OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK : A mesekönyv-illusztrálás ajánlott elméleti menete (3)

A mesekönyv-illusztrálás ajánlott elméleti menete (3)

5. KAPUNYITÁS
 
A gyengéd bevezetés majd a főszereplővel való azonosulás után elérkeztünk végre a kapunyitáshoz, amely a Szárnyak megnövesztésével kezdődik. Majd a gyöngéd elengedéssel (nem ellökés). Az utazót (olvasót, mesét hallgató gyermeket) szárnyaival felruházva idáig kísértük. Ha eddig minden sikerült, innentől már egyedül repül majd a mély-tudati úton.
 
A kapunyitás célja: a belső tudatalattinkban való utazás, egyedül egy másik világba.
A kapu-elmélet technikái:

 

Ahhoz, hogy a kapu mintegy varázsütésre valóban megnyíljon, óvakodnunk kell a túl konkrét és realista ábrázolásmódtól. Ennek ellenkezőjére törekedjünk. Ezt elérhetjük számos festészeti stílussal és ezek kombinációival pl:
  • sfumato
  • impresszionista
  • szürrealista
  • fény-árnyék hatás
  • szimbólumok használata

Térbeli mélységek

Komplementer színek

 

Színek tudatos használata:

  • anyaméh szín = biztonság,
  • lila = spirituális réteg,
  • piros = figyelemfelkeltő,
  • zöld = nyugalom,
  • kék = lelki élmény.

Fekete szín mellőzését javaslom.

A kapu elhelyezése

A képen belül: ösztönösen történjen!
Én ezt úgy szoktam, hogy a kép megtervezését először egész apró méretben kezdem el, pár centiméteresben. Ilyenkor az agy a lényeget látja és jeleníti meg. Az irányok rögtön kialakulnak, gondolkodás nélkül ösztönösen tudom, hol a boszorkány háza, vagy honnan és merre repül az angyal. Melyik oldalon áll a medve és merre fut az ösvény.

A kapu elhelyezése történhet a

  • háttérben,
  • az előtérben
  • vagy akár az egész képen pl. Rudolph Steiner (Waldorf). Ebben az esetben az egész kép egy nagy kapu. (A teljes képi kapunak az a veszélye, hogy a kevésbé fantáziadús gyermek elvész a bizonytalanságban és nincs kézfogója, így a fantáziája nem megindulni fog, hanem elbátortalanodhat.)

A színezés csak rávezeti a gyermeket a látásra. Ha sikerül megnyitnunk a kaput, a belső képek már saját élményei lesznek, melyeket mindig átérez, ha ránéz a kapu képre.
Cél, hogy a belső képek jó hangulatot keltsenek, megnyugvást és odafigyelést akár a természet apró rezdüléseire.

Impresszionista előadásban bizonyos foltokkal, színfoltokkal adható vissza az adott vers, mese hangulata. A konkrét szereplők (állatok, növények, emberek) szintén elmosódott széllel jelenhetnek meg, teret adva gyermeki fantáziának, amely a vers vagy mese szövegét hallgatva óriásivá dagad. Az elmosódott képekből minden gyermek saját érzései szerint formál élményt. Pl szirmokban hull vaksötét meghagyva ebben az esetben Radnótinak a színezést.

6. SZEREPLŐK ELHELYEZÉSE

A pszichológiában használatos irány-elmélet szerint:

  • jobb felső sarok = legpozitívabb,
  • bal alsó = legnegatívabb,
  • jobb alsó = közepesen jó,
  • bal felső = közepesen rossz

és ennek árnyalatai mind megtalálhatóak.

A művész ösztöne felül kell bírálja az elméletet, tehát először hallgassunk az ösztöneinkre és csak azután jöhet az elmélet.

Gábor Emese Pósa Lajos Arany mesekönyvAhogy a kapu elhelyezésnél már említettem: Fontos először egész kicsiben megrajzolni minden képet. Ez rávezet a lényeglátásra később. Például Pósa Lajos: Gyűrű, szelence, virág c. verses magyar népmeséjében a repülő sas elhelyezése a képen.

A sas ebben a mesében az egykor bajbajutott lény, majd szabadításáért most hálás segítő. Nekem óriásiban jelent meg, balról jobb felé (negatív irányból pozitívba) szállva. A madár akkora volt az első ösztönös rajzomban, hogy rá sem fért a papírra, csak egy részlete, a feje és a szárnyai. Kinagyítva merészen óriásnak tűnt. Ne féljünk az érdekes nézetektől és arányoktól.

Az aranymetszésben van a csőrében hozott virág. A mese szerint a föld legszebb virága. Ez egy népi virágszimbólum, hiszen mi is lehetne a legszebb? A harangvirág, vagy a margaréta? Természetesen egyik sem. Ez egy szimbolikus mese. Nem tipizálhatunk. Maga a sasmadár sem valóságos. Nem réti sas és nem parlagi sas. Ez egy mitológiai élőlény, emberi tulajdonságokkal. Akár egy turul, vagy egy griffmadár vagy főnix. Kinek mi. Szárnytollai mind csodatevőek.

Gábor Emese Pósa Lajos Ezüst mesekönyvNézzünk egy másik példát Pósa Lajos: 12 fekete varjú c. népmeséjéből: Amikor a főszereplő a vadon erdőbe ér a jelen még a tudat erdejében bolyong  meglátja a fényt. A fénykapu, onnantól kezdve csak a fény fontos a számára.

"...se eget nem látott, se földet nem látott, csak egy kis kunyhóban rezgő mécsvilágot."

A képek ösztönös nézete egész torzult rövidülésben jelent meg, mint egy halszemoptikával fényképezett kép. A valódi fényforrás a kunyhó. Körülötte az összes fa közép felé tart, mintha fel akarnák nyársalni a holdat. Ezzel az erdőhasonlattal megtörténik a belépés a mélytudatba.

Majd kopogtatunk az 1., a 2. és a 3. kunyhó ajtaján is. Az eddig tanácstalanul vándorló lélek most segítséggel ellátva, tudatosan megy tovább. Nem is megy, száll.  A saját mélytudatból hívtuk elő a megoldást.

A főszereplő-olvasó érintkezett a kollektív tudatalattival is: mások segítették (segítő anyókák) Istenhez került közelebb. Segítő szándéka immár cselekedetté vált. Megmenti testvéreit a mélytudat segítségével.

A három különböző szintű anyóka a három tudati szint egyre mélyebb képviselője: előző életek, vagy őrzők, vagy a kollektív tudatalatti képviselői.
A mélytudat ide képes visszanyúlni a megfelelő helyzetben.

Három szintet kell megjárni, mire megvan az irány. A megoldás már egyedül az ő feladata, de mivel segítséget kap az iratos kenőcstől ebben a mesében konkrét szárnyai nőnek. Az arany almától körtétől és diótól pedig megfelelő szellemi táplálékot ahhoz, hogy mindezt véghezvigye.

7. A REPÜLÉS MEGINDUL

Ha jól sikerült a kapunyitás és a szereplők elhelyezése stb. akkor a

  • gyermek maga éli meg a tanítást
  • nem csak hallja, látja, hanem. Érzi! Átérzi!
  • Vele történik, tehát hatni fog! A tanítás eléri célját.

Ebben segíthet a jó könyvillusztráció és sajnos ebben gátolhat a rossz, amely még a meglévő szárnyakat is levágja.

A jó, megtanítja használni a szárnyakat, sőt új szárnyakat növeszt, segítségével az irodalmi mű többet ad, mint kép nélkül, átélhető és egyénre formálható sőt enneagram szerint később vissza-visszatérővé válhat az olvasó élete során így beépül a mindennapjaiba, befolyásolva azt az egykor átélt tanítások által.

Ezért fontos hát a jó illusztráció gyermekeink számára, és nagy a felelőssége annak a szülőnek, aki ezt a könyvesboltban kiválasztja.

Forrás:

Gábor Emese: Értekezés a gyermekkönyv-illusztráció lényegéről. 2008-ban, a XV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon elhangzott előadás publikált anyagából.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót