OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR
KISGYERMEKKOR : A legkisebbek képeskönyveinek típusai

A legkisebbek képeskönyveinek típusai

  2018.04.03. 09:44

A képeskönyv fotói azt ábrázolják, amivel a kisgyermek saját környezetében állandóan találkozik. Felidézi mindazt, amit a képen látható tárggyal vagy személlyel cselekvése közben átélt.

A legelső képeskönyvek oldalanként egy-egy tárgyat, háziállatot, közlekedési eszközt, és a leggyakrabban végzett cselekvéseket ábrázolják.  Ezek a mutogató képeskönyvek, mert hol a gyerkőc, hol pedig a felnőtt, esetleg idősebb testvér nevezi meg az ábrázolt tárgyakat, állatokat. A tárgy és a szó kapcsolata ilyenkor mutogatás, keresgélés közben rögződik.

A mutogató képeskönyvek képei között nincs összefüggés. Ilyenek a „mi ez”, az „add ide” és a „nézz körül” című könyvek. A kisgyerek az ismeretlen szavakat megtanulja, az ismerős szavakat gyakorolja, és közben ráébred, hogy mindennek neve van. Ehhez a felismeréshez társul az az öröm, hogy ő is tudja a képen látható tárgyak nevét, és azt is felfogja, hogy az, amit lát, nem azonos vele. Ez a tapasztalat segíti én tudatának fejlődésében, az őt körülvevő világ elhatárolásában.

Azok a képeskönyvek, amelyekben egy-egy oldalon több tárgy képe látható, a rendszerezés kialakulását segítik. Ezeket nevezzük „keresgélő képeskönyveknek”. Ilyenek a baba ruháit, használati tárgyait, vagy az állatokat, a közlekedési eszközöket, az évszakokat és a napszakokat csoportosító lapozgatók.

A mesélő képeskönyvek már szövegesek. A család, a bölcsőde, az óvoda, a mindennapi élet eseményeit mondják el összefüggő képsorokban.

 

Ezekhez a mesélő is fűzhet olyan történeteket, elbeszéléseket, amelyek a gyerekekről szólnak.

A mesélő képeskönyvekben több olyan játékos mese is található, mint Móricz Zsigmond Iciri-piciri című meséje.

Ezekben a könyvekben nagyon fontos, hogy a kép és a szöveg egyenrangú, művészi értékű legyen. Ha ismeretterjesztő a könyv, akkor a képek a valóságnak megfelelőek, világos, logikus magyarázatúak legyenek. Ha szépirodalmi jellegű, akkor a gyermekirodalom értékes, irodalmi műveit jeleníti meg a rajzoló sok színnel, művészi játékossággal.

A lapozó könyvek már az igazi könyvekhez hasonlítanak, de még vastagabb, sokszor lemosható lapokból készülnek. Esetenként a lapozó könyveket is felhasználják a csemeték játékukban, szállítják teherautón, az iskolába és a dolgozóba is mennek vele.

A széthajtható (leporelló) könyv átmenetet a játékeszköz és a könyv között. A gyerekek gyakran építenek belőle, járdának, kerítésnek, hídnak használják. A leporelló arra is alkalmas, hogy a szőnyegen ülve, guggolva, térdelve, hol közelebbről, hol távolabbról nézhesse, szemlélhesse a gyermek a képet.

Kivel és hogyan nézegesse a kisgyerek a könyvet?

Egyedül, a mesélővel és a társával. Bármely életkorban kerül is a kicsi kezébe a képeskönyv, akkor jelent igazi örömet, ha megtanítjuk a gyereket látni. A képi látás fejlesztése nem más, mint megfigyelésre nevelés. Ez úgy kezdődik, hogy észrevesszük, eltanuljuk a gyerektől a felfedezés, a csodálkozás örömét: az érdeklődését, pedig azzal fokozzuk, hogy mi magyarázzuk a könyvben lévő képet.

Nagyon sok egy és két év közötti apróság a képeskönyvet majd fordítva tartja a kezében. Mi felnőttek ezt azzal magyarázzuk, hogy a lapozgatás nagyobb örömet jelent, mint a képnézegetés. Feltételezzük, hogy a gyermek még azt sem tudja, hogy milyen szögből, oldalról, kellene néznie a képet, s ezért tartja fordítva. Nem kell minden áron megfordítanunk a képeskönyvet.

A kisgyermek úgy bánik a képen látható tárgyakkal, személyekkel, jelenségekkel, mint a valóságban. Megsimogatja a cicát, a virágokat megszagolja, a kutyát visszaugatja, az autót berregteti. Ha hozzászokott ahhoz is, hogy az, aki vele képeskönyvet nézeget, a képekhez dalt, mondókát vagy verset fűz, esetleg egy megtörtént vagy egy kitalált történetet kapcsol, akkor ezt is utánozni fogja.

Ezeket a kellemes emlékeit idézi majd fel, amikor egyedül nézegeti a könyvecskéjét. Ilyenkor énekli majd a kiskacsa, fürdik dallamát és szövegét, ha kacsát lát, és mondogatja majd a bodri kutya, sétál című verset, ha kutyával találkozik.

A babáról a saját babája, az öntözőkannáról a nagypapája kertje, a vonatról egyik utazása, a repülőgépről pedig az jut majd eszébe, amit a televízióban látott. Egy szóval mindenről beszél, ami vele megtörtént, és ami rá a legerősebben hatott. Amit a saját szavával nem tud megfogalmazni, azt elmondja mondókával, verssel, vagy énekkel.

A gyerek, miközben a képeket a legapróbb részletekig megfigyeli, a kérdések tömegét zúdítja a szülőkre, nevelőkre, de még az idősebb testvérekre is, a vele egykorú társakra is.

Mi ez? Ki ez? Hol van? Hová megy? Mit csinál? Mit gondol?

Ezerféle kérdés és közöttük a miértek és a hogyanok is.

Hárs László: Miértek, és hogyanok c. versében ezt írja:

„Hogyha nyár van, hol a tél?
Egész télen hol a nyár?
Mikor nem fúj, hol a szél?
És hogyha fúj, hová száll?
Fényes délben hol a Hold?
Sötét éjjel hol a Nap?
Ha kimosták, hol a folt?
Ha nem habzik, hol a hab?
Miért nem úszik a csibe?
A hal miért nem repül el?
Az eső miért esik le?
Miért nem esik soha fel?”

A kérdező soha sem fárad el, aki válaszol, az már inkább. A választ megtagadni nem szabad, mert a gyermek a kérdéseire kapott válaszokon keresztül képet kap a világról, és azt is megismeri, aki a válaszokat adja, és annak viselkedését eltanulja.

A gyerekek felismerik a képeskönyvekben a jól ismert mesét, elbeszélést megjelenítő képeket is. A kép felidézi azokat az emlék- és fantáziaképeket, amelyek mesehallgatás közben keletkeztek. Lehet azonban a kép a legszínesebb fantáziajátékok elindítója is. A könyvből képzeletben kiemelt labdát a gyerek úgy kapja el és dobja vissza, mint az igazit, a perec darabokra törhető és kiosztható, a pohárból inni lehet, a repülőgépet utánozva repülni. Nem kell hozzá más, mint egy gyerek és egy olyan játszótárs, aki ezt a csodálatos játékot elhiszi, megérti, és tovább folytatja.

A kép és a szó együtt a tevékenység örömét hozhatja létre. A kicsik értelmi fejlődését, emberi kapcsolatainak alakulását, érzelmi életének gazdagodását szolgálja.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót