OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
BERG JUDIT
BERG JUDIT : 5-9 éveseknek - Lengemesék (1) Tavasz a Nádtengeren

5-9 éveseknek - Lengemesék (1) Tavasz a Nádtengeren

  2014.08.17. 00:45

Berg Judit - Timkó Bíbor - Lengemesék - Tavasz a NádtengerenIllusztrálta: Timkó Bíbor
Kiadó: Centrál Kiadói Csoport, 2012
Oldalszám: 80
 
Messze-messze, a Sustorgó erdő mélyén, a Locsogó-tó partján hullámzik a végtelen Nádtenger. A Nádtenger hullámai között minden tavasszal megkezdődik a munka.
 
A vízi madarak a sűrű nád tövében építik otthonukat, ahol kikölthetik a fiókákat. Téli álmuk végeztével a békák is előbújnak az iszapból, és hangos kuruttyolással köszöntik a jó időt. Vízisiklók, gőték siklanak a nádtövek között a vízben, rovarok ezrei próbálgatják friss szárnyaikat. De a legvidámabbak mégis a Nádtenger őrei, a lengék.

Hogy róluk eddig még nem hallottál? 

Az bizony nem csoda. A nádas összes többi lakójáról készült már festmény, fénykép, tudományos leírás, a lengéket azonban nem látta még soha senki. Egyedül a Nádtenger lakói tudják, hogy a lengék a nádas nyugalmának őrzői, az itt élő állatok védelmezői.
 
A lengék teste alig nagyobb, mint a pitypang bóbitája, a bőrük éppen olyan zöld, mint a nádas, hajuk pedig kócos barnán lobog a szélben. Vagyis csak a felnőttek haja barna. A csemeték fején vidám zöld hajtások ágaskodnak.
 
A szerző legújabb mesesorozatának első kötete ez a könyv, Tavasz a Nádtengeren címmel.

 


 
Zemen Annamária

Jó lenne nagynak lenni…, de még kicsi vagyok

A könyv modern bájú borítója – Timkó Bíbor tehetségének köszönhető, akárcsak a belső illusztrációk – jó cégér az izgalmas, szórakoztató olvasmánynak. Kettős élményben részesíthetjük gyermekeinket – és persze magunkat –, ha ezt a lenge, azaz könnyed, de nagyon mély üzeneteket tartalmazó történetet olvassuk.

Miről is szól a mese?

A Locsogó-tó partján, a végeláthatatlan Nádtengerben, amit élőlények sokasága – madarak, siklók, gőték, sokféle rovar, pók, béka – népesít be, élnek a Nádtenger őrzői, a vidám lengék. A lengék feladata, hogy megvédjék a Nádtenger lakóit, őrizzék nyugalmukat. Természetesen a lengéknél sem születik senki rögtön őrzőnek, hanem fel kell nőni a feladathoz.

A történet főszereplője Füttyös Vilkó, a zöldhajú lengefiúcska. Nagyon szeretne már őrzővé válni, de a hagyomány szerint csak az lehet őrző, akit a Buzogányünnepségen azzá avatnak. Az őrzővé avatás alapfeltétele viszont, hogy az ifjoncok haja bebarnuljon. Az avatás alkalmával saját nádirigót kapnak, és attól kezdve a levegőből figyelhetik, őrizhetik a Nádtenger nyugalmát.

Örök témából kerekített mesét Berg Judit: a felnőtté válás folyamatát írja le – a gyermek szemszögéből interpretálva. Melyik gyermek ne szeretne felnőtt lenni? Ez az egyik leghőbb vágyuk. A felnőtté válás a szabadságot jelenti számukra. Ahogyan az igazi tündér, Janikovszky Éva megfogalmazta:

„Ha én felnőtt volnék, bármerre mehetnék,
Amit csak akarok, mindent megtehetnék.”

Füttyös Vilkó is éppen így van ezzel, a felnőttségtől az igazi szabadságot reméli. Mert ifjoncként csupán azzal bízzák meg őt, hogy gyalogosan eljuttassa a híreket a Nádtenger egyik pontjából a másikba. Az őrzők szerepe különösen fontos. A Nádtengerre ugyanis a legnagyobb veszélyt a tó túlpartján élő harácsok jelentik, akik állandó támadásokkal veszélyeztetik a hatalmas nádvilág lakóinak a biztonságát.

Ám Vilkó haja csak nem akar sötétedni, míg barátainak már barnul az üstöke, vagyis jó úton haladnak az őrzővé avatás felé. Emiatt aztán ki is csúfolják, fölényesen bánnak vele – jellemző momentum ez a gyerektársadalomban. Berg Judit mindezt nagyon szellemesen fogalmazza meg, és megoldást is kínál a helyzetre. Megjelenik az igaz barát figurája: Lile, aki sohasem hagyja magára Vilkót.

A talpraesett lengefiú rengeteg kalandba keveredik csak azért, hogy bebizonyítsa, zöld haja ellenére ő is képes az őrzői szerep betöltésére. Emiatt többször veszélyes helyzetekbe sodorja magát, még a törvényt is megszegi. Viharsárkányt készít, amivel a levegőbe tud emelkedni, kihajózik a tóra, ami szintén veszélyes és tiltott dolog.

Meggondolatlan és sokszor felelőtlen viselkedése ellenére Vilkó bebizonyítja, hogy rátermett, okos fiú. Zöldhajú ugyan, de nem zöldfülű. Buzogányvetésben is sokkal ügyesebb társainál, ezért Nagyapó megpróbál segíteni elkeseredett unokáján, és hajkenőcsöt ad neki, amitől mindketten színváltozást remélnek.

 
Ám Vilkó haja csak nem akar sötétedni, míg barátainak már barnul az üstöke, vagyis jó úton haladnak az őrzővé avatás felé. Emiatt aztán ki is csúfolják, fölényesen bánnak vele – jellemző momentum ez a gyerektársadalomban. Berg Judit mindezt nagyon szellemesen fogalmazza meg, és megoldást is kínál a helyzetre.

A várt eredmény (természetesen) elmarad, és nemcsak hogy zöld marad Vilkó haja, de a szer miatt újabb kellemetlenségekbe bonyolódik. Ekkor a bölcs Nagyapó türelemre inti. De hiszen ez a legnehezebb egy gyerek számára, türelemmel várni!

Vilkóból nem lehet őr, a mese végén mégis nagy elismerésben részesül. Mert a kis zöldhajú, mint mindig, valamilyen újításon dolgozik, és találmányával, a telepók-hálózattal nagy veszélytől óvja meg a Nádtengert. A lápvilág internetje és riasztószolgálata hőssé avatja a türelmetlen kis lengét.

A türelem olyan erény, amelyet idővel (vagyis türelemmel) lehet csak megtanulni. Fontos tulajdonságnak azonban, hiszen az élet akadályainak a leküzdése, a társadalmi kapcsolatok kiépítése nélküle elképzelhetetlen.

Berg Judit észrevétlenül tanítja meséjével a gyermekeket a megértésre és a türelemre. Ugyanakkor hangsúlyozza azt is, hogy a kitűzött célokat sohasem szabad föladni. Kitartóan és meggyőződéssel kell fáradozni álmainkat megvalósításán.

Alapvető nevelési elv ez, korunkban mégis sajnos elsikkad. A gyerekek sokszor célkitűzés és jövőkép nélkül élik technikai ingerekkel terhelt mindennapjaikat.

Köszönet Berg Juditnak, hogy burkolt formában, mégis egyértelműen közvetíti ezt az üzenetet. Csak remélem, hogy a szülők is tanulnak Vilkó történetéből – és Lengevár további krónikából.

VISSZA A NAGYOVISOKHOZ>>

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót