válasz.

– Pepita! – süvítette még hangosabban.

A zene váratlanul, a dallam közepén elhallgatott.

Valaki elhúzta a függönyt, és egy barna szempár jelent meg az ablak sarkában.

– Itt vagyok! – suttogta a szempár tulajdonosa, egy kislány.

– Lejössz? – kérdezte Pötyi.

– Nem lehet, gyakorolnom kell!

– Nem tudnál megszökni? – rimánkodott Pötyi. – Csak tíz percre! Észre sem veszik!

Pepita elgondolkodva pillantott hátra.

– Na, jó, a papa úgyis alszik! – A barna fejecske eltűnt az ablakból. Egy perc sem telt bele, Pepita már meg is jelent a kapuban. A két kislány sutyorogva, nevetgélve tovairamodott.

Pepita volt Pötyi legjobb barátnője. Akkor barátkoztak össze, amikor Pepita az első napját töltötte az iskolában. Kint ácsorgott a folyosón, copfba kötött hajjal, galléros blúzban, táskáját maga elé szorítva. A mustársárga pulcsis, nagyszájú Ribizli Petya az osztályterem ajtajának támaszkodva csúfondárosan méregette.

– Pont egy ilyen mama kedvence lesz az új padtársam! – mondta.

Ekkor lépett közbe a kócos, nagyhangú Pötyi: habozás nélkül Pepita oldalán termett, magával húzta az osztályba, és megvető pillantást lövellt Ribizli felé. Az utolsó óra után együtt mentek haza, mert kiderült, hogy ugyanabban az utcában laknak. Akkor beszélték meg azt is, hogy barátnők lesznek.

Sutyorogtak és iramodtak, mígnem egyszer csak Pötyi megtorpant.

– Nézd csak! Egy kulcs! – mutatott a lába elé.

Tényleg: finom kidolgozású, kacskaringós mintázatú, aranyszínű kulcs csillogott a lábuk előtt a napfény- ben. Pötyi lehajolt érte. A kulcs szárán apró betűs, vésett felirat villant meg: „Kincset kap, ki megleli! 9.”

Kíváncsian nézegették.

– Ez vajon mit jelent? – kérdezte Pötyi. – Hogy elvesztette valaki, és a megtaláló jutalomban részesül? Vagy valami értékes dologhoz vezet el? Minek a kulcsa lehet? Biztosan egy varázsládáé! Esetleg egy titokszekrényé. Vagy egy rejtélyes szoba ajtajáé. És mit jelenthet ez a „kilenc”? Keressük meg a gazdáját!

– De hát hol? Bárkié lehet! – mutatott körbe Pepita.

– Ez igaz... – motyogta Pötyi. – Van egy ötletem! A kilences biztosan a házszámra vonatkozik.

Izgatottan magával vonszolta Pepitát, egyenesen a kilences számú házba, az antikbútor-üzletbe. A tulajdonos – egy magas, ősz hajú, halk szavú hölgy – gondosan szemügyre vette a talált tárgyat.

– Ismerem ezt a kulcsot – mondta. – Tavaly három egyforma, türkizszínű, faragott szekrénykét adtam el. Bármelyikhez tartozhat. Az egyiket Guriga bácsi vette meg, a másikat egy hölgy, aki furcsa, nagy virágokkal vagy gyümölcsökkel díszített kalapot viselt. Nem ismerem, de feltűnő jelenség volt. A harmadik az íróé lett, aki, ha jól tudom, a szomszéd ház padlásszobájában lakik.

Visszaadta Pötyinek a kulcsot. A lányok megköszönték az útbaigazítást, és elindultak a cukorkaboltba.

 

3. fejezet: Pepitát a születésnapján meglepetés éri 

 

Alighogy reggel kinyitotta a szemét, Pepitának eszébe jutott, hogy születésnapja van. Mosolyogva, sietősen öltözött fel. Szerette a születésnapokat, mert ilyenkor nem kellett házimunkát végeznie, és ajándékot is kapott, meg tortát gyertyákkal. Azt remélte, hogy idén végre megveszik neki a fizikakísérlet-készletet, amit már olyan rég kinézett magának. A készletnél már csak egyvalamire vágyott jobban: egy kiskutyára. De apu azt mondta, hogy lakásban nem szabad kutyát tartani. Pepita fogadkozott, hogy naponta háromszor leviszi majd a kutyust sétálni, de hiába rimánkodott, kuncsorgott és könyörgött heteken át, apu hajthatatlan maradt.

Egy este, amikor Pepita kiosont a konyhába egy kis nassolnivalóért, apuék hálószobájából suttogást hallott. Nem tehetett róla, muszáj volt közelebb lopódznia egy picit. Innen már egészen jól hallotta a fojtott hangú tanácskozást. Nézegetni kezdett egy pókhálót a sarokban. A hálóban egy muslica vergődött. 

– …azt a kutyust – hallotta anyu hangját. A „kutyus” szóra felkapta a fejét. – Olyan magányos szegényke! Mindketten folyton utazunk. 

– Ilyen a munkánk, szívem, a családért tesszük! – ellenkezett apu. – Amikor én diplomata lettem, te pedig tolmács, pontosan tudtuk, hogy sokat kell majd utaznunk. Nagyapa és nagymama gondját viselik a gyereknek.

A pók közelebb mászott a muslicához.

– Mégis jót tenne neki, ha volna valaki, akiről gondoskodhat. Tanulhatna felelősséget – védte az igazát anyu.

– Tanuljon felelősséget valami kevésbé szőrös, kevésbé bolhás dolgon. Legyen teknőce vagy aranyhala, az nem rág szét semmit, és higiénikusabb is.

– De azt nem lehet úgy szeretni – mondta anyu.

– Ellenzem, és punktum! – emelte fel a hangját mérgesen apu, mire anyu ijedten csitítgatni kezdte.

Pepita meghúzta a háló egyik szálát, mire a pók ijedten odébb mászott.

Másnap jelentette be, hogy fizikakísérlet-készletet szeretne születésnapjára.

Kikászálódott az ágyból. A konyhában már várta a langyos bundás kenyér és a tea, de csak a rádió szólt, sehol senki. Felemelte a bögréjét. Alatta egy cédula hevert, s rajta rajzolt szívben egy üzenet: „Boldog 9. szülinapot, kincsem! Dolgozni mentünk, este sietünk haza! Apu, Anyu”.

Pepita felhörpintette a teát, magához vett egy bundáskenyeret, és az ajtó felé menet bekiáltott a folyosóról nyíló szobába: – Elmentem, nagypapa! Ebédre jövök! – Odabentről helybenhagyó mormogás hallatszott, de már csak az ajtócsapódás felelt rá.

Mi tagadás, Pepita egy kicsit elkeseredett. Sőt: egy csöppet mérges is volt.

– Se ajándék, se szülők, se semmi. Mintha nem is lenne szülinapom – füstölgött magában. Mérgében rácsapott az egyik postaládára: az ütés erejétől dr. Mártonffy Félix névtáblája szomorúan fityegni kezdett. – Engem senki sem szeret! – jajdult fel Pepita, és belerúgott egy kukába.

A kuka mögül ijedt vinnyogás hallatszott. Pepita megdermedt. Csend volt, csak a saját riadt szívdobogását hallotta. És még valamit. Valami motoszkálást.

Egy óriási patkány lehet – gondolta rémülten –, felfal, mielőtt tízéves lehetnék. Borzasztó!

A motoszkálás erősödött, halk vinnyogás és kaparászás hallatszott, és a kuka egyszer csak megmozdult! Pepita majdnem öszszeesett ijedtében. Valami kibújt a kuka mögül. Valami határozottan patkányszerű! Csak éppen ennek a valaminek zsemleszíne volt, nagy tappancsai meg hosszú, lógó füle.

– Egy vizslakölyök! – könnyebbült meg Pepita, és megsimogatta a kiskutya fejét, aki hálásan rágcsálni kezdte a mutatóujját tűhegyes fogacskáival.

– Au! – kiáltott fel a kislány.

A következő pillanatban észrevett valamit a kutya nyakában. Az egyszerű nyakörvön szív alakú aranybiléta lógott. Pepita megpróbálta kibetűzni a táblácskára vésett feliratot.

– Nyughass már! – szólt rá a kutyusra, aki éppen az állát próbálta megharapdálni.

„Hercig a kismajomhoz vezet, az meg a kincshez. 9.”

Pepita szájtátva nézte a táblácskát, aztán körülpillantott. Sehol senki. A boltíves folyosó titokzatosan hallgatott.

Később a téren, miközben a hernyó alakú zselés cukorkát szopogatták, amit Pötyi hozott Pepita szülinapjára, Pötyi így szólt: – Lehet, hogy a liftben bújt el! Megnézted a lépcsőházban is?

– Persze, mindenütt körülnéztem – felelte Pepita teli szájjal. – De csak Félix doktor úrral találkoztam. Ő nem az a fajta, aki kiskutyákat rejt el mindenféle kukák mögött.

Pötyi kuncogva vakargatta a vizslakölyök füle tövét, aki ettől révületbe esett, és a hátára hemperedve morogni és rúgkapálni kezdett.

– Na, gondolkodjunk! – mondta Pötyi. – Feltételezhetjük, hogy a bilétán szereplő név, a Hercig, ennek a kölyöknek a neve.

– Feltételezhetjük – bólintott Pepita.

– Ezek szerint tehát ő vezet el bennünket ehhez a nem tudom, milyen majomhoz, az meg a titokzatos kincshez – folytatta Pötyi.

– Ezek szerint – bólintott Pepita.

– De milyen majomhoz? – vakargatta Pötyi tűnődve Hercig rózsaszín hasát.

– És hogyan? – kérdezte gondterhelten Pepita, amint a szájába tömött még egy hernyócukrot.

Ekkor Hercig hirtelen talpra szökkent, és tekintetét felfelé szegezve, cérnavékony hangon nyifogni kezdett. A lányok követték a tekintetét. A teret szegélyező házak egyikének második emeleti ablakpárkányán egy kis majom ült piros csákóban, és csúfondárosan öltögette a nyelvét.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót