OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS MAGYAR : A Virág utcai focibajnokság

A Virág utcai focibajnokság

  2017.04.08. 13:35

Írta: Dávid Ádám, illusztrálta: Rubik Anna. Pozsonyi Pagony, 2011., 104 oldal
 
Kukucskálj be a Kovács család életébe, ahol senki nem egyszerű eset. Focizó nagyi, koppoló Koppány...
 
Éppen ebédhez készülődnek, de előbb még tintakigyók tekergőznek a maszatos füzetben.
 
Olvasd el a hatodik fejezetet, és titokban biztos te is kipróbálod majd a koppolást.
 
6. fejezet,
amelyben Milán is koppolni kezd, és a Kovács család végre ebédhez ül

 

leves.jpgNagyi, mióta az eszét tudta, élt-halt a fociért. Részt vett az első amatőr női futballklub megalapításában. Az ország egyetlen lánycsapataként akkor még csak a fiúk ellen játszottak. És hogy állta-e Nagyi a sarat? Mi az, hogy! A bajnokságban évekig ő volt a gólkirálynő.

Nyugdíjas éveire pedig ő lett a Tejfogú Tigrisek edzője. A környéken mindenki gólkirálynőnek hívta, és úgy is tekintettek rá, mint egy igazi királynőre. Délutánonként kiült az erkélyre, méltóságteljesen szájához emelte sípját, és onnan vezényelte a futóedzéseket, vagy botjára támaszkodva büszkén végigvonult a Virág utcán, egészen a pályáig. Hű alattvalói már várták. Gerda is a csapat oszlopos tagjának számított, egészen addig, amíg ki nem tört rajta a Small Paul-őrület. Azóta teljesen hanyagolta az edzéseket.

„Hadd lázongjon csak!” – mosolygott magában Nagyi. – „Ha a szíve úgy diktálja, vissza fog térni a csapatba.”

Milán viszont a gerdátlan időszakban is minden edzésen ott volt. Az utolsó szombati edzést csak és kizárólag a lecke miatt hagyta ki. Anyu kilátásba helyezett szobafogsága miatt csak nekiveselkedett, erre a célegyenesben Koppi már megint keresztbe tett neki. Nagyi próbált bele lelket önteni:

– Ne bőgj! Egy óra negyven perc múlva kezdődik a nagy mérkőzés.

– Milyen mérkőzé-hé-hés?! Kezdhetem elö-hö-hölről az egészet. Örülök, ha estére megle-he-he-szek vele. Lőttek a focinak, Nagyi-hi-hi-hi! – zokogott tovább Milán.

– De hiszen becsületszavadat adtad, hogy ott leszel! Hagyd a csudába azt a leckét, a foci most fontosabb! – kiabálta Nagyi, és nyomatékképpen botjával koppantott egyet. Hiába, neki tényleg mindennél fontosabb volt a foci. Milán hálásan nézett rá.

– Na de Nagyi! Hogy mondhatsz ilyet? – hitetlenkedett Anyu. – A szobafogság az szobafogság, a házi feladat pedig házi feladat, nincs mese. De tudod mit, Milán? Kivételesen segítek egy kicsit. Meglátod, kisfiam, egyhamar elkészülünk!

– Te is tudod, Anyu, hogy nem segíthetsz neki – kezdte Gerda a szokásos kötözködését. De sajnos igaza volt. Milán szemei megint villámokat szórtak. Hol Gerdára, hol Koppira. A hangja meg mennydörgött hozzá. És szünet nélkül hullottak a könnyei.

Ajjaj! Mindjárt itt a három óra, a mindent eldöntő meccs. Ebédelni is kéne, a lecke olvashatatlan, és Anyu sem segíthet. Most mi lesz?

Tanácstalanul álltak valamennyien a leharcolt gyerekszobában. Csak a tintakígyók tekergőzte vidáman a könnyáztatta papírlapon. És Koppánynak hirtelen felcsillant a szeme.

– Megvan! – kiáltotta. – Gyere, Milán, koppold le a leckédet!

Az ötlet annyira esztelennek tűnt, hogy Milán még zokogni is elfelejtett. Mindenki feszülten figyelte a koppolóművészt.

– Csak ülj ide az asztalhoz, tépd ki az előző lapot, csukd be a szemed és koppold…

– Teljesen megbuggyantál a bodzaszörptől? – kérdezte epésen Milán. Úgy látszik, kezdett magához térni. – Néhány perce magyaráztuk el neked, hogy…

– Jó, jó, akkor írjad, ami először eszedbe jut – folytatta Koppi. – Öt percen belül megleszel vele! Használhatod a koppámat is. Meglátod, segíteni fog. Gerda, te pedig játsszál valamit Small Paultól, hogy Milán kedvére dúrmollhasson hozzá!

Gerdának se kellett kétszer mondani: már ugrott is a gitárért, már énekelte is kedvenc dalát, hogy „Ááááááá-óóóóóóó, a nyár de marhajó!”. Nagyi a csúnya szavaknál kivételesen nem lapokat osztogatott, hanem a sípjával kisípolta a sok marhaságot. Igazán szép kíséret volt.

Milán szó nélkül leült a maszatos asztalhoz, kitépte a maszatos lapot, kezébe vette kabalatollát, összeszorította a fogát, és behunyt szemmel koppolni kezdett. Anyu azért fogta a kezét, nehogy leszaladjanak a sorok a margóról…

Két perc múlva Milán már vígan dúrmollta a gitárkirály fülbemászó muzsikáját. És koppolt! Maga sem értette, miért, de olyan könnyedén és szabadon ment a munka, mint még soha. Néha résnyire nyitotta a szemét, és gyanakodva Koppány koppájára lesett. A tintakígyók bátorítólag nyújtogatták nyelvüket Milán felé. Az éktelen hangzavarban hallani vélte, ahogy a fülébe sziszegik a mondatokat, amelyeket aztán papírra vet. „Biztos bekattantam” – futott át Milán agyán. Nem mert többet a tintakígyókra pillantani. Csak ült csukott szemmel, dúrmollgatott és dolgozott, mint egy vörös hajú kis angyal.

Apu szintén becsukta a szemét. (Szíve szerint a fülét is befogta volna.) Egyedül az órájára vetett néhány kétségbeesett pillantást. Koppánynak igaza lett. Alig telt el öt perc, és Milán kinyitotta a szemét. A következő látvány fogadta:

h

– Na, milyen lett? – kérdezte izgatottan Milán.

hazifeladat.jpg– Szebben én sem írhattam volna – felelte Anyu elérzékenyülve. – Bár a helyesíráson még nem ártana javítani…

Milán úgy meredt a koppalapra, mint akit megbabonáztak. A kígyók sziszegve felszívódtak, csak néhány kacagó „k”, hamiskás „m”, rötyögő „ő” meg huncut „ú” nézett vissza rá a krikszkrakszok közül. „Tud valamit ez a Koppi!” – gondolta magában Milán, és villámszórás helyett most szeretettel nézett rá.

– Na, mikor ebédelünk? – kérdezte széles mosollyal a nagy koppolóművész, és…

…és pár perccel később ott gőzölgött a húsleves a tányérokban. Csak Gerda tányérjában nem, mert ő épp a sokadik maratoni diétája közepén járt, és épp gyüminapot tartott. Szó nélkül ettek valamennyien, senki sem akarta elrontani a jó hangulatot. A hosszas háborúskodás után az ebédlőasztal a béke szigetévé változott.

Természetesen Gerda törte meg a csöndet:

– Mit gondol, gólkirálynő, beférek a kezdőcsapatba?

– Mikor is volt utoljára edzésen, gitárkirálynő? – vágott vissza Nagyi.

– Naná, hogy beférsz! – rikkantotta Milán. – Zizi is örülni fog neked.

– Ó, tényleg, majd elfelejtkeztem Vézna Ziziről! Még a posztomra is betetted, Nagyi? – biggyesztette el a száját Gerda.

– Végh Zita a csapat lelke – felelte önérzetesen Nagyi. – Miután te szépen faképnél hagytál minket, gondoskodnom kellett róla, hogy legyen utánpótlás a lányfronton. És vedd tudomásul, legalább olyan jó középcsatár, mint te! A cserepadon ülve a saját szemeddel is meggyőződhetsz róla.

– Úgyis az első labdaérintéstől kifordul a bokája, aztán majd megmutatom neki! – kiáltotta harciasan Gerda, és bekapott egy fél kivit. A többiek fellélegeztek, de ahogy lenyelte, folytatta. – Tényleg, Koppi nem állhat be?

– Még nincs hétéves! – mondta Nagyi és Milán egyszerre.

– Ááá, most nem érek rá. Rengeteg a koppolnivalóm – nyugtatta meg a többieket Koppi. – Egy hónap múlva úgyis jön a szülinapom, addig talán kibírja a csapat nélkülem.

– Majdcsak elleszünk valahogy – mondta Milán. Olyan volt a feje a visszafojtott nevetéstől, mint egy kócos, piros léggömb.

– Remélem, a gitárom lekoppolása nem szerepel a terveid között – dünynyögte Gerda.

– Ááááááá-óóóóóóó, az ötlet marhajó! – dalolta Koppány. Milánból erre kibuggyant a nevetés, és a többiekre is átragadt.

– Meg-foj-tom, meg-foj-tom! – kiáltozta Gerda, aztán ő is elnevette magát.

Ezúttal még Nagyi se osztott ki egyetlen lapot sem. Mindenki abban bízott, hogy Gerda végre abbahagyja a kötözködést. De nem hagyta abba.

– Miért vágtok ilyen sótlan képet? Alig esztek valamit.

– Alig eszünk?! Ezt te mondod, kislányom? – szólalt meg végre Anyu, és sóvárogva nézte a Gerda tányérján árválkodó fél kivit.

– Nekem nem szabad a meccs előtt degeszre zab…, azazhogy teleennem magam – felelte Milán fülig vörösödve.

Nagyi bőszen bólogatott, Apu pedig válasz helyett megtörölte a bajuszát.

Koppány felnézett az evésből, és nagy komolyan azt mondta:

– Az az igazság, hogy túl sok bodzaszörpöt ittam. Meg tudod, egy csipetnyit sós lett a leves. De csak azért, mert Anyu él-hal értünk. Punktum.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót