OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Halász Andrea: Mondókázás

Halász Andrea: Mondókázás

naphegy.hu  2019.11.10. 15:38

„Mondókázás közben mélyül a szülő-gyermek kapcsolat” – interjú Halász Andrea gyerekpszichológussal„Mondókázás közben mélyül a szülő-gyermek kapcsolat”

Kiadónk tematikus népimondóka-sorozatának első kötetében számoló, kiszámoló, hintáztató népi mondókákat ismerhetnek meg a kisebbek, melyek nemcsak önfeledt játékra nyújtanak lehetőséget, de a korai fejlesztésben is óriási szerepet játszanak.

Egy kismadár kettőt lépDe hogyan és milyen körülmények között érdemes alkalmaznunk őket? Pontosan milyen jótékony hatásait ismerjük a korai fejlesztésben?

A mondókák pozitív hatásairól a kötet előszavát is jegyző gyerekpszichológus, Halász Andrea mesélt nekünk.

Kérlek, mesélj kicsit magadról! Hogyan lettél pszichológus és miért döntöttél úgy, hogy az egyetem elvégzése után gyerekekkel szeretnél foglalkozni?

 

Az érettségi évében döntöttem el, hogy pszichológus leszek, előtte jogi pályára készültem. Vágytam rá, hogy segítő szakmám legyen, mert  korábban egyfelől én is sok ilyen jellegű segítséget kaptam, másfelől mert abban az időben a lélektan volt az, ami mindenekelőtt megfogott és érdekelt. Az egyetemi évek alatt önkéntesként dolgoztam különböző területeken (felnőtt pszichiátriák, óvodák, általános iskolák), önismeretre jártam, és ez a sok különféle tapasztalat együtt hozta a felismerést, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni. De ilyen esetben mindig sok munka van a felnőttekkel, szülőkkel is. Megfogott a gyerekekkel való munka komplexitása, az érzékenységük, a játékosságuk, és az, hogy egy korai életszakaszban tudok nekik segíteni.

Milyen képzéseken vettél részt? Hol dolgoztál korábban?

Az első munkahelyem egy olyan gyermekotthon volt, ahol értelmükben akadályozott állami gondozott gyerekekkel foglalkoztam. Később óvodákban, majd a kislányom születése előtt nevelési tanácsadóban dolgoztam. A gyerekekkel való munka során jöttem rá, hogy mennyi mindent nem tudok még, milyen jó lenne több módszert ismerni és alkalmazni. Ennek megfelelően folyamatosan képeztem magam az évek során.

Úgy tudom, érdemes minél hamarabb elkezdeni a mondókázást. Mi ennek az oka?

Valóban, a mondókázás már a legkorábbi életszakaszban sokat tud adni a kisbabáknak és a szülőknek egyaránt. A legegyszerűbb mondókák, dajkarímek segítik a kisbabát az alkalmazkodásban, mert a méhen belüli ritmusosság és dallam köszön vissza általuk. Megnyugtatóak, vagy éppen felkeltik, vonzzák a figyelmet – mikor éppen mire van szükség. Az ölbéli játékok részei lehetnek, a simogatás, ringatás, dúdolás mellett, mely során mélyül a szülő-gyermek kapcsolat. Léteznek szórakoztató, oktató, nevelő mondókák, melyek segítségével játékosan sajátítanak el különféle ismereteket a gyerekek. A külvilág megismerése, az évszakok váltakozása, a számok világa csak egy-két példa a sok közül. Játékosan fejlesztik a nyelvi rendszert, gazdagítják, bővítik a szókincset, fejlesztik a ritmusérzéket.

Milyen tapasztalataid voltak gyerekekkel foglalkozó szakemberként, és immáron anyaként a mondókázással? Mikor érdemes elkezdeni?

A munkám során azt tapasztaltam, hogy a mozgással egybekötött mondókázás kiválóan támogatja a szenzoros integrációt, tehát az idegrendszer érését, adaptív idegrendszeri válaszok megjelenését ott, ahol erre szükség van. Olyan kisgyerekek, akik valamiért hárítják az érintést, vagy érzékenyek rá, szívesebben elfogadják azt a mondókázás által. Beszédindítás szempontjából is szuper eszköznek tartom. Minden kisgyereknek találtam kedvére való játékos mondókát, keményebb vagy lágyabb hangzásút, halandzsát, nyelvtörőt, vagy egyszerűbb rövid, humoros fajtát. Amikor a kislányom megszületett, hirtelen mindent elfelejtettem, amit a gyerekekről tanultam, így nem is tudatosan, hanem ösztönösen kezdtem el mondókázni pelenkázás, törölközés közben, vagy amikor oltást kapott és a figyelmét kellett elterelni. Sokat babusgattam és ringattam, és teszem ezt a mai napig mondókázással egybekötve.

Milyen helyzetekben érdemes alkalmaznunk a mondókákat?

Azt gondolom, szülőként akkor a legszerencsésebb a mondókák alkalmazása, amikor a pici nyűgös,  szeretnénk elterelni a figyelmét vagy épp felkelteni, mutatni, tanítani szeretnénk neki valami újat, humorosat, kedveset, érdekeset, illetve, ha ilyen módon is jól esne babusgatni őt. Később pedig játékkal, játékos tanulással egybekötve. Persze mindezt akkor, ha természetesen jön belőlünk és a szülőnek is öröm. Ezek  a kötetek, többek között az Egy kismadár kettőt lép című kötet is például azért nagyon jó, mert eszközt ad arra az esetre, ha valaki nem jártas a mondókázásban, illetve újabb mondókákat is megtanulhatunk belőlük.

A mondókáknak milyen jótékony hatásai ismertek fejlesztésben? Mely készségek fejlesztésére alkalmasak?

A mondókázás fejleszti a humort, a kreativitást, a képzelőerőt és a ritmusérzéket. Pozitívan hat a nyelvi rendszerre, a szenzoros integrációra. Fejleszti a memóriát. Új ismereteket ad a szavak, fogalmak, kifejezések szintjén, könnyen és játékosan ismerhető meg általa a külvilág.

VISSZA A KARÁCSONYI AJÁNLÓHOZ>>

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót