OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Dóka Péter: Szupermalac és Űrpatkány

Dóka Péter: Szupermalac és Űrpatkány

Csokonai Attila  2018.11.21. 03:59

A Galaxis legbénább szuperhősei
 
Az eredetileg középiskolai magyartanár és német nyelvtanár Dóka Péter az „új magyar gyermekirodalom” egyik kiváló – Csukás István-díjas – képviselője, akinek hetedik könyve jelenik meg hamarosan a Móra Könyvkiadónál, ahol szerkesztőként dolgozik. Egy interjúban azt mondta, hogy azokat az írókat szereti a kortársai közül, akik nem úgy látják a világot, ahogy ő, és el kell gondolkoznia azon,hogy ez hogyan lehetséges.
 
Dóka Péter - Hősök leszünk!
Nekünk, olvasóknak meg azon érdemes elgondolkodnunk,mi az eredeti, a modern, az érték abban, ahogyan ő látja-láttatja a világot. Kiváló íróktól tanult, mint mondta, de most már megvan írásainak, meséinek,gyerekregényeinek a saját, érzékileg leírható, például „színes” és „tapintható”világa, tehetjük hozzá.
 
Kezdjük rövid, baráti beszélgetésünket azzal, hogy megemlítem a Malka Mai című kitűnő Mirjam Pressler-fordításodat, de voltaképpen arra vagyok kíváncsi, az elbeszélő prózán kívül milyen a viszonyod más műfajokhoz. Hiszen voltál filmkritikus, írtál filmnovellákat, készítettél videofilmet, társrendezője voltál dokumentumfilmnek, bemutatták darabodat, és most sugároznak az egyik csatornán egy 13 részes animációs filmet, amelyet Te írtál.
 

Örökké azt keresem, amiben igazán jó vagyok, és mivel sosem vagyok elégedett a végeredménnyel (legyen az könyv, mese, novella vagy színdarab), mindig valami újba fogok bele. Ebből kívülről valóban csak annyi látszik, hogy szép sorban mindent kipróbálok, és néha egyik-másik próbálkozássikeres lesz. Én az a szakács vagyok, aki mindig mást főz, nem pedig az, aki addig főz újra és újra egyetlen ételt, amíg tökéletes nem lesz. De még változhatok.

Az internetről azt is tudhatjuk, hogy a történet ötlete már három éve megszületett. Hogyan lettebből előbb animációs film?

Amikor 2015 tavaszán odaadtam a Szupermalac első változatát Dian Viktóriának, a Móra Kiadó akkori főszerkesztőjének,akkor ő visszautasította a szöveget. Nem találta elég színvonalasnak. Azt mondta, írjak előbb egy komoly ifjúsági regényt, most ezt várják tőlem az olvasóim, s majd ha az kész lesz, térjünk vissza erre a malacos történetre. Így hát dolgozni kezdtem egy hosszabb könyvön, a Fekete esőn, de közben felhívott Máli Csaba rajzfilm rendező – aki Dargay Attila egyik utolsó tanítványa volt –, és megkérdezte, nincs-e valami animációs filmre kívánkozó sztorim.

Csabával korábban már dolgoztunk együtt egy mórás kiadványon, és tudta, hogy a szerkesztői munkám mellett könyveket is írok. Mondtam neki, hogy kallódik itt egy nem túl nagy sikert aratott malacos-patkányos történet, esetleg elküldöm, ha érdekli. Röviden el is meséltem neki, miről szól, emlékszem, nem volt túl lelkes, de azért elkérte a szöveget. Néhány nap múlva felhívott, hogy beleszeretett a sztoriba, már látja is maga előtt a figurákat, és kisebb változtatásokat is javasolt rögtön,például Fáraó feleségét az ő tanácsára neveztem át Kleónak. Csaba elkészítette a figuraterveket, aztán a Magyar Rajzfilm Kft. mögénk állt, pályáztunk az MTVA-nál, és támogatást nyertünk két hétperces rész elkészítésére. Azóta is folyamatosan pályázunk – és szerencsére nyerünk –, a cél egy tizenhárom részes sorozat elkészítése, jelenleg Csaba éppen a hatodik epizódon dolgozik. Az eddig elkészült öt részt folyamatosan játssza az állami televízió.

Tisztázzuk, hogy egyértelmű legyen: a filmforgatókönyv meg a Szupermalac és Űrpatkány trilógia különbözik-e egymástól, és ha igen, miért és mennyiben?

Nagyon különbözik. A hétperces epizódokban – amelyekben valójában hat perc a tiszta játékidő – nincs idő igazán kibontani a történetet,nincs lehetőség a figurák és a helyzetek mélységeit megmutatni. Ezt íróként elfogadtam, és inkább a feszes dramaturgiára koncentráltam, igyekeztem jó ritmusban poentírozni. A könyvben jóval több alak szerepel, mint a filmben, találkozhatunk például Rosszkutyával, aki velős csonttá akarja változtatni az embereket, vagy Lucával, a punk malaclánnyal, aki megtetszik Szupermalacnak. Az animációs sorozat és a könyv rajzainak stílusa is eltér: a könyvben kétszínű illusztrációk vannak, amelyek részletgazdagabbak, picit artisztikusabbak, minta rajzfilmben. A könyv és a rajzfilm tehát kiegészítik egymást, más-más élményt nyújtanak a nézőnek, illetve az olvasónak. Azt is el kell mondanom, hogy a trilógia – amelynek első része most ősszel kerül a boltokba – már nagyon más,mint a 2015-ös ősverzió, majdnem kétszer olyan hosszú, és íve van a történetnek. A korábbi verzió epizódok sokasága volt.

Számításaim szerint Szupermalac és Űrpatkány valamint a Viharlovag-sorozat első kötetének, a Fekete esőnek a megírása nagyjából egybeeshetett. Hogyan lehet két ilyen merőben ellentétes „mezőn” mozogni egyszerre? Nem is beszélve arról, hogy ezek mások, mint például Az ellopott zsiráf, a Hogyan lettem médiasztár? vagy A kék hajú lány.

 Igen, egyszerre dolgoztam a két könyvön. És még számos más szövegen is. Számomra ezek a könyvek hasonlóak, mind olyanok, mint én, azért tűnhetnek különbözőnek, mert éppen másfajta zsánert parodizáltam, gondoltam újra. Hogy a szakácsos hasonlatnál maradjak: sorra elkészítem a már jól ismert fogásokat úgy, ahogy én tudom, és ahogy nekem ízlik – a’ la Dóka.

Forrás: kony7.hu / Csokonai Attila

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót