OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR
KISGYERMEKKOR : GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel

GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel

Melicher Cili  2016.12.19. 14:04

Mindenki által ismert tény, hogy a zenei nevelés hatásai túlmutatnak a zenei fejlesztésen.

A teljesség igénye nélkül sorolok fel néhányat: érzelmi fejlődés, értelmi képességek fejlődése (figyelem, emlékezet, stb.), beszédfejlődés, mozgásfejlődés (nagy- és finommozgások), szocializációs folyamatok fejlődése. Minden terület külön-külön hosszas fejtegetést kaphatna, én most mégis a mozgás fejlődésére térnék ki részletesebben.

 

A kisgyermekek hatalmas mozgásigénnyel rendelkeznek. Már az első tudatos mozgások megtanulása (fejemelés, oldalra fordulás, forgás, négykézlábra emelkedés, rugózás, stb.) során folyamatosan izegnek-mozognak, próbálkoznak, ismételnek, gyakorolnak, és bele kell nyugodnunk, hogy bizony ez még jó néhány évig így lesz.

A legokosabb, amit tehetünk, hogy lehetőséget adunk nekik arra, hogy biztonságos keretek között, kedvükre gyakorolhassanak, valamint, hogy ezt a mozgásigényt megfelelően kihasználva olyan mozgásos játékokat kínálunk fel a gyerekeknek, amik nem csak szórakoztatják, hanem fejlesztik is őket.

Mondókával mozgást fejleszteni már egészen kicsi korban el lehet kezdeni.  Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy egészséges csecsemőknél sose a FEJLESZTÉS, hanem mindig a  JÁTÉK legyen a cél, és ennek következményeként fog bekövetkezni a fejlődés! Az egyik régi népi játékunk az oldalra fordulást, megfordulást segítheti:

Leterítünk a földre egy puha pokrócot, a baba a hátán fekszik, mi térdelünk vele szemben, és megfogjuk a bokáját(térdeit). Jobbra-balra fordítgatjuk, és mondogatjuk:

Öregapám szántogatott, szántogatott, szántogatott….

…és egy határozott mozdulattal hasra fordítjuk a babát:

…és kifordította az ekét!

Ahogy fejlődik babánk mozgása, ahogy egyre jobban képes megtartani magát, előkerülhetnek a höcögtető-lovagoltató játékok. Gyakorlatilag bármilyen játékot játszunk vele, biztosak lehetünk abban, hogy valamilyen formában hozzá fog járulni babánk mozgásfejlődéséhez.

A mozgást fejlesztő játékok között vannak

  • a kar, a láb, az egész test mozgásaival kapcsolatos játékok, amelyek az ún. nagymozgásokat fejlesztik,
  • az ujjak tornáztatásához, a finommozgások fejlesztéséhez kapcsolódó játékok,
  • akadnak ugrálós, szaladgálós játékok is, amik már átmenetet jelenthetnek a testnevelés felé
  • olyanok, amik révén a szülő érezteti a gyermekkel a ritmikus mozgás élményét (pl. lovagoltató, hintáztató, csúszdáztató játékok),
  • és olyanok is, amik már önálló aktív mozgást kívánnak a gyermektől (pl. ugrálós, utánzó-mutogatós játékok).

Szükség van erre is, arra is. Mindig az adott helyzet és a gyermek aktuális mozgásfejlettsége függvénye, hogy épp milyen típusú játékra van szükségünk. Sose felejtsük el azonban, hogy a gyermekek elsődleges tanulási forrásai az utánzás és az ismétlés, ezért roppant nagy jelentőségű, hogy mi, felnőttek hogyan végezzük ezeket a mozdulatokat, valamint hogy elég ismétlési lehetőséget nyújtunk-e neki a játék során!

Magyar népi játék- és dalkincsünk óriási tárházában minden játéktípusra találunk példát. Néhány ötlet, a kevésbé ismert játékok közül:

Nagymozgások fejlesztéséhez:

Lassan forog a kerék,
mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
mert a vize már elég.
(karkörzés a test előtt, vagy körbeforgás egyre gyorsuló tempóban)

Finommozgások fejlesztéséhez:

Gyülekeznek a felhők, (karok lengetése a fej felett)
esik az eső, (ujjak billegetése fentről lefelé, egészen a földig/asztalig)
kopog a jég, (kopogás ujjakkal a földön/asztalon)
dörög az ég (ököllel dörömbölés)
villámlik, lecsap – (tenyérrel asztalra csapunk)
és kisütött a napocska! (kifeszített ujjainkat felemeljük a fejünk fölé)

Hintáztató mondóka:

Hinta-palinta,
szépen szóló pacsirta,
lökd meg, pajtás, a hintát,
érjem el a pacsirtát!

Tornáztató mondóka:

Repülnek a madarak,
(oldalsó középtartás)
csattog a szárnyuk!
(taps a fej fölött)

Forrás: babafalva.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót