OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK
VIZUÁLIS - TANULMÁNYOK : 6-10 évesek képeskönyvei - Szó-képek

6-10 évesek képeskönyvei - Szó-képek

Azt gondolhatnánk, hogy az illusztrációk szerepe csökken az önálló olvasás elsajátításának időszakában. Való igaz, hogy a kisiskolás már mind hosszabb szövegek követésére és önálló értelmezésére képes. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az ezredforduló „digitális bennszülött” nemzedéke az információkat a korábbitól gyökeresen eltérő módon dolgozza fel.
 
Tudósok „új képkorszakként” jellemzik korunkat, amelyben a világról szerzett tudásunk képek és szövegek egységes áradataként bombáz minket. Az ezeken felnövekvő fiatal generáció ennek megfelelően nem képekkel kísért szövegeket, hanem a kettő egyenrangú szintézisén alapuló „képszövegeket” dolgoz fel.   

 

A képekkel bőségesen tagolt kötetek az olvasni tanulóknak is sikerélményt nyújtanak. Alex T. Smith Calude-történetei néhány vonallal felvázolt humoros rajzok sokaságával lazítják fel a rövid elbeszéléséket.

Ehhez hasonlóan Lumpi Lumpi Roberto Luciani lendületes rajzaival illusztrált kalandjai is élvezetes bevezetést nyújthatnak az olvasás világába.

Ebben az életkorban a kiskamaszok kedvelik az akciódús, karikaturisztikus, sodró lendületű rajzokat. Ezek némelykor a rajzfilmek gyorsan pörgő világához (Risto Rapper, Éljen a család!) vagy a képregények ismerős nyelvéhez (Egy ropi naplója) közelítenek. Egyszerre jellemzi báj és humor Anna Laure Cantone világszerte kedvelt rajzait vagy az egyedi rajzi világot teremtő Virpi Talvitie illusztrációit. Utóbbiak irodalmilag és képileg egyaránt színvonalas bevezetést nyújthatnak a kisregények világába.

A szülők nemzedéke számára is ismerős „Már tudok olvasni sorozat” megújult, korszerűbb illusztrációkkal tér vissza, épp úgy ahogy Gianni Rodari évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő történetei, Békés Rozi rajzaival. A magyar ifjúsági regények új reneszánszához kétségtelenül kiváló illusztrációik is hozzájárultak: így a Rumini hőseinek Kálmán Anna illusztrációi adnak formát, Csoda és Kósza kalandjai pedig Baranyai András humoros rajzaiban kelnek életre.

A művészien megformált illusztrációknak az irodalmi klasszikusok megértésében és élvezetében is nagy szerepük lehet. Barbara Kindermann Shakespaere-illusztrációi festői szépségű, ugyanakkor újszerű vizuális hatásokban bővelkedő rajzai kiválóan példázzák, miként segíthetik a képek a szöveg befogadását. Hasonlóan szuggesztív, olykor filmes hatásokkal élő erőteljes képi világot teremt Bimba Landmann Leonardo életét bemutató kötete.

Ebben az életkorban már érdemes tudatosan is ráirányítani a gyermek figyelmét bizonyos képi minőségekre. Ebben nyújtanak segítséget a gyermekeknek szóló művészettörténeti albumok. A Két egér kalandjai izgalmas képi megoldásokkal, számos interaktív elemmel csinál kedvet a képzőművészetek megismeréséhez. Miroslav Sasek eredeti hangulatú, humoros rajzai pedig garantáltan szórakoztatva vezetik be a fiatal olvasót New York és Párizs nevezetességei közé.

A groteszk, karikatúra-szerű, vázlatos ábrázolásmód a legnehezebb témákat is könnyebben „emészthetővé” teszi. Pernilla Stalfelt szeretetről, agresszióról és halálról olyan rajzstílusban beszél, amely a kiskamaszok saját ábrázolásmódját is jellemzi. Az elmúlást egészen másfajta, álomszerű hangulatot keltő, fekete-fehér ceruzarajzokban dolgozza fel Dezső Andrea Mamuskája. A sajátos, szürreális képi hangulatokat kedvelők élvezettel merülhetnek el Kasza Juli Labirintójában vagy Rofusz Kinga festőileg is magas minőségű kompozícióiban.

Az olvasás és tanulás nyűgétől gyötört kiskamasznak felüdülést hozhatnak a tisztán vizuális élményt nyújtó könyvek. Tévedés azt gondolnunk, hogy a képeskönyv csak kisgyermek kezébe való. Bányai István Zoomja egy zseniális gegre alapozott, képileg elsőrangúan kivitelezett kötet, amely egyetlen szó nélkül szippantja be nézőjét sajátos világába. 

Ha könyv mindezek után is idegen tárgy marad, szorongást és frusztrációt keltő dolog, akkor Stephanie Rothmeier NemKönyve garantáltan feloldja majd a vele kapcsolatos a verziókat. Ez a kötet ugyanis a konvenciók és szabályok áttörésére buzdít, szabad utat enged a könyvvel szemben felhalmozott megannyi elfojtott agressziónak, miközben észrevétlenül alkotótárssá teszi használóját, és feloldja a nyomtatott szóval szemben felhalmozódott szorongását.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót