OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
A MESÉK ÜZENETE
A MESÉK ÜZENETE : Grimm-mesék: TÖKFILKÓ-típusú mesék - A három toll (1)

Grimm-mesék: TÖKFILKÓ-típusú mesék - A három toll (1)

A legkisebb gyermek mint Tökfilkó

A hármas szám a mesékben gyakran mintha ugyanazt fejezné ki, mint a pszichoanalízisbena személyiség hármas felosztása ösztönénre, énre és felettes énre. Részben ezt támasztja alá a Grimm testvérek egy másik meséje, „A három toll” is. Ez a mese nem is annyira az emberi lélek hármas felosztását szimbolizálja, hanem inkább azt sugallja, hogy meg kell barátkoznunk a tudattalannal, meg kell ismernünk hatalmát, és ki kell aknáznunk erőforrásait.

Ezt teszi „A három toll” hőse, és győzelmet is arat, noha ostobának tartják, miközben vetélytársai, akik „okosságukban” bíznak, és megmaradnak fixációikban a dolgok felszínén, voltaképpen butáknak bizonyulnak. A lénye természetes alapjainak közelében élő és kezdetben kigúnyolt „együgyű” testvér végső győzelme arra utal, hogy a tudattalan alapoktól elkülönülő tudat rossz úton jár.

A kisgyermek, bármilyen jó eszű is, az őt körülvevő bonyolult világgal szemben úgy érzi, hogy ostoba, hogy nem bír megfelelni az elvárásoknak. Úgy látja, hogy mindenki sokkal többet tud, mint ő, hogy mindenki sokkal talpraesettebb. Ezért kezdődik sok mese azzal, hogy hősét lebecsülik és ostobának tekintik. A gyermek így érzi magát, és érzéseit nem is annyira az egész világra, mint inkább szüleire és idősebb testvéreire vetíti ki.

 

A legkisebb gyermek, akit idősebb testvérei becsmérelnek és ellöknek maguktól, ősidőktől fogva ismert mesei motívum, különösen a „Hamupipőke” típus változataiban. De az ostoba gyermek történetei – mint például „A három nyelv” és „A három toll” -másról szólnak. A családban semmire sem tartott „együgyű” gyermek boldogtalanságát meg sem említik. Egyszerű tényként közlik, hogy ostobának tartják, és a legkisebb gyermeket ez látszólag nem is nagyon izgatja. Az olvasónak néha az az érzése támad, hogy a „Tökfilkó” ezt azért sem bánja, mert így a többiek nem várnak el tőle semmit.

Ezek a történetek akkor kezdenek felgyorsulni, amikor a Tökfilkó eseménytelen életében megjelenik valamilyen követelés, mint amikor a gróf tanulni küldi a fiát. De némi magyarázatra szorul, hogy számtalan esetben miért azonosulunk olyan szívesen a kezdetben Tökfilkónak ábrázolt mesehőssel már jóval előbb, mintsem hogy kiderülne róla, hogy többet ér azoknál, akik semmibe veszik.

Nyilvánvalóan minden gyermek, aki eltöpreng ezen a mesén, furcsállja, hogy a két idősebb testvér a második és a harmadik alkalommal sem tesz nagyobb erőfeszítést a cél érdekében, holott már az első próba után rájöhettek volna, hogy Tökfilkót nem szabad lebecsülniük. Az ilyen gyermekek azonban hamarosan meg fogják érteni, hogy bármilyen okosak voltak is a nagyobb testvérek, tapasztalataikból mégsem tudtak tanulni. Elszakítva tudattalanjuktól, nem tudtak fejlődni, nem értékelhették az élet finomságait, nem voltak képesek megkülönböztetni az értékest az értéktelentől. Választásaik éppolyan differenciálatlanok voltak, mint ők maguk.

Az a tény, hogy minden okosságuk ellenére sem tudtak fejlődni, azt szimbolizálja, hogy mindig a felszínen fognak maradni, távol az igazi értékektől. A nagy, kövér varangyosbéka két alkalommal adja meg Tökfilkónak azt, amire szüksége van. Lemerülni a tudattalanban, és felhozni, amit az ember ott kiás, kétségtelenül jobb, mint a felszínen maradni, de nem elég. Ezért van szükség egynél több próbára.

Meg kell barátkozni a tudattalannal, a felszín alatt rejlő sötét erőkkel, de ez még nem minden: élni is kell ezzel a tudással, finomítani és szublimálni kell a tudattalan tartalmát. Ezért kell, harmadszor és utoljára, Tökfilkónak magának kiválasztania egyet a kis békák közül. Az ő keze alatt válik a répa hintóvá, és válnak az egerek lovakká. És mint sok más mesében is, amikor a hős megöleli vagyis szereti a békát, az állat gyönyörű lánnyá változik.

Végső soron tehát a szeretet az, ami még a csúnya dolgokat is széppé tudja varázsolni. Tudattalanunk ősi, primitív és egészen közönséges tartalmait -répát, egeret, békát csakis mi magunk változtathatjuk át a legmagasabb szintű szellemi termékekké.

Végül a mese arra is utal még, hogy nem elég, ha kisebb eltérésekkel ugyan, de mindig ugyanazt a dolgot ismételgetjük. Ezért van az, hogy a három tollfúvásos próba után melyek a véletlenek szerepét hangsúlyozzák életünkben még egy másfajta próbára is szükség van, amelyben a véletlennek nincs szerepe. Átugrani a karikán tehetség dolga, sikere azon múlik, amit az ember maga csinál, és nem azon, amit keresés közben esetleg talál.

Nem elég tehát, ha sokoldalúan kifejlesztjük személyiségünket, és nem elég, ha a tudattalan éltető forrásait elérhetővé tesszük az én számára: tudnunk kell azt is, hogyan kell képességeinket ügyesen, szépen és céltudatosan felhasználni. A karikán oly ügyesen átugró szépséges lány voltaképpen Tökfilkó személyiségének egy újabb aspektusa, éppen úgy, ahogy az ügyefogyott, esetlen parasztlányok az idősebb testvérek személyiségének másfajta aspektusai. Erre utal az a tény is, hogy többet nem is tudunk meg róla: Tökfilkó nem veszi feleségül, a mese legalábbis ezt nem említi.

A mese utolsó szavai Tökfilkó uralkodói bölcsességét hangsúlyozzák, szemben a két idősebb testvérnek a történet elején hangoztatott okosságával. Az okosság, ha úgy tetszik, a természet ajándéka, független a jellemtől. A bölcsesség viszont a lélek mélységeiből fakad, az ember életét gazdagító tartalmas élményekből; a bölcsesség az értékes és jól integrált személyiség megnyilvánulása.

Az első lépéseket e felé a jól integrált személyiség felé a gyermek akkor teszi meg, amikor harcolni kezd a szüleihez kötődő mély és ambivalens érzéseivel vagyis az ödipális konfliktusok idején. A mesék ebben a helyzetben is segítenek a gyermeknek, hogy jobban megértse problémáinak természetét, és ötleteket adnak neki, melyekből bátorságot és reményt meríthet ahhoz, hogy sikeresen megbirkózzon nehézségeivel. (Bettelheim)

A három toll (2)

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót