OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : A leleményes Hugo Cabret

A leleményes Hugo Cabret

  2013.07.09. 00:50

Titkok

Hugo még soha nem járt a könyvesboltban, de persze pontosan tudta, hol van. Az állomás minden szögletét jól ismerte. A kávézóval szemben, nem messze a központi váróteremtől két, könyvekkel megrakott faasztal fogta közre a bolt ajtaját, amire az volt ráírva: R. LABISSE KÖNYVKERESKEDŐ, ÚJ ÉS ANTIKVÁR PÉLDÁNYOK.

Amikor belépett a boltba, egy kis csengő jelezte Hugo érkezését. Megint a gombjait kezdte dörzsölni, mire az egyik le is esett. A zsebébe csúsztatta, és tovább simogatta. A szíve majd’ kiugrott a helyéből.  

 

A boltban régi papír, por és fahéj szaga terjengett. Hugónak eszébe jutott az iskola, és régi életének ez a kis szelete kellemes emlékekkel töltötte el. A legjobb barátai, Antoine és Louis folyton testvéreknek tettették magukat, mert mind a kettőnek fekete haja volt. Hugo régen nem gondolt már rájuk. A magasabb fiú, Antoine mindig „Tiktakk”-nak hívta Hugót, a folyton a zsebében hordott óraalkatrészek miatt. Vajon mi lehet velük most? Még mindig úgy csinálnak folyton, mintha testvérek lennének? És vajon Hugo hiányzik-e nekik?

Az is eszébe jutott még, ahogy Apa néha felolvasott neki esténként: csodálatos, kalandos történeteket Jules Verne-től és tündérmeséket Hans Christian Andersentől, akik a fiú kedvencei voltak. Sajnálta, hogy ma már nem olvas fel neki senki.

Az eladó a pultnál ült, két hatalmas enciklopédiatorony között. Hugo körbenézett. Először senki mást nem látott a boltban, de aztán, mintha egy sellő emelkedne ki a papírhabok közül, egyszer csak ott termett előtte a lány. Becsukta a könyvet, amit éppen olvasott, és intett Hugónak, hogy jöjjön közelebb.

– Georges papánál még megvan a füzeted.

– Honnan tudjam, hogy nem hazudsz? Egyszer már hazudtál.

– Nem hazudtam. A bolondját járatja veled.

– Miért mondod ezt el nekem? Miért akarsz segíteni?

A lány elgondolkodott egy kicsit. – Szeretném látni, mi van a füzetben.

– Azt nem lehet. Titok – mondta Hugo.

– Csodás! Imádom a titkokat!

Hugo épp arra gondolt, milyen különös ez a lány, amikor az odaszólt a pult mögött ülő eladónak: – Monsieur Labisse, elviszem ezt a fotográfiáról szóló könyvet. Hamarosan visszahozom.

– Jó, jó, rendben – mondta az eladó szórakozottan, ahogy a lány kilépett a boltból anélkül, hogy Hugóra nézett volna.

Hugo nem igazán tudott hinni a lánynak. Talán újra rá akarják szedni. De mivel nem volt vesztenivalója, átsétált a játékbolthoz, és megvárta, amíg az öregember kiszolgálja a vásárlókat. A fejében pörgő-forgó fogaskerekek majd’ kiugrottak a helyükről.

– Hát te meg mit keresel itt? – kérdezte az öregember.

Hugo mély lélegzetet vett. – Nem hiszem el, hogy elégette a füzetemet.

– Nem? – az öregember meglepettnek tűnt. Elgondolkozott néhány pillanatra, majd azt mondta: – Nos, ez engem nem igazán érdekel. Lehet, hogy igazad van, lehet, hogy azok mégsem a füzeted maradványai voltak, de ez már soha nem fog kiderülni, nemdebár?

Hugo közelebb lépett a bódéhoz.

Az öregember kényelmesen rendezgette a játékokat a pulton, aztán megszólalt: – Nem kellett volna visszajönnöd, Hugo Cabret. Most pedig menj.

Hugo ment. De később, egyedül a szobájában, és a falak mögött, amíg az órákat javította, egyfolytában csak az automatára gondolt. Meggyőzte magát, hogy tovább kell próbálkoznia. Másnap visszament a játékbolthoz, és a rákövetkező nap is. Esténként újabb és újabb rajzok gyűltek az ágya alatt.

Végül a harmadik napon az öregember odalépett hozzá egy seprűvel. Hugó összerezzent, mert azt hitte, az öregember meg fogja ütni. Ehelyett azonban felé nyújtotta a seprű nyelét, és azt mondta: – Tedd hasznossá magad.

Hugó elvette a seprűt, és elkezdett takarítani a játékbolt körül.

Az öregember árgus szemekkel figyelte.

Amikor végzett, Hugo visszaadta a seprűt az öregembernek.

– Most pedig adja vissza a füzetemet!

Az öregember köhintett, és a zsebébe nyúlt. Néhány pénzérme volt a kezében. – Menj és vegyél croissant-t meg kávét, hacsak nem akarod ellopni az aprómat is.

Hugo boldogan elvette a pénzt, és hamarosan két croissant-nal és kávéval tért vissza. Csendben ettek és ittak.

Amikor végeztek, az öregember felállt a padról, ahol ültek, a pult mögé ment, és megkereste a kis kék felhúzható egér maradványait, amit még Hugo taposott össze, amikor lopáson kapták. Az öregember kiteregette a törött alkatrészeket a pultra, és így szólt a fiúhoz: – Javítsd meg.

Hugo csak nézett az öregemberre.

– Azt mondtam, javítsd meg – ismételte az öreg.

– Ahhoz kellenek a szerszámaim – mondta Hugo.

Az öregember elővett egy kis ládikát tele apró csavarhúzókkal, fogókkal, csipeszekkel, árral és kis rézkalapácsokkal. – Használd ezeket.

Hugo némi tétovázás után munkához látott.

Az egér nagy zajjal végigdöcögött a pulton.

– Szóval jól sejtettem – mondta az öregember. – Van tehetséged hozzá. Most már elmondod, miért jöttél ide? Hajlandó vagy beszélni a rajzokról abban a füzetben?

– Először adja vissza – mondta a fiú.

Az öreg nagyot sóhajtott. – Ha esetleg mégsem égettem el a füzetedet, akkor csak egyetlen módja van annak, hogy egyáltalán megfontoljam, visszaadom-e. A magadfajta kölykök még annyit sem érnek, mint a rongyok, amikben járnak, de a legtöbb magadfajta kölyök azonnal eltűnt volna a szemem elől, miután egyszer elkapták. És a magadfajta kölykök többsége a mechanikus dolgokhoz sem ért úgy, mint te. Talán sikerül bebizonyítanod, hogy többet érsz, mint egy egyszerű tolvaj. Talán ki tudod érdemelni, hogy visszakapd a füzetedet. De ne feledd, hogy a saját időddel játszol, mert lehet, hogy hónapokon és hónapokon át fogsz dolgozni nekem csak azért, hogy végül kiderüljön: mégsem volt igazad, és tényleg elégettem. Lehet, hogy már egyáltalán nincs is meg. Ezt a kockázatot vállalnod kell.

– Mindennap eljössz ide a bódéba. Én döntöm el, mennyi munkába fog kerülni neked minden egyes játék, amit elloptál, és én döntöm el azt is, mikor dolgoztad le a jegyzetfüzet árát, már ha megvan még egyáltalán. Világos?

– Nekem már van állásom – mondta Hugo.

Az öreg felnevetett: – A lopás nem munka.

– Van egy másik munkám, de jönni fogok, amikor tudok.

– Holnap kezdesz – mondta az öregember. Hugo pedig gyorsan elszaladt az üres folyosón, vigyázva, hogy ne csattogjon túlságosan a cipője a folyosó kövezetén.

Nem ez a legtökéletesebb terv, gondolta, de kezdetnek ez is megteszi.

(Dunajcsik Mátyás fordítása)

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót