OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : Minou szigete olvasókuckója

Minou szigete olvasókuckója

  2013.07.18. 01:06

Mette Jakobsen - Minou szigete
Havazott aznap reggel, amikor a halott fiút meg-találtam. A szigetet – rajta mind a két házat és a templomot is – fehér takaró borította.

Papa épp a halászhálót vonta be, amikor két kő között megpillantottam egy kezet. Mint egy bűvészmutatvány, olyan volt; szinte vártam, hogy hirtelen előbukkan a semmiből egy rózsacsokor

– Hopplá!  Nem csalás, nem ámítás! –, aztán tapsvihar. De néma csönd volt, a kéz pedig nem mozdult.A fiút friss hó fehér pora lepte, a hátán feküdt, kövek bölcsőjében. A szeme lehunyva. Fölötte holló ült egy viharvert fenyőágon, onnan figyelt. A fiú valamivel idősebbnek tűnt nálam, talán tizennégy-tizenöt éves lehetett. A haja sötét volt, majdnem olyan sötét, mint az enyém.

– Papa! – szóltam, de alig jött ki hang a torkomon.

 

A halott fiú szája résnyire nyitva maradt, mintha kérdezni akart volna valamit – de olyat, amit nehéz megkérdezni, olyat, amitől elvesztette a bátorságát.

– Papa! – kiáltottam. – Papa!

Aztán futni kezdtem felé, elbotlottam, tovább futottam, Papa pedig elengedte a hálót, és a karjába kapott

– Ne ijedj meg, Papa! – mondtam, egyenest bele avastag kabátjába –, nem a Mama az.

Papa elment megnézni a halott fiút, addig én ottmaradtam a hálóval a parton, és figyeltem, hogyan kapja föl a finom havat a szél, hogyan kavarog a köveken és a homokon. Korán köszöntött be a tél.

November volt. Egy év telt el a cirkuszelőadás óta.

És azóta, hogy Mama egy nagy fekete esernyővel kisétált a hideg reggeli esőbe. Egy év telt el azóta, hogy eltűnt, és Teknőst is magával vitte. Lehet, hogy nem hiszed majd el ezt a történetet. Le-het, hogy tündérmesének tűnik, a képzeletem pusztaszüleményének. Pedig igaz az első szótól az utolsóig.

A halott fiú három napig maradt velünk. Papa az ágyra fektette a kék szobában – úgy ahogy volt, fagyottan, mereven –; és ő mindvégig ott maradt, amíg a postahajó el nem vitte. A sziget ma is megvan; olyan csöpp kis sziget az óceánon, hogy egyetlen térképen sem szerepel. Csak egy kereszt jelzi az elgyötört hajósnak a megváltás lehetőségét itt, a végtelen tenger közepén.

Papa hajnalban járt halászni. Bádogvödrét a mosogató alatti szekrényben tartotta, a hálók a konyha hátsó falán lógtak, sötéten, sokat ígérőn. Amíg Mama el nem tűnt, Papa először mindig az ő csészéjét készítette ki az asztalra, majd kannában vizet tett a tűzhelyre, csak aztán kezdett a hálókkal foglalatoskodni. Mama szerette rögtön ébredés után meginni a kávéját, méghozzá tejszínnel és cukorral, egy kis pávákkal díszített, finom csészéből. Lassan kortyolgatta, kócosan, álmos szemmel. Én azután is mindig elővettem a csészét reggelen-te, és kitettem az asztalra. Papa búsan nézte a kényes porcelánt. „Nem halt meg, Papa – mondtam ilyenkor neki –, visszajön, hidd el.”

Tizenkét éves voltam – vézna és langaléta –, egyáltalán nem hasonlítottam a Mamára. Mama nagyon szép volt, de ennek a szépségnek a természetét kép-elen vagyok leírni. Azt azért elmondhatom, hogy a  szeme szürke volt, már délelőtt csinos ruhát vett föl – kéket, pirosat vagy lilát –, hosszú vörös haját pedig rögtön a kávé után laza kontyba fogta, és madártollakat vagy bársonyrózsákat tűzdelt bele.

Aznap reggel, amikor a halott fiút megtaláltam, én készítettem elő a hálókat, Papa ezalatt megitta a kávéját, csizmát húzott, kabátot vett fel, és nyakába tekerte a sárga sálat, amit még előző évben kötöttem neki, de láthatóan nem a legjobban sikerült.

Kint hideg volt és sötét, csak a templom távoli fényei segítették a tájékozódást. Apró, szúrós hó-pelyhek vágtak keményen az arcomba, a szemem elé kellett emelnem a kezemet. Kint álltunk az ajtó előtt: Papa és én. Nem láttuk az óceánt, de hallottuk a hangját. A lapos part kétszázhetvenhat lépésre volt a küszöbünktől. A bejárat és a víz között mindössze egy hatalmas, kétszárnyú, kovácsoltvas kapu állt, amely magasan, büszkén uralta a teret. Reménytelenül vágyakozott – így képzeltem – a kerítés után, amely sosem készült el. Theodora – aki több mint kétszáz évvel korábban felépítette a szigeten a két házat és a templomot – váratlanul halt meg, így a kerítésre nem jutott ideje.

– Indulhatunk? – kérdezte Papa, és vállára vetettea hálókat.– Nem találom a kesztyűmet.– Vedd föl az enyémet.

Ideadta nagy, gyapjúbéléses kesztyűjét, és fogta a vödröt. A halványuló éjszaka közben úgy rohant felénk, mintha meg akarná ragadni az utolsó esélyt, hogy jelenlétét tudtunkra hozza.

Papa mindig kinyitotta a vaskaput, sosem kerülte meg.– Úriember kaput nem hagy figyelmen kívül – közölte.

A kapuszárnyak rozsdás csikorgással csukódtak vissza mögöttünk, Papa pedig szokás szerint így szólt:

– Sorolj fel három filozófust, Minou!

És aznap reggel – ahogyan minden reggel – kapásból rávágtam a három nevet:– Kant, Hegel és természetesen Descartes.– Természetesen – nyugtázta, és kézen fogott. Az arcát nem láttam, de tudtam, hogy tetszik neki a válaszom. Baktattunk együtt az ösvényen, aztán a part mentén – mint két vak felfedező – hínáron és sötét köveken, jégen és tengeri moszaton taposva, egyenest a halászó hely felé.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót