OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Gévai Csilla - Amíg utazunk mesesorozat

Gévai Csilla - Amíg utazunk mesesorozat

ncafe.hu  2015.11.25. 13:25

Fotó: Valuska Gáboramig

Olyan legyen a mese, amit a felnőttek is élveznek

 

Az Amíg utazunk egy magyar közlekedésmániás családban játszódik. Domát és testvérét, Pannit meglátogatja nyelvész anyukájuk eszkimó barátainak kisfia, Nanuk. És ha már eljön Budapestre, végigbuszozzák-metrózzák-villamosozzák a várost az idős, bogaras, de nagyon vicces és elképesztően szeretnivaló Bali bácsival. Megtudjuk, hogy a fogaskerekű miért hatvanas, pedig csak egy van belőle, milyen típusú villamosok járnak a városban, és hány perc alatt lehet felszaladni leghamarabb a Gellért-hegyre. Ráadásul még az is kiderül, hogy egy magyar kislány és egy eszkimó kisfiú hogyan lesz a mese végére elválaszthatatlan.

 

  • Nincs is közlekedésmániás gyereked?

Nem, de tudtam, hogy vannak gyerekek, akik érzékenyek erre a témára. És a téma a felnőtteket is ugyanannyira érdekelheti. Úgy gondolom, hogy ami a felnőttet és a gyereket is leköti, az jó mesekönyv. Nekem íróként pedig érdekes kihívás, hogy hogyan tudom egyszerre a szülőt is és a gyereket is bevonzani egy könyvbe. A közlekedéssel szerintem ez sikerült.

  • Elsőre azt gondolnám, főként az apukákat, és kevésbé az anyukákat.

Nem, ez egyáltalán nincs így, mert igenis sok a műszaki érdeklődésű anyuka, akik közül aztán többen rendszeresen tömegközlekedési eszközökön utaznak. Az Amíg utazunkban szerettem volna olyan városrészeket bemutatni, amelyek méltatlanul elfeledettek, mint például a Törley pezsgőgyár vagy a Kamaraerdő. Ezek olyan helyek, ahova élmény eljutni. Jó lenne, ha minél többen tudnánk róla!

  • Mik a visszajelzések?

A visszajelzéseknek, a sikereknek teljesen bedőlni elég csalóka. Ugyanis attól, mert valamit sokan szeretnek, nem biztos, hogy jó is, és emiatt nem igazán számít, hogy hányan olvassák. Persze ha olyan könyveket akarnék írni, amit majd sokan megvesznek, tudnám, milyen témához kell nyúlni.

Grafika: Baranyai András

Grafika: Baranyai András
  • Akkor miket írnál?

Tűzoltós történeteket fiúknak, lányoknak pedig osztályközösségeset sok szép fiúval és szép lánnyal. Csakhogy engem a dolgok ennél mélyebben érdekelnek. Számomra az elsődleges téma inkább becsalogatóként működik. És ha már hallgatja a gyerek, a megteremtett térben olyan dolgok történhetnek, amiket szeretnék megosztani velük. Vagyis azt az adatot, ami neki fontos lehet, mindenképpen belerakom. Például az utazós sorozatban van egy-két olyan bekezdés, amiben számomra túl sok a technikai leírás. Ezekben az esetekben viszont beáldoztam az arányérzékemet a tudomány javára.

  • Mi volt még a közlekedésen kívül, amit szerettél volna velük megosztani ebben a sorozatban?

 A környezetvédelem. Bali bácsi erre folyamatosan figyelmeztet. Ő maga egy környezetvédelmi szócső. És a nyelvészet iránti érdeklődés. Az anyuka figurája egy nyelvész barátnőm alteregója. Szerettem volna elmondani, hogy jó dolog nyelvésznek lenni. Vagy az inuit kultúra, amit Nanuk, az eszkimó fiú hoz magával, a hazai nyelvészek pedig lelkesednek érte. Mert én ebbe az északi kultúrába vagyok szerelmes, és ebbe a rajongásomba bele akarom csalogatni a gyerekeket is.

Grafika: Baranyai András

Grafika: Baranyai András

Továbbá számomra fontos az is, hogy idős karakterek is megjelenjenek a könyveimben. Nekem számít, hogy a mesében a gyerekek mondjuk elmenjenek a nagymamához is. Szerintem az is természetes, hogy egy harmincéves anyukának lehet ötvennyolc éves kollégája, akit kedvel és akit a barátjának tart, és ez az öregúr akár bogaras is lehet.

  • Bali bácsi, az említett bogaras öregúr, nyelvzseni és közlekedési szakértő, nagyon eltalált karakter. Van megfelelője az életben?

 Van egy ilyen férfitípus, aki hozzám közel áll. Engem szórakoztatnak a bogaras emberek, és tudom, hogy egy történetet hogy fel tud dobni egy olyan karakter, aki kicsit mindig másképp reagál, mint azt várnánk. Aki mer ciki lenni.

  • Honnan származik az inuit kultúra iránti érdeklődésed?

A magyar szak mellett kulturális antropológus szakon végeztem az ELTE-n, onnan. Van például ez a klasszikus áldokumentum film, a Nanuk, az eszkimó. Szerintem csodálatos alkotás. Ha a könyvem kapcsán mondjuk tízzel többen megnézik a neten ezt a filmet, már csak ezért is sikeresnek fogom tartani a sorozatomat. Én tudom, hogy az inuit kultúrában hatalmas érték van. Szeretném, hogy akinek van szeme és füle hozzá, az élvezze velem együtt.

Grafika: Baranyai András

Grafika: Baranyai András
  • Mi ragadott meg az eszkimókban?

Képzeld el, hogy egy életen át menetelsz jégsivatagon és hóbuckákon keresztül, és semmi nincs, egyáltalán semmi, csak jég és hó. Ez a fehér és hideg monotónia eleve olyan szinten megdobja a fantáziádat, hogy az elképesztő. Sokkal kevesebb vizuális inger ér, és sokkal inkább rá vagy hagyatkozva a képzeletedre. Ilyen szélsőséges körülmények között nemhogy életben maradni, hanem jól is érezni magad, na, ez az igazi teljesítmény.

Alaszkában nagyjából az 1920-as évekig megvolt egy eredeti őslakos-kulturális létezés. Végtelenített vándorlás jellemezte, a semmi hátán megélés, jól megfigyelt állatok, varázsdalok, sámánok. Minden mágikus volt, igaz, gyakran kegyetlen, de ha hallgatod a verseket, vagy dokumentumfilmet nézel róluk ezekből az időkből, akkor azt látod, hogy alapvetően nagyon puritánul, de derűsen éltek. Az fogott meg bennük, hogy ilyen kutya kemény helyzetben is örülni tudtak az életnek. Meg a letisztultság, ami a tárgyi kultúrában megjelenik, és ez az én ízlésemhez nagyon közel áll. Nagyon várom, hogy egyszer eljuthassak oda. De mivel irtó sok pénzbe kerül, így legalább a könyvbeli családomat kijuttattam Alaszkába a harmadik részben (Amíg repülünk), most ők utaztak helyettem.

  • A mesebeli család egy értelmiségi, elég intellektuális közegben mozog.

Ez az én közegem, és én ezt valamilyen módon már rég meg akartam örökíteni. Ahogy az amerikaiaknak is joguk van arra, hogy megcsinálják a sajátos happy end-világképüket, nekünk is jogunk van arra, hogy azt terjesszük, amit mi tartunk értékesnek és jónak. Nekem szexi, ha valaki művelt! Úgy gondolom, hogy sugárbiológusnak is jó lenni. Nemcsak a távközlésben vagy a banki szektorban lehet perspektívát keresni, hanem például a sugárbiológiai vagy a nyelvészeti kutatásban is. Egyszóval lehetsz nyelvész is, ha felnőtt leszel. Ez most nem túl trendi szakma, de azzá lehet tenni.

Olyan legyen a mese, amit a felnőttek is élveznek - Interjú Gévai Csilla meseíróval
  • Lesz még folytatás?

Van egy sorozat, Most én olvasok címmel. Népszerű magyar írók írnak kisiskolásoknak izgalmas történeteket. Az első sorozatot Berg Judit, a másodikat Finy Petra írta. Ez a sorozat is a Pagony Könyvkiadónál jelenik meg, és a visszajelzések nagyon kedvezőek. Felkértek engem is négy, szövegileg egyre dúsabb történet megírására. Elárulok egy titkot: ebben a történetben az Amíg utazunk Domája lesz a főszereplő. Sok minden további érdekesség derül majd ki Panniról, Olgikáról, apuról, anyuról és Bali bácsiról is.

  • Te milyen kortárs meséket ajánlanál a gyerekeknek?

Most nem kortárs meséket ajánlanék, hanem Erich Kästnert, aki nagy szerelmem, vagy A. A. Milne Micimackóját és P. L. Travers Mary Poppins-sorozatát, továbbá az ő illusztrátoraikat. A kortárs meséket remélhetőleg megkapják a gyerekek, de szerintem a klasszikus is legyen meg, ez pedig a mi szülői felelősségünk. Ez lenne az első lépés. A második lépés pedig az, hogy minden esetben beszélgessünk a könyvek illusztrációiról is, hisz így lehet rávezetni a gyerekeket a vizuális művészetek befogadására is.

  • Milyen könyvet tervezel még?

Mindenképp meg szeretném írni a Nagyon Kék Könyvet. Ez a könyv a vízről fog szólni. Csakhogy sok idő kell hozzá, és csak úgy tudom megírni, ha ösztöndíjat szerzek rá magamnak, mert egy ilyen tudományos könyvet gyerekeknek sok idő ám jól elkészíteni. Tervezem, hogy ebbe a könyvembe sokat fogok rajzolni is. Továbbá a Lídia 16 és Lídia 17 könyveimnek ki fog jönni a harmadik kötete is, a trilógia befejező része, melyben Lídia talán végre megvilágosodik. A rajzolás egyébként nagyon kell nekem, mert az egy másfajta hullámot kelt bennem. Ez a kettő – az írás és az illusztráció – nagyon jól kiegészítik egymást az életemben.

Forrás: ncafe.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót