OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Gévai Csilla - Lídia, 16

Gévai Csilla - Lídia, 16

Győri Hanna  2015.07.06. 12:22

http://www.pagony.hu/images/articles/gabi/Aprilis/gcsinterju/gevai_csilla_160.jpgLídia, 16Mindenben megkeresem magam

Lídia, 16 éves drámatagozatos tanuló, kedvenc festője, szerelme, magányos óráiban beszélgető társa a rég halott Gulácsy Lajos. Igen, ez egy picit talán fura - de igaziból nem is annyira, mert Lídia problémái nagyon hasonlóak, mint egy bármilyen tininek, csak talán mélyebben elgondolkodik rajtuk, mint az átlag.

Szerelem, barátnők, én-keresés, pályaválasztás, önkifejezés, szereplés, család - hát ilyesmik körül forog az a körülbelül egy év, amit felölel ez a sajátos hangvételű napló.

A könyv egy Vörösmartyba járó, tehetségesen rajzoló lányról szól, a tizenhat éves Lídiáról. Az ő nagyon személyes naplóját, gondolatait olvassuk. Mennyire erős benne az önéletrajzi vonal?

 

Alanyi író vagyok. Ez annyit tesz, hogy mindenben megkeresem magam - ha történelemkönyvet írnék, akkor is ott lennék a tényekben. Ebben a könyvben nyilván sok a saját élmény, mégis el van vonatkoztatva tőlem, mert eleve egy csomó olyan fordulat van benne, ami az én életemben nem volt. A valóság ennél unalmasabb, lassabb, ennyi csavar nem fér bele, amennyi csavar található könyvben van Lídia életében.
  • Nekem az egyik kedvenc részem a könyvből, amikor Lídia a színpadra lépés előtt a megjelenését filózik, és azt mondja: Nem vagyok teljesen oké nélküli. A megfelelni nem akarás és a megfelelési kényszer kettőse kamaszkorban – mit gondolsz erről?

Régebben sokkal tisztább határvonalak voltak a választható foglalkozások, a kívánatos külső, a lehetséges vágyak tekintetében. Ma iszonyatosan sok mindenből kell választani egy kamasznak, amit mi fel sem fogunk, annyira másképp nőttünk fel. Akaratlanul is magára hagyjuk ezt a korosztályt, és nemcsak a látványosan elkallódott gyerekekre igaz ez, hanem a teljesen normális közegben élőkre is. Túl sokat várunk el tőlük, túl sok önállóságot tolunk rájuk, mert hogy sokkal több mindent megkapnak, amit mi nem kaptunk meg a nyelvtusától a rengeteg információs forrásig. Pedig lelkileg ugyanolyan bizonytalanok, mint bármikor a 16 éves kamaszok. Ugyanazokon a sokszor rémisztő, sokszor boldog, de mindenképp mély változásokon mennek át, mint húsz vagy negyven éve: megváltozik a testük, a pszichéjük. Sebezhetőek. Emiatt is van ez a megfelelési kettősség.

  • Azt is jól megragadod, ahogy a plátói szerelem és a testi vágy (a csodálatos Vendel, és a valaki csókoljon már meg engem is!) között ingadozik Lídia.

Kamaszkorban nagyon sok elfojtás van, főleg a mi kultúránkban. A testiség még csak éppen jön, nehéz vele mit kezdeni. Hiába a pontos infók, nincs gyakorlati tudásunk a testünkről. Ráadásul mi az ovitól kezdve királylányok vagyunk, plátói lovagszerelemmel. Ezért a lányok sokszor ezt várják tudattalanul, és nem tudnak valójában a fiúkkal mit kezdeni.

  • Kivételes a könyved abban, hogy felmerül benne a „Mi leszek, ha nagy leszek?” kérdése, amit az ifjúsági regények teljesen kihagynak, pedig központi kérdés egy 16-18 éves életében.

Igen, ez szerintem is nagyon fontos, és problematikus terület. Láttatni akarom, hogy nem baj, ha az ember nem talál ki mindent rögtön. Vacillálhat, szenvedhet, gondolkozhat. A szenvedéssel nincs semmi baj, ha van célja, és vannak valahol a távolban megoldások, csak nem szeretünk erről beszélgetni, mert szeretjük kipipálni a listáinkat, hogy ezt már megoldottuk és eldöntöttük. Amikor én tizenhat voltam, nekem sem volt sokáig egyértelmű, hogy mi leszek. Sokszor zavarba ejtő, ha a gyerek több mindenben tehetséges, kényszert érzünk – a szülők és a gyerek is -, hogy túl hamar csak egy dolgot csiszoljunk ki, de ez nem így működik. A túl sok „kényszervelejáró” megölheti a tehetséget.

  • Nem mondom, hogy az ifjúsági irodalomban nagyon szabályos családok szoktak lenni, de te itt is beletenyereltél a sűrűjébe. Lídia családja egyszerre nagyon szerető és nagyon problémás. Apja alkoholista, a lány rettenetes helyzeteket állt ki, de ez már a múlt. A regény több formában, azaz Lídia naplójában, iskolai fogalmazásként, és drámai, családi jelenetként is tematizálja ezt.

Magyarországon sokkal könnyebben beszélünk a drogokról, mint az alkoholról, pedig sokkal gyakoribb a családban az alkoholista, aki terrorizál mindenkit. A tabu az tabu: a gyerekek egymás közt se beszélnek erről, mert szégyenlik. Mindig az kompenzál, aki józan, mert a részeg az annyira beteg, hogy nem képes magának sem és másnak sem bevallani, hogy lélekgyilkos, hogy azokat bántja, akiket a legjobban szeret.

Lídia abban erős személyiség, hogy rájön: csak úgy gyógyíthatja meg magát, ha kimeri mondani az ő kis iszonyatát. Azt, hogy nem ő tehet róla, ami vele történt, nem ő a hibás. De közben ez egy boldog, felszabadító érzés is, és megmutatom, hogy a jó hozzáállás az, ha merünk beszélni.

  • Nagyon fontos a könyvben a legjobb barátnő. Lídia nem egy társasági ember, de Sárával elválaszthatatlanok. A kamaszkorhoz elengedhetetlenül hozzátartozik ez a nevetős-kalandozós közös élményszerzés.

Ez a legvalóságosabb rész a regényből, mert nekem tényleg volt egy ilyen barátnőm, akivel tényleg úgy ismerkedtünk meg, hogy rosszul voltunk egymástól eleinte az osztályban, de aztán elmentünk síelni, és egymás mellé ültünk a buszon, és rájöttünk, hogy jééé, mi nagyon nem utáljuk egymást. Nagyon mások voltunk, de ettől működött köztünk a barátság, nem vetélytársak voltunk, hanem egymásra támaszkodtunk. Sárára és Lídiára is nagyon igaz, hogy a különböző jellemek kiegészítik egymást. De Lídia nemcsak Sárán keresztül kapcsolódik az iskolai közösséghez. Nagyon fontos, hogy ő azért alapvetően sikeres az iskolában: ez a zárt, mesterséges közeg nagyon gyorsan reagál mindenre és mond ítéletet. Lídia színészi vagy írói teljesítményét nagyon is elismeri a közeg, és ez fontos. Azt tanulja meg, hogy az őszinteséggel jól lehet kijönni akár rossz helyzetekből is.

  • Hogy képzeled el az olvasódat?

Én mindig azt mondom, hogy nem mindenki az én olvasóm, és nem is kell, hogy mindenki az legyen. A lélektársaimnak írok, mindegy, hogy hány évesek – azoknak, akik hasonló lelki alkatok, mint én, és hasonló a humoruk is, egyszóval - vevők a stílusomra.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót