OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : A harmadik barlang titka (1)

A harmadik barlang titka (1)

  2013.07.16. 01:37

2006. június 21, hétfő, 11.42; nagyapa és a két gyerek felfedezett egy sátrat, de valami nem volt rendben azzal a sátorral.

Vajon mire használták?

Valami nem volt vele rendben. Nagyapa, Marcus és Gabriel, mind a hárman, nem tudni, miért, de rosszul érezték magukat. Furcsa sátor volt, főként az elhelyezkedése. Mintha szándékosan benyomták volna a bozót sűrűjébe. Mintha egy sátor képes volna – elrejtőzni? De hát egy sátornak nincs saját akarata! Inkább valaki – vagy valakik – próbálhattak itt elrejtőzni.

Vajon Pelle ezt érezte meg?

 

Tudták, hogy Pelle soha nem fél. Semmitől. És soha nem agresszív. Soha nem mar bele más kutyákba, elviseli, ha a gyerekek nyúzzák; Pelle felelősséget érez a gyerekek iránt, Pellét úgy nevelték, hogy az a dolga, hogy egybetartsa a nyájat. De most nyugtalan volt. Rájött valamire, amit a többiek még nem fogtak fel.

– Na, Pelle, most kapcsold be a kutyaragyogást, ha mondani akarsz valamit – mondta Marcus izgatottan.    

Pelle hátrafordította fejét, és rosszalló tekintettel nézett Marcusra, mint aki nem szereti, ha utasítgatják, ha kioktatják, ha olyasmit mondanak neki, amit már tud, vagy – ami a legrosszabb –, ha ugratják. A kutyával soha nem szabad tréfálni. A kutya olyan, mint a gyerek, szokta magyarázni nagyapa. Pelle, aki tudta, mi a ragyogás, de nem szerette, ha tréfát űznek az ilyen komoly dolgokból, kiejtette a szájából, amit eddig a foga között tartott, abbahagyta a morgást, és bement a sátorba nagyapa után.

Ebben a sátorban aludt valaki, vagy aludtak valakik.

Akárkik voltak is, valami takaróféleség hevert összegyűrve a sátor hosszabbik fala mentén. Az egyik sarokban kupacban álltak a használt, összegyűrt papírtányérok, körülöttük öt üres sörösüveg, olyan márkájúak, amilyet Svédországban nem árusítanak. Állt ott még egy spirituszfőző is. A földet a legtöbb helyen újságpapírral terítették le, de hevert ott egy fehér vászonzsák is, sőt, nem is egy, hanem három; és mintha nem ételt vagy ruhát tartottak volna benne: de mit? Érthetetlen volt. Nagyapa felemelte az egyiket, de üres volt. Megszagolta őket, és egy darabig csak némán ült a földön a sátorban, és maga elé bámult.

– Mi van, nagyapa?

Bejött Marcus, és vele Pelle is.

– Nem tudom.

– Mit csináltak itt?

Nagyapa figyelmesen körbenézett. Az egyik oldalfalnál üres bőr aktatáska állt; fogantyújára repülőtéri papírszalag volt ragasztva, rajta a repülőtér nevével: Gardemoen.

– Különös – mondta nagyapa. – Oslo repülőtere. Vajon miért nem kézipoggyász egy ilyen kis táska?

Pelle felmordult. Valamit jelezni akart.

– Nyugi, Pelle – szólt rá nagyapa. – Vagy közölj valamit érthetően, kutyaragyogással, vagy ne mondj semmit. Ha csak úgy általában azt akarod közölni velünk, hogy VESZÉLY van, attól csak megijedünk. Gondolj a kicsikre. Például Gabrielre!

Ez utóbbit egészen halkan mondta, mert Gabriel, aki ekkor hétéves volt, nem szerette, ha kicsinek nevezik. Még hogy kicsi!

Megnézték a szétszórt újságlapokon a dátumot: kétnaposak voltak. Nagyapa kifordította az egyik üres vászonzsákot. Egészen alul, a varrásnál, valami fehérlett benne; nagyapa megnyalta az ujját, végighúzta a varráson, aztán bedugta a szájába, megízlelte a port, és megmerevedett.

– Mi az? – kérdezte Marcus, aki a sátor nyílásában ült, félig kint, félig bent.

– Ez bizony nem cukor – mondta nagyapa, szinte csak úgy magában. – Azt hiszem, valamilyen egészen apró csomag lehetett benne, ami kiszakadhatott. Pelle, mit csinálsz?

Pelle előrejött, hosszan szaglászott. Aztán valami különös dolog történt: hátrálni kezdett, szinte szűkölve, lépésenként.

És nem csóválta a farkát. 

Olyan csend támadt, mintha vihar vonult volna át felettük.

– Attól tartok… ebből problémáink lesznek – mondta nagyapa, nyugalmat erőltetve magára. – Nagy problémáink.

– Mi az? – kérdezte meg még egyszer Marcus, de nagyapa nem válaszolt, csak aggódva megkérdezte:

– Hol van Gabriel?

– A csónakban ül – felelte Marcus.

Nagyapa megfordult, előre jött, kidugta fejét a sátorból; látta, hogy Gabriel a csónakban, az evezős padon ül, behúzta az evezőket, és aggodalmasan fürkészi a partot.

– Találtatok hullát? – kérdezte egészen elvékonyodott hangon.

– Még nem – felelte Marcus magabiztosan, bár kicsit neki is remegett a hangja.

– Mit csináljak? – kérdezte Gabriel.

Marcus is kijött a sátorból. Enyhén szétvetett lábbal állt a sátor előtt, jelezni akarta, hogy itt a helyzet magaslatán állnak, de miután látta Gabriel arcán a görcsös feszültséget, csak annyit mondott:

– Figyeld a látóhatárt. Ha látsz valakit, jelentsd.

– A látóhatárt?

– Az ellenséget. Hogy hol bukkan fel. A látóhatáron.

– Hagyd ezt, Marcus! – mondta nagyapa.

A pára felszállt, a tó felett messzire el lehetett látni nyugat felé, Norvégia irányában. Mindannyian tudták, hogy valami nincs rendben, érezték a levegőben, de nem tudták, mi az. Nagyapa hirtelen megpillantotta azt a tárgyat, amit Pelle a szájában hozott ki a sátorból, s ami első látásra egészen közönséges könyvnek látszott. Most felemelte a könyvet. Egy pillanatig szinte kővé dermedve nézte a kezében tartott könyvet, aztán óvatosan kinyitotta.

– A jó úristenit… — mondta suttogva. – A jó úristenit ezeknek…

Káromkodott!

Gabriel és Marcus tudta, hogy nagyapának nem szabad káromkodnia, mert a mamája megtiltotta neki, amikor nagyapa kicsi gyerek volt. Marcus abban a kivételes szerencsében részesült, hogy saját fülével is hallhatta a „Nagyapa gyerekkora és a káromkodás” igaz történetét. Arról, hogy milyen bűnös dolog a káromkodás. És ha nagyapa mégis megteszi, akkor nem jut be a mennyországba, amikor meghal.

Ha káromkodik. És ha meghal. Akkor nem kerül a mennyországba.

Mindezt ő mesélte el az unokáinak az esti áhítat – vagy inkább esti mese – idején, amikor általában dokumentarista történeteket szokott előadni rémesen szomorú gyerekkoráról. Elmondta például azt is, hogyan halt meg a saját papája, amikor ő még csak hathónapos volt, és hogyan párolgott fel a mennyországba. Ugyanúgy, ahogy Misu, amikor megkapta az altató injekciót. És a papa most ott ül Isten jobb oldalán, és talán kicsit unatkozik, mert fenn az égben nem lehet vasárnaponként futballozni menni.

Nagyapa se mehetett, amikor kicsi volt. Pedig ő él. A barátai viszont – egyébként nem voltak barátai – játszhattak!

Amikor a sanyarú gyerekkoráról beszélt, vagyis arról, hogy nem voltak barátai, fakéregből sült kenyeret kellett ennie és nem futballozhatott, Moa és Malva az együttérzéstől sírva fakadt, de a fiúk nem vették ennyire a szívükre; és ha nagyapa történetének végén hangot adtak tetszésüknek, és megtapsolták a szomorú történetet, nagyapa hamar jókedvre derült.

Most azonban óvatosan megkóstolta a zsák alján kiszóródott fehér port, kicsúszott a száján a jó úristenit, de nem szólt rá senki. Pelle pedig, akinek olyan érzékeny szaglása volt, hogy ha nem volt nagy szél, 640 méter távolságból is megérezte a pukizást, most megmerevedett, és a hátán felállt a szőr. Minden olyan különös volt, hogy Marcus és Gabriel nem szólt semmit, csak mereven bámulta a könyvet, melyet nagyapa a kezében tartott.

Óvatosan belelapozott, kiesett belőle egy papírlap, felemelte, egy darabig homlokát ráncolva nézte a térképnek látszó rajzot, aztán leejtette a papírt, és ismét a könyvre nézett.

– Mi az? – kérdezte Marcus. – Miféle könyv az?

TOVÁBB>>

 

  

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót