OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Végvári Imre: Jövőmenők - Priusz és Gordiusz

Végvári Imre: Jövőmenők - Priusz és Gordiusz

Schütz Gabriella  2019.02.10. 11:44

V__gv__ri_Imre__Ecovit_Kiad___.jpgKét vicces cica 2050-ben

Az Ecovit Kiadó gondozásában jelent meg a Jövőmenők, egy rendhagyó témájú mesekönyv.

A szerzővel, Végvári Imrével Schütz Gabriella beszélgetett – a jövőről és a már létező találmányokról, például az okoshűtőről és a színváltós ruhákról…

Végvári Imre - JövőmenőkMivel foglalkozol a mindennapokban?

A főfoglalkozásom jelenleg egy szerintem teljesen újszerű témagyűjtő hírportál, a www.filter.hu minél ismertebbé tétele. Reményeink szerint ez az oldal forradalmasítja majd a hírfogyasztást – na tessék, még egy változás, amit figyelni kell. Emellett hobbiból részt vállalok a TED elnevezésű globális ismeretterjesztő „mozgalom” két legnagyobb hazai szervezésű tagja, a TEDx Danubia és a TEDx Metropolitan University Budapest rendezésében. Amikor pedig marad időm, írok is!

Mi volt az a gondolat, ami elindított az úton, hogy mesekönyvet írj?

 

Elsőként egyértelműen a saját gyerekeim. Imádják a történeteket, könyveket, 4–5 éves koruk között mindhárman megtanultak írni és olvasni is, falják a betűket. Olyan sokat meséltünk, olvastunk nekik az elmúlt években, hogy egy idő után kialakult egyfajta látásom arra, hogy mi az, ami tényleg eljut hozzájuk, és mi az, ami hiányzik az – egyébként kimerítően hatalmas – mesekönyvkínálatból. Ennek a kettőnek a kombinációjaként született meg a Jövőmenők alapötlete, ami 2050-be repíti az olvasót, ahol mesés környezetben, egy ikermacskapár élményein keresztül tapasztalhatják meg a gyerekek a technológia változásait.
 

Azt láttam, hogy bár mi, felnőttek sokat olvasunk például az önvezető autókról vagy a napenergiáról, az űrutazásról, a robottechnológiáról – ezeket az információkat nem osztjuk meg a gyerekekkel, mert azt gondoljuk, hogy nekik ezek túl szárazak vagy esetenként akár ijesztőek is lehetnek. Viszont pont ők azok, akiknek a leginkább figyelniük kellene a minket körülvevő technológiai környezet változásaira, hiszen az ő életüket már hatványozottan ez a változási tempó fogja uralni. Én eddig jutottam fejben, de a döntő lépést az adta meg, hogy az Ecovit Kiadó bizalmat szavazott ennek a mesés környezetbe csomagolt jövőtörténetnek, és az üzleti döntésen túl nagyon sok szakmai segítséget is adott nekem az írás során.

Honnan tudod ennyire biztosra, milyen lesz a jövőnk 2050-ben?

Nem tudom! De pont ez a lényeg, hogy senki sem tudja. Viszont minél többet foglalkozunk azokkal a témákkal, amelyeket a könyv is érint, annál tisztábban látjuk a változásokat, és annál jobban fel tudunk készülni a jövőre, bármit is hozzon az. Vannak tisztán kirajzolódó trendek, de hogy ezeken belül pontosan mi mihez vezet majd, azt senki sem tudja jelenleg megjósolni. Pont ez az izgalmas benne szerintem, ezért érdemes folyamatosan figyelemmel követni a változásokat!

Miért éppen Priusznak és Gordiusznak hívják a főszereplő cicákat? Hogyan találtad ki ezeket a neveket?

Az eredeti „fejbőlmesében” Cirmi1 és Cirmi2 névre hallgattak a macskák, de a kiadóm elég egyértelművé tette, hogy ennél fantáziadúsabb neveket kell majd találni nekik. Mi a gyerekekkel viszont nagyon meg voltunk ragadva ezeknél a neveknél. Azután ahogy folyamatosan szerkeszteni küldtem a megírt mesefejezeteket, egyszer csak azzal hívott fel a kiadó, hogy kislányuk rátalált a macskák igazi nevére: így lettek ők Priusz és Gordiusz.

Nektek vannak cicáitok?

Nincsenek. Ha a gyerekeimen múlna, már rég szaladgálna minimum két cirmos a házban, de annyit utazunk, hogy egy univerzális háztartási robot hiányában nehéz lenne mindig megoldani a felvigyázást. Halaink vannak egy jó nagy akváriumban, akiket közösen gondozunk – szerintem ők sem örülnének annyira egy vagy két macskának.

A könyv oldalain a humor és a könnyedség szinte átüt. Cél volt, hogy ennyire olvashatóvá írd, vagy egyszerűen így „jött ki” belőled?

Az első verziók sokkal nyakatekertebbek voltak, hosszú mondatokkal és féloldalas tájleírásokkal, de nagy szerencsémre régi barátság fűz Berg Judithoz, aki elolvasta a kezdeti változatokat, és zseniális módon irányba tette a próbálkozásaimat. A számomra legfontosabb tanácsa az volt, hogy minden egyes mesénél, amit megírok, gondoljak arra, hogy egy gyereknek az lesz egy adott napon az esti meséje. Ha az a mese nem jó, ha unalmas, ha nincs benne elég történés, izgalom, humor, akkor az a gyerek aznap úgy fog lefeküdni, hogy ezt a mesét hallotta, hiszen valószínűleg már nem lesz idő neki egy másik történetet is felolvasni. Így kell minden mesét megírni, nem pedig úgy, hogy az író mit szeretne éppen hosszasan leírni, megjeleníteni. Ennek a tanácsnak a szellemében alakítottam sok verzión keresztül a szöveget a kiadóm szakmai segítségével, így született meg végül az, ami ezek szerint olvasáskor már könnyed hatást kelt.

Mit gondolsz, te vennél okoshűtőt otthonra, ha lehetne? Vagy takaríttatnál robotokkal?

Persze. Minden további nélkül. Imádjuk a kütyüket, és amit csak lehet, ki is próbálunk!

A jovomenok.hu honlapon azt olvastam, hogy szívesen tartasz rendhagyó tanórákat a jövőről, és mesélsz arról, mi hogyan fog változni körülöttünk. Miről szól egy ilyen óra? Hogyan kell ezt elképzelni?

 

Én leginkább „jövőfoglalkozásnak” szeretem hívni ezeket. 45–60 perc hosszúságban iskolákban, könyvtárakban, művelődési házakban szoktam ezeket tartani, jellemzően másodikos–negyedikes általános iskolás gyerekeknek. A foglalkozás során egyfelől részletesebben megismerkedünk olyan technológiai területekkel, amelyek nagyon gyorsan változnak (például ilyen az önvezető autó, a megújuló energia, a robotok, az orvoslás, az űrkutatás, stb.), másfelől a gyerekek is elmondhatják, hogy ők milyen témákban látják leginkább maguk körül a változásokat (például ilyenek a telefonok, az órák, az épületek). Főként olyan szülők, tanító(néni)k, könyvtárosok, helyi kultúrprogramokért felelős munkatársak szoktak meghívni a könyv honlapján keresztül, akik azt érzik, amit én: hogy a gyerekek számára a technológiai változás és a jövő két olyan kiemelt fontosságú téma, amivel muszáj hangsúlyosan foglalkozni.

Egy halom felfedezés, nem is annyira titkos információ sajnos nem fért bele a mesédbe. Hol lehet erről bővebben olvasni?

A könyvnek van egy honlapja (www.jovomenok.hu) és egy Facebook-oldala is (www.facebook.com/jovomenok), ezeken a felületeken megpróbálom egyfelől mindazokat a területeket bővebben bemutatni, amelyekről a könyvben szó esik, másfelől az általam folyamatosan olvasott, releváns híreket is itt megosztani.

Folytatod Priusz és Gordiusz történetét a jövőben?

Igen, már írom a folytatást, a második könyv felén már túl vagyok! Szerintem izgalmasabb lesz, mint az első: már ismerjük a két kalandor macskát, most már nem szükséges a bemutatás, egyenesen fejest ugorhatunk a kalandokba. Azt elárulhatom, hogy többek között az űr is szerepelni fog a kihívások között, és a hazai szál – amit a könyv zseniális illusztrátora, Nagy Norbert hozott bele a történetbe – is marad, sőt erősödik, mivel Priusz és Gordiusz a 2050-es Balatont is meglátogatja majd...

Forrás: barkaonline.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót