OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A MESÉK ÜZENETE
A MESÉK ÜZENETE : Miért nem szeretjük Andersent? És miért igen?

Miért nem szeretjük Andersent? És miért igen?

A „nagy dán meseköltő” – így emlegetik Hans Christian Andersent világszerte, hozzátéve, hogy az író élete is pontosan olyan volt, mint egy mese. Andersen is szeretett ezzel a fordulattal élni, és önmagát A rút kiskacsával azonosítani, de a „mesés élet” mögött nagyon is tudatos jelenlét húzódott meg. Mindent szeretett volna tudni a mesékről, kutatta őket és fürkészte titkaikat.

„Tele voltam bátorsággal és örömmel, s azzal a törekvéssel, hogy ebben az irányban még többet fejlődjem, behatoljak a mese természetébe, s a gazdag forrást, a természetet, amelyből meséimet teremtettem, még figyelmesebben szemléljem” – írta önéletrajzi vallomásában.

 

Ez a figyelmes szemlélődés az oka annak, hogy nem hagyhatta figyelmen kívül a tragédiákat sem. Jól látta, hogy a valóságban nem mindig jön el a „boldog vég”, nem minden élethelyzet oldódik meg „népmesei módon”, s neki, mint a valóságot a meséken keresztül tükröztető írónak, azt is meg kell mutatnia, ami tragédiába torkollik. Még akkor is, ha nem tud elfogadható magyarázatot adni a tragédia okaira.

Andersen több meséjét azért érezzük melankolikusnak, mert fogalmunk sincs, miért marad el a szerencsés és boldog megoldás vagy feloldás a mese végére. De Andersen nem azért írt szomorú meséket, mert el akarta szomorítani az olvasóit, hanem azért, mert írói hitvallása szerint nem tehetett mást. Rosszul végződő történetei csupán azt a tagadhatatlan tényt teszik nyilvánvalóvá, hogy vannak a világban olyan helyzetek, amelyek nem fordíthatók jóra.

Épp ez a világlátás osztja meg olvasóit: vannak, akik nagyon szeretik a meséit, mások legszívesebben a fülüket is befognák. „Hidegen ismeretlen”, „szépen szomorú”, „szentimentális és tragikus”, „félelmetesen drámai erejű” – mondják a meséiről, és ezek a jelzők pontosan visszaadják azokat a befogadói attitűdöket, amelyek az elutasítások mögött állnak. A számtalan filmes és színházi átdolgozás is annak bizonyítéka, hogy szomorúan végződő meséi nyugtalanítják a befogadókat, és egyfajta „átírásért” kiáltanak. A meseterápiában is óriási lehetőség mutatkozik a történetek megváltoztatásában, „jóra fordításában”, amit úgy lehet elérni, hogy azokon a pontokon avatkozunk a történetbe, ahol a tragédia még elkerülhető. E pont megtalálása mindig katartikus hatású.

A boldogtalan és szomorú befejezések megosztják ugyan az olvasókat, de a gazdag motívumkincs, az eredeti látásmód, a minden részletre kiterjedő megfigyelőképesség és az élettelen dolgok életre keltése nagyon is szerethetővé teszi Andersen történeteit. Meséiben sokszor nem a kaland az elsődleges, hanem az a történés, ami a hősök lelkében és gondolataiban játszódik le.

Bámulatos tehetséggel formálja képekké a láthatatlan és a belső világokban zajló folyamatokat, ugyanakkor varázslatos szavakkal mutatja be a látható világot is. Részletgazdag miliőt teremt hőseinek, nyugodt tempóban, mondhatni komótosan építi fel a történeteket, pontosan úgy, ahogyan egy igazi mesemondó teszi. A megelevenedő tárgyakat, kártyafigurákat, porcelánalakokat hangok, színek, illatok kavalkádja veszi körül, és ebben az érzéki tobzódásban egymást váltja remény és reményvesztettség, öröm és bánat, élet és halál.

Pontosan úgy, ahogy az életben.
(Boldizsár Ildikó)
 
 
 

 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót