OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Tehetséggondozó vetélkedők
Tehetséggondozó vetélkedők : Olvasói ízlésformálás - Interjú az olvasópályázat szervezőjével

Olvasói ízlésformálás - Interjú az olvasópályázat szervezőjével

2012. március 13-án, a Lőrinci Nagykönyvtárban megrendezett könyvmolyok döntőjével zárult kerületünk nagyszabású, a gyermek és ifjúsági könyvek olvasását népszerűsítő pályázata, amelyre 18 általános iskola 500 tanulója nevezett be.
 
A Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény könyvtárostanár szaktanácsadója, dr. Szilágyiné Gálos Ildikó, 2011 szeptemberében hirdette meg - iskolai könyvtárosok bevonásával - az Olvasni jó! levelezős vetélkedőjét olvasó manók és könyvmolyok kategóriában, 8-14 éves gyerekeknek. 

 

Az olvasópályázat megálmodóját és szervezőjét kérdeztem a részletekről és tapasztalatairól.

Ildikó már több éve foglalkozik a gyerekek olvasóvá nevelésével. Három évvel ezelőtt a Városkép is hírt adott módszertani könyvének bemutatójáról, amely pedagógusoknak, könyvtárosoknak és szülőknek ad útmutatást az olvasóvá válás folyamatáról kisiskolás korig. A múlt hónapban záruló pályázata azonban már a kiskamasz korosztályt is megcélozza. Mi indította olvasópályázata megszervezéséhez?

A 2010/2011-es tanévben egy kerületi olvasás- és médiaszokás vizsgálatot készítettünk könyvtárostanárok és pedagógusok bevonásával óvodás kortól 16 éves korig. Kíváncsi voltam arra, hogy az alapfokú oktatásban tanuló 3. és 7. osztályos diákok milyen könyveket olvasnak. Szomorúan vettem tudomásul, hogy a megkérdezett tanulók többsége csak kötelező irodalmat vesz kezébe azért, mert – válaszaik szerint - nem szeretnek olvasni.

Ekkor határoztam el, hogy indítani fogok egy olyan levelezős formában zajló olvasópályázatot, melyben olyan gyermek és ifjúsági irodalmat ajánlok elolvasásra, melyek megfelelnek olvasási szintjüknek és életkori sajátosságaiknak. Feltételezésem szerint, a gyerekek többsége akkor válik motivált olvasóvá, ha nem kötelezőként, hanem saját döntése alapján, maga választhatja meg érdeklődése szerinti olvasmányát. Ezért egy olyan ajánlót készítettem, amely az oldalszámon és a címlapon kívül egy rövid ismertetőt is tartalmazott.

A hatalmas gyermek és ifjúsági könyvkínálatból összesen 63 db-ot ajánlottam évfolyamonkénti bontásban, külön az alsósoknak és külön felsősöknek, de a két kategórián belül bármit választhattak a gyerekek. Legnagyobb meglepetésemre az összes ajánlott könyvnek lett gazdája, így 63-féle feladatlapot készítettem a második fordulóhoz.

Mi volt az első forduló feladata?

Olvasópályázatom nem egy hagyományos értelemben vett vetélkedő volt. Ugyanis nemcsak a választott könyv megértését célozta meg, hanem ennél jóval többet tűzött ki célul. Kíváncsi voltam a gyerekek első olvasmányélményére is, fogalmazási készségére és őszinte véleményükre.

A feladat nem feltétlenül saját olvasmány leírását jelentette, ugyanis több alternatív lehetőség közül választhattak: így leírhatták, hogy kiskorukban melyik könyvből szerették, ha felolvastak nekik, de lehetett arról is írni, hogy melyik könyv volt az, amit elolvasva annyira megtetszett, hogy újra és újra kezükbe vennének.

Mindkét témánál le kellett azt is írni, hogy mi tetszett a hallott vagy olvasott könyvben, és saját olvasmányként ki ajánlotta. De számítottam olyan olvasókra is, akiknek eddig nem volt igazi olvasmányélményük – vizsgálataink ezt is kimutatták – ezért kértem, írják le, mik voltak ennek okai.

250 alsós, s ugyanennyi felsős tanuló fogalmazásából sok tapasztalatot szereztem a gyerekek olvasmányélményéről és érdeklődési köréről, melynek kiértékelését és összegzését majd ezután fogom elvégezni.

Az olvasópályázat miért tartott fél évig?

Egyrészt az 500 db anonim fogalmazás körültekintető, azonos szempontú kiértékelése sok időt vett igénybe, másrészt a második forduló feladatlapjai mellé még mindkét kategóriában kaptak a gyerekek plusz feladatot is, melynek elkészítése szintén időigényes volt. Olvasó manóknak a csapattárs ajánlása alapján kellett címlaptervet készíteni az ajánló könyvéről, így igazi kooperatív munka jöhetett létre ez év januárjában, a téli szünet után. 250 db címlaptervet kaptam, s több olyan magas színvonalú illusztrációk is érkeztek, melyek bármely könyvkiadónál is megállnák a helyüket. Természetesen őket külön is díjaztam.

A könyvmolyoknál - a feladatlap megoldásán túl - kíváncsi voltam a könyvszerző alapos ismeretére (Regényes földrajz), valamint a könyvbéli szereplők pontos ismeretére is (Elveszett szereplők keresik a könyvüket). E két forduló kiértékelése február végére történt meg, s egy hónap állt a döntőbe jutott csapatok rendelkezésére, hogy felkészüljenek az előre kiadott témákból:

  • a 3-4. évfolyamon a Négyszögletű Kerek Erdő,
  • az 5-6.évfolyamon A kisherceg,
  • míg a 7-8. évfolyamon A bezzeg az én időmben c. Fehér Klára ifjúsági regényéből.

        Kik jutottak a döntőbe, s milyen eredménnyel zárult március 8-án és 13-án?

A manók döntőjébe 8 iskola (a Bókay, a Kandó Téri, a Kassa Utcai, a Kastélydombi, a Piros, a Szenczi Molnár, Vajk-sziget és a Vörösmarty) 13 csapata jutott, míg a könyvmolyok 5–6. évfolyamán 4 iskola (a Piros, a Kandó Téri, a Darus, a Bókay), a 6-7. évfolyamon pedig 3 iskola (a Kondor, a Bókay és a Gulner).

A csapatok a Kerület legjobb Olvasói Manói és a Kerület legjobb Könyvmolyai címért versengtek. Mindkét kitüntetett címet a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola kapta a Betűfalók és Könyvkukacok csapatával, melyben óriási szerepe volt iskolakönyvtárosuk, Góczi Ida lelkiismeretes felkészítő munkájának.
 

 Az olvasópályázat végeredménye:

OLVASÓ MANÓK (3.4, évfolyam)

I. helyezett: Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola – Betűfalók csapata 

II. helyezett: Szenczi Molnár Albert Református Általános Iskola – Betűfalók csapata

III. helyezett: Szenczi Molnár Albert Református Általános Iskola – Álommanók csapata

KÖNYVMOLYOK

  • 5-6. évfolyamon  

I. helyezett: Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola – Könyvkukacok csapata 

II. helyezett: Kandó Téri Általános Iskola – Bölcs bagoly csapata 

III. helyezett: Darus Utcai Általános Iskola – Szivárvány csapata

  • 7-8. évfolyamon 

I. helyezett: Kondor Béla Általános Iskola – Bamby csapata 

II. helyezett: Bókay Árpád Általános Iskola – Vegyes csapata 

III. helyezett: Gulner Gyula Általános Iskola – Bölcsek csapata 

 

Forrás: Városkép

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót