OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Németh Eszter - Kötéltánc élet és halál között

Németh Eszter - Kötéltánc élet és halál között

Szénási Zsófia  2015.05.30. 21:49

Kötéltánc élet és halál között - Németh Eszter regénye a digitális generáció útkeresésérőlKötéltáncNémeth Eszter a nyolcvanasok nemzedékéhez tartozik, Grácban él, tanít, és lektorál, mint német nyelvi gyermek- és ifjúsági irodalmi referens. A könyvhétre a Móra Kiadónál megjelenik első, kamaszoknak szóló regénye, amelynek főhősnője – aki titkos blogban vezeti a naplóját – a fullasztó kisvárosi környezetben hiába keresi az egyensúlyt két élet, két fiú, de legfőképp a külvilág és saját elvárásai között. A kötetről a szerzőt kérdeztem.
 
Eddig is sok közöd volt a gyerekirodalomhoz, hogy csak a legfontosabbakat említsük: a Könyvmutatványosok online gyerekirodalmi portál alapítója vagy, gyerekkönyvkiadók számára dolgozol, szerkesztesz, számos folyóiratnak írsz kritikát, interjút. Mindig is gyermek- és ifjúsági irodalommal akartál foglalkozni?  

 

 


Pocaklakóként kezdtem a könyvtárba járást, aztán feltöröltem a polcok alját, majd egyre magasabban tisztogathattam a kisvárosi könyvtár polcait. Kezdetektől van közünk egymáshoz az irodalommal. Hálás vagyok érte a szüleimnek, meg Magdi néninek, a könyvtárosnak. Kevés gyerek bóklászhat hét-nyolc évesen a felnőtt könyvtárban, pláne nem kölcsönözhet. Nekem szabad volt.
A gyerekirodalom jött magától. Szerintem sokkal izgalmasabb terület, mint a felnőttirodalom. Sokkal több benne a lehetőség, a játék. Igaz, a felelősség is sokkal nagyobb.
  • Gyermek- és ifjúsági irodalmat tanulsz Bécsben. Mit takar ez konkrétan? Nálunk nem lehet ilyesmit tanulni.

Ez így nem pontosan igaz, tavaly indult a Károlin a Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szak, ami egy éves. Majdnem ugyanezt tanulom Bécsben a STUBE-nél két évig távoktatásban, csak mélyebben. Egyszerűen azért, mert németül van szakirodalom és elméleti háttér, magyarul meg még nincs. De azon vagyunk, hogy legyen.

  • Mennyiben más az osztrák, német gyermekkönyvkiadás?

Most soroljam? (Nevet.) Röviden és tömören: sokkal bátrabbak mind témában, mind kivitelezésben. Nyitottabbak, befogadóbbak, gyorsabban reagálnak a társadalmi változásokra. Szeretném megérni azt a pillanatot, amikor nálunk is fél évvel a könyvmegjelenések előtt kint van a tájékoztató katalógus, címlappal, fülszöveggel. Ha idáig eljutunk, akkor hátradőlök.

KötéltáncEddig meséket írtál. A Kötéltánc viszont valami más. Volt-e előképed a kortárs német nyelvű irodalomban?

Összesen két mesét írtam eddig. Meg ezt a regényt. A Kötéltáncnak egyébként Mórás előképe van. Dávid Ádámmal, a szerkesztőmmel viccelődtünk is, hogy ráírjuk a borítóra: „Vigyázat, nyomokban Soha senkineket és Szabadesést tartalmaz!“ Osztrák példaképem is van, persze. Michael Roher, illetve nyilván: Nöstlinger. A németektől pedig Andreas Steinhöfel és Finn-Ole-Heinrich.

  • Lesz német nyelvű kiadása a regénynek?

Készült belőle szemelvényfordítás. Szeretném, ha lenne, az osztrák irodalom vevő az ilyen történetekre, dolgozunk az ügyön. Már csak az itteni barátaim miatt is, akik mindenképpen szeretnék elolvasni. Ez jó hajtóerő. A könyv főhőse, az érettségire készülő Lia éli a 17 évesek érzelmekben zűrzavaros életét. Keresi a szerelmet és nem meri elhinni, amikor megtalálja. Ez egy anti-lányregény, eleve annak készült, törvényszerű, hogy elbukik a végén. Másrészt egy hétköznapi kamasz élete nem ilyen, a legtöbbjüket nem bántalmazzák rendszeresen testileg, lelkileg. Miért hinné el Lia, hogy létezik a szerelem? Nincs róla tudása, előképe. A környezetében csak defektes kapcsolatokat lát. Nemrég mondta egy barátom: a jó iszonyatosan félelmetes. Igaza van. Ha az ember csak a rosszat ismeri, akkor hajlamos elfutni a jó elől. Így könnyebb. Liával is ez történik.

  • A könyvedben több dolog is megjelenik, amiről keveset írnak a kamaszoknak: rendőrségi üggyé fajuló erőszakos párkapcsolat, szörnyeteg anya, nem működő családi kapcsolatok, és a történet vége sem mindennapi.

Már készül a drámajáték, aminek pont az a lényege, hogy nem szabad kizárólag egy nézőpont alapján ítélkezni. Az olvasó Lia szemszögéből lát mindenkit. Az övé pedig, ahogy a fülszövegben is írtuk: torz. Kamasz, aki lázad a szülők ellen. Ez a dolga, a szülőé meg az elengedés. De sem a lázadás, sem az elengedés nem sikerül.
Másrészt pedig tanár vagyok. Számomra ez azt jelenti, hogy teljes odaadással, nyitottsággal fordulok a diákok felé, akik általában viszonozzák ezt. Ki vannak éhezve a komoly, felnőtt beszélgetésekre, a figyelemre. Elképesztő, mi minden történik velük, de beszélni nem tudnak róla. Nincs kivel. Nekik írtam a Kötéltáncot. Hogy megtörjük végre a hallgatást. Szerencsére a kortárs szerzők is egyre inkább így gondolják. Elindult valami, erősödik a mezőny. És ez remek húzóerő mindenkinek.

  • Külön hangsúlyt kap a történetben a kisvárosi lét, annak kötöttségeivel és fojtogató légkörével. A könyvben megjelenő tanárnő, aki felajánlja a segítségét a szakadék felé zuhanó kamasznak, talán maga az írónő?

Egy kedves barátnőm, aki jól szórakozott, mikor a vonatkozó részeket olvasta. A Kötéltáncon kívül szinte csak egyetlen kortárs ifjúsági mű van, ami kisvárosi miliőben játszódik. Egyrészt nem akartam újabb budapesti ifit írni, másrészt közhely, de mindenki arról ír jól, amit ismer. Én ezt ismerem. Néha úgy érzem, jobban is, mint kellene, de nem bánom. Rengeteg sztorim van még.

  • Mi lesz a következő?

Egy elég komplex szerkezetű ifi. Nagyon foglalkoztat Ofélia alakja, azt látom, a mai fiúk, férfiak mintha mind töprengő Hamletek lennének. De maga a sztori sokkal izgalmasabb. Remélem, a nyáron lesz időm megírni.

 

forrás:  Könyvhét 2015/2. sz. /2015.05.28.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót