OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK : A mesekönyv-illusztrálás ajánlott elméleti menete (1)

A mesekönyv-illusztrálás ajánlott elméleti menete (1)

KAPU-ELMÉLET

Nem minden gyermek alkalmas arra, hogy, ha képek (vizuális élmény) nélkül felolvasunk neki 1-2, vagy akár 40 oldalt azt türelmesen végighallgassa.

A vizuális bevezetés feloldja, leköti, megnyitja mélytudati kapuit. Olyan ez, mint a csontkovácsolás előtti masszázs: hidegen nem szabad művelni, mert ellenkező hatást érünk el. Vagy törik a csont, vagy hárít a tudat.

A jó kapunyitó kép segítségével a gyermek könnyebben kezd leválni a máról, a hétköznapok világáról lassan-finoman bemelegszik.

 

Illusztráció esetén nem a konkrét szöveg visszaadására kell törekednünk, hanem csak abból kiindulva. Például az illusztráció lehet kevesebb, mint a szöveg: magyar népmese esetén, elegendő akár egy szimbólum, (rejtett kapu) amely megnyitja a gyermeki fantáziát és elvezet a magyar lélek közös tudatalattijába. De a kapu lényeg, ott kell, hogy legyen.
 
Példák:
Egy sűrű erdő nem feltétlen úgy jeleníthető meg, hogy megrajzoljuk az összes levelet és faágat.
  • lehet elmosódott sfumátós, sejtelmes folt
  • lehet játszani a fény-árnyékokkal, színek térhatásával.
  • lehet szimbolizálni: egy-egy típuslevelet az előtérben, a többit hátul. Így sokkal kedvezőbb kapuhatást érhetünk el, mint esetlegesen akár az összes levél fotó naturalisztikus ábrázolásával. (mely unalmassá, érdektelenné válhat, és kapuzáráshoz vezethet)

Nagyon erős irodalmi igényesség esetén pl: Kosztolányi egy őszi versének illusztrálása esetén, a költői erő sokkal jobban dimenzionálja, kifejezi a bennünk alakuló képet, mint a 2 dimenziós kép. Itt csak jelezni szabad. Ne tompítsuk a költői színeket, ne erőltessük saját elrendezésünket. A jelzést is mellőzném, de a gyermekek miatt az emlékeztetés miatt kell a kép. Lehetőleg fekete-fehér. (A fekete-fehér képnél rákényszerül a fantázia a színezésre. A jelzésértékű formánál pedig kénytelen lesz kreatívan fantáziálni. Ellenben a konkrét színes illusztráció megbénítja a fantáziát és ráerőltet a tudatra. Béklyóba zár.)

Lényeges, ha később a gyermek egyedül nézegeti az adott  könyv képeit, újra átélje a tanításokat akár szöveg nélkül is.

 

Gábor Emese Wass Albert A kis szürke nyúlItt fontos a képek kiválasztása, hogy az illusztrátor mely megjelent belső képét választja, melyik illeszkedik legjobban, tematikusan, pszichológiailag, pedagógiailag és nem utolsó sorban tartalmilag is. Ezek közül, (ha több megjelenő kép terv van) melyiket tartja a legfontosabbnak? Itt megint a gyermekre kell gondolni (ízlés..pl. ha a róka  szájában viszi a tyúkot ne legyen véres stb.)
 
Mi emberek lelki síkon is párhuzamosan létezünk. Tudatalatti vagy mélytudati szintre kell eljutnunk, vagy felszínre kell hozni a mélytudatot ahhoz, hogy tudatfölöttivé váljon.
 
Álmunkban repülünk, víz alatt úszunk, képesek vagyunk elszakadni fizikai mivoltunktól. A mese is ezt hivatott előidézni. A jó illusztráció megnyitja a kaput a mélytudati világba, így a mesét már nem halljuk, hanem velünk történik.

Hogyan érhetők el ezek a hatások?

1. LÉNYEG MAGA A GYERMEK

Van, akinek természetes, van, akinek fel kell hozni, szabadítani, előhalászni élete tengeréből a saját gyermeki lelkét. A nagy empatikus képességű embereknek ez könnyebben megy, de a komplexusokkal küzdő elnyomott személyiségeknek jóval nehezebb. Ők különböző meditatív technikákra vagy más feloldó terápiákra szorulhatnak.

2. STÍLUSVÁLASZTÁS

A mese mondanivalója, tartalma szerint, a gyermek életkora vetületében illeszkedjen az illusztrálási technikához, stílushoz.
Lássunk itt pár példát.

Magyar népmesék vagy népi mondókák

Fantáziadús ábrázolásmód, mely bátor színeket alkalmazhat. Nagyon fontos a sematizálás és az illeszkedő népi motívumok használata. Itt használhatjuk legjobban a regresszív és archaikus mély-tudatból előtörő képeinket.

A téri ábrázolás el is maradhat, szinte elég az absztrakt síkbéli látvány. Kevés, egyszerűsített kép többet ad. Hagyjuk a kollektív tudatot bekapcsolódni.

Pósa Lajos meséi kicsiknek

Játékos, kicsit régies, gyermek figyelmét aprólékosan lekötő részletességgel megjelenített kedves konkrét, humoros állatfigurák. Emberi ruhákba bújtatva. Népi elemekkel.

Pósa arany-ezüst mesekönyv

Nagyobb gyermekeknek való míves nyelvezete miatt szimbolikus rajzok, szecessziós, stilizált képek, végig használva a női és férfiszimbolika népi-archaikus jegyeit. A mesék lélektani hatása miatt, pszichológiai értelemben figyeljünk a szereplők elhelyezkedésére a papíron: pozitív és negatív irányok tudatos használata is szükséges.

Pósa lajos illusztrálásról vall 2007-ben, a Hír-TV-ben

 

Wass Albert mesék

A mesék pontos természetismertető leírásai miatt az előzéklapon akár egy gyerekekhez szóló növény, állat-határozó készítése is szóba jöhet.

A természethű háttér, a megszemélyesített beszélő állatfigurák miatt egyszerűsített, lényegre törő, főszereplők előtéri megjelenítése, emberi jegyekkel.

 

Óvodásoknak szóló versikék

Gyermekrajzi szinten naiv, síkbeli illusztrációk, háttér nélkül, vastag, egyszerű színes vonalakkal. Az illusztráció itt az emlékeztetés miatt szükséges.

A még olvasni nem tudó gyermek a kis képre bökve jegyzi meg a verset. Később kép alapján kéri majd saját igénye szerint.  Ha nincs kép, nem vesz a versről tudomást.

 

Mikes Lajos: Sanyi manó könyve

Modern, fantáziadús, vegyes technikával sok minden belefér.

Például organikus kollázs, rétegháló alkalmazása.

Bártan elszállhat az illusztrátori fantázia, sokat bevihet saját egyéniségéből.

 

Bölcsődés leporellók

Gábor Emese altatókGábor Emese A kóró és a kismadárA színhatás felülírja a formát, a kisded látásához igazodva, aki először színeket észlel, s a formákat később ismeri fel. Komplementer színek tudatos alkalmazása szövegtől függően. Pl. egy altatónál kevesebb komplemeter-használat a nyugtató hatás miatt, egy figyelemfelkeltő versikénél több komplementer a figyelem fenntartás miatt. Előnyben részesítjük a nagy formákat, és az egyszerűsítést, felismerhetőséget. Teljes gyermeki szabadság, torz arányok. Mosoly. (Gábor Emese altatók Gábor Emese A kóró és a kismadár)

Mátyás királyról szóló kötet

Történelmi stílushoz és korhoz szigorúan igazodva, (viseletek, fegyverek, használati tárgyak stb.) alaposan felkészülni, majd a kor díszítő- és ábrázoló művészetét, iniciáléit, kódexeit, ezek belső arányait tanulmányozva szigorú szabályok szerint lehetőleg korhű technikákkal illusztráljunk.

Lehet antikolni, aranyozni, patinázni.

3. FŐSZEREPLŐVEL VALÓ AZONOSULÁS

Meg kell találni a mesében a gyermeket! Mindig a jó a gyermek. A fejlődéshez feltételezzük és predesztináljuk, hogy a gyermek jó. Így tudja beleélni magát majd a pozitív hősbe, s önmagában, belülről játszódik a mese. Nem kívülről szemlél.

Óvakodni kell a főszereplő tipizálásától pont azért, hogy minden gyermek beleélhesse magát. Leegyszerűsített, idealista kifejezésmód szükséges.

Folytatás>

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót