OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR : Leszel a padtársam?

Leszel a padtársam?

  2017.08.26. 11:27

Írta: Vadadi Adrienn, illusztrálta: Pásztohy Panka. Pozsonyi Pagony, 2017., 104 oldal

Vadadi Adrienn - Leszel a padtársam?Lea, Peti, Maja, Ákos, Dorci, Dani: a nagy ovisok iskolába mennek! Persze vannak új gyerekek is: a mindentudó Eszti, az icipici Fülöp, Árpi, az álmodozó, Soma, a vagány.

Ki félénken lépte át az iskola küszöbét, mint Maja, ki maga­biztosan, mint Lea, de egy biztos, mindannyiuknak rengeteg újdonságot tarto­gatnak az elkövetkező hetek! Mert bizony itt már órák vannak és órarend, ­jelentkezés váltja fel a bekiabálást, testnevelés van torna helyett, az ebédlőben sem tesznek mindent a gyerekek elé...
 
Első nap az iskolában

 

https://www.pagony.hu/resources/images/2r/o0/8f/post_side/leszelapadtarsam03.jpg
Az első reggel Lea nagy izgalommal készülődött az iskolába. Jó korán felébredt, és amióta kibújt az ágyból, be sem állt a szája, egyfolytában csicsergett. Azon tanakodott, hogy melyik szoknyáját vegye fel, hogy Dorci vagy Maja mellé üljön a padba, és hogy a napközi előtt vagy után menjenek-e érte a szülei az iskolába. Úgy készülődött, mintha nyaralni indult volna! Előző este annyi mindent bepakolt az iskolatáskájába, hogy a sok hóbelevanctól alig tudta bekapcsolni a táska csatjait. Mert nemcsak az iskolás holmikat rakta el: a tolltartót, a füzetet, az olvasókönyvet és a munkafüzetet, hanem a kedvenc játékait is.

– Lea, a babára nem lesz szükség az iskolában – magyarázta az anyukája –, és a nyuszicsaládra sem.

– De ha nem lesznek játékok – aggodalmaskodott Lea –, akkor mit csinálok egész nap?

– Tanulsz – felelte unottan Kolos, a nagytestvére, aki már régóta iskolás. És amikor meglátta Lea táskájában az alvós cimboráját, még hozzátette: – Vagy alszol. Én is azt szoktam az énekórán meg a rajzon.

– Az órákon odafigyelsz, a szünetekben pedig futkározol vagy játszol majd az iskolai játékokkal – mondta Lea anyukája. – Tudod, hogy az óvodába sem lehetett az otthoni játékokat bevinni! – Aztán megpróbálta kiimádkozni az iskolatáskából a babát, a nyuszicsaládot, az alvós lovacskát és a gyöngyfűző készletet, de hiába, Lea nem engedett. Egész este a dugig pakolt táskával a hátán flangált fel-alá a lakásban. Másnap még a villamoson sem vette le a hátáról, hadd lássa mindenki, hogy ő már iskolás. Pedig nagyon húzta már a vállát!

Mire Lea, Kolos és anya megérkeztek az iskolába, Ákos, Zsófi és Dani már ott voltak. És persze még sok kisgyerek, akiket Lea egyáltalán nem ismert. A tanító néni az anyukákkal beszélgetett, így hát Leáék is odamentek hozzá. A tanító néni sorban minden kérdésre válaszolt, megmutatta a szekrényeket, ahova le lehet pakolni a sok-sok holmit, amit hoztak magukkal: a tornazsákot, a váltóruhát, a váltócipőt. Lea az anyukája kezét fogva mindent figyelmesen végighallgatott, de legszívesebben már továbbállt volna megnézni, mi újság az osztályteremben. Egyszer csak odaszaladt hozzá egy szőke copfos kislány.

– Leszel a padtársam? – kérdezte Leától vidáman.

Lea úgy meglepődött a váratlan kérdéstől, hogy hirtelen nem is tudta, mit feleljen. De a kislány már meg is fogta a kezét, és az osztályterem közepére, a padjához vezette.

– Amúgy Eszti vagyok, és ez lesz az én helyem – mutatott az egyik székre. – Az meg a tiéd. Jó?

És mivel Lea bólintott, hogy jó, Eszti örömében a nyakába ugrott.

– Akkor te leszel a legjobb barátnőm! – ujjongott, azzal helyet csinált Leának.

Lea a szeme sarkából látta, hogy Maja és Dorci is megérkezett, de most nem törődött velük. Becipelte az iskolatáskáját az osztályterembe, hogy legújabb barátnőjével szépen mindent kipakolásszanak. A füzeteket meg a könyvet a padba tette, a tolltartót a pad tetejére, pont úgy, ahogy Eszti is csinálta, a babát pedig az ölébe. Eszti megcsodálta Lea babáját, megsimogatta az alvós lovacskáját, megszámolta a nyuszicsalád tagjait, és kiválogatta a legcsillogósabb gyöngyeit. De mivel Eszti is azt mondta, hogy a játékok nem iskolába valók, visszapakolászták őket az iskolatáskába.

– Majd a szünetben fűzünk neked nyakláncot! – ígérte Lea. – Ha akarod, haza is viheted! – Azzal visszacsukta a táska tetejét, és felakasztotta a pad fogantyújára.

https://www.pagony.hu/resources/images/11/td/6o/post_side/leszelapadtarsam01.jpg
Aztán csak ücsörögtek, lóbálták a lábukat a magas székekről, megnézegették egymás tolltartójában a sok színes ceruzát, a hegyezőt és a radírt.

– Te tudsz már írni? – kérdezte Lea. – Mert én a nevemet már le tudom!

– Á – legyintett Eszti –, persze! Én olvasni is tudok!

– Hogy-hogy? – ámuldozott Lea. – Te jártál már iskolába?

– Dehogyis! – nevetett Eszti. – Csak úgy megtanultam, amikor még ovis voltam.

Lea csodálta Eszti tudományát. Náluk az óvodában senki sem tudott olvasni, csak az óvó néni. Még Györgyi és Zsófi sem, pedig ők mindig iskolásat játszottak. És Peti egy kicsit, de csak a paradicsomlevesben a betűtésztákat. Lea örült, hogy Eszti ennyi mindent tud, mert arra gondolt, majd a szünetben megkéri, hogy a gyöngyfűzés helyett inkább tanítsa meg őt is olvasni, és akkor elkápráztatják vele az egész osztályt, sőt még a tanító nénit is! Biztos rögtön kapnak egy-egy piros csillagot, amiért olyan ügyesek mind a ketten! Aztán megbeszélték, hol van a pad fele, nehogy átpakoljanak egymás területére, majd épp ki akartak szaladni a folyosóra elköszönni az anyukájuktól, és elmesélni a tanító néninek, hogy ők ketten legjobb barátnők lettek, amikor betoppant a terembe Peti.

Peti egyedül volt, mert már az iskolakapuban elköszönt az apukájától.

– Nem kell engem kísérgetni – legyintett –, nem vagyok én kisfiú! – Ám amikor felszaladt a lépcsőn és az osztályteremhez érkezett, egyetlen ismerős arcot sem látott. Ráadásul mindenki sokkal nagyobb volt, mint ő, fogócskáztak, nevetgéltek, a padok tetején üldögéltek. Peti meg csak álldogált tétován az ajtóban, és nem tudta, hova keveredett. Már bánta, hogy elküldte az apukáját! Mihez kezdjen most egyedül? Csak bámult zavartan, egyik lábáról a másikra állva, amikor odalépett hozzá egy nagylány:

– Eltévedtél? – mosolygott Petire. – Ez itt a nyolcadik osztály – mutatott a zsibongó társaságra –, az első osztály a folyosó másik végén van. Biztosan rossz irányba fordultál a lépcső tetején!

Petibe belefagyott a szó. Nem válaszolt semmit, csak nézett nagy szemekkel a nagylányra, aztán mintha puskából lőtték volna ki, elszaladt. Keresztülvágtázott sok ismeretlen gyereken, beszélgető, búcsúzkodó anyukán-apukán, és amikor végre elérte az első osztályt, berontott a terembe. A legelső, akibe belebotlott, Lea volt. Villámgyorsan lehuppant a mellette lévő székre, mit sem törődve azzal, hogy egy másik lány már ül rajta.

– Na! – kiáltott rá Eszti. – Ez az én helyem, te nem itt ülsz!


https://www.pagony.hu/resources/images/26/9e/5s/post_side/leszelapadtarsam02.jpgPeti azonban nem tágított. Csak trónolt tovább a szék szélén, félig lelógó fenékkel, mintha gyökeret eresztett volna a lába. Aztán amikor Lea is, Eszti is egyre hangosabban óbégatott, Peti, mintha az élete múlna rajta, teljes erejéből elkezdte letolni az idegen kislányt a helyéről. De Eszti sem hagyta magát! A padba kapaszkodva úgy lökte, nyomta, taszította a kisfiút, ahogy csak bírta! Lea nem is értette, mi folyik itt, hiszen Petinek nem is ő a legjobb barátja, hanem Dani meg Ákos! Mire belépett a terembe a tanító néni, Eszti és Peti már majdnem össze is verekedtek.

– Hát ti min kakaskodtok? – bámult a méregtől kipirult gyerekekre.

– Ez a fiú ki akar tolni a helyemről! – rikácsolta Eszti.

– Mert én ülök Lea mellett! – kiáltotta Peti elfúló hangon. Még a szemébe is könny szökött.

Lea az óvodában alig látta Petit sírni. Ott mindig olyan nagyfiúsan viselkedett! El sem tudta képzelni, mi lelte! Így hát, amikor a tanító néni megkérdezte Petitől, kereshet-e neki egy másik jó helyet egy másik kedves padtárs mellett, és Peti potyogó könnyekkel a fejét rázta, Leának megesett rajta a szíve, és azt mondta, maradhat. Peti lassan megnyugodott. Felállt, hogy kiengedje Esztit a padból, aztán bevackolta magát Lea mellé. Eszti morgolódott még egy darabig, de amikor Lea elé költözhetett egy másik kislánnyal, szent lett a béke köztük. Miután átpakolta a dolgait az új padjára, hátrafordult Leához. Azt azért mind a ketten leszögezték, hogy attól még, mert végül nem lettek padtársak, örökké a legjobb barátnők maradnak!

 

VISSZA AZ ÓVODAI ÉLETHEZ>>

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót