OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Borbáth Péter - Sündör és Niru - Sündör nyomában

Borbáth Péter - Sündör és Niru - Sündör nyomában

Gyovai Katalin  2015.11.08. 19:15

Borbáth Péterrel a Csimota Kiadónál hamarosan megjelenő, rendkívül izgalmasnak ígérkező mesekönyve, a Sündör és Niru - Sündör nyomában apropóján beszélgettünk.

Mesélnél pár mondatban magadról? Mivel foglalkozol, amikor nem írsz?

Egyrészről a Fiatal Írók Szövetségének vagyok a szerkesztője, ahol elsőkötetes szerzők szövegeit szerkesztem. Alapvetően prózával foglalkozom, Soltész Béla általam szerkesztett „Inbox” című könyve éppen egy héttel az én könyvem bemutatója előtt jelenik majd meg.
Másrészről túravezetéssel foglalkozom, az Eupolisz nevű cégnek dolgozom, főleg Latin-Amerikában vezetek túrákat. Pár nappal ezelőtt még Madeirán voltam.

 

Hogy született meg a Sündör és Niru Sündör nyomában című regényed ötlete?

Körülbelül 5 évvel ezelőtt volt egy zenekarom, és kitaláltam, hogy írok egy zajmesét, amiből egy darab meg is valósult. A cél elsősorban egy meseszínház lett volna, de aztán sajnos nem lett végül belőle semmi, mert szétment a banda, viszont ott maradt talonban ez a mese. Pár évvel később Kollár Árpi, a FISZ elnöke megkérdezte, hogy nem írok-e meséket, mivel a novelláimból következik egyfajta mesevilág.

Először rávágtam, hogy nem írok, aztán eszembe jutott, hogy van ez a mese, amit aztán elküldtem Árpinak. Teljesen odavolt tőle, ezért átküldte Sanyáéknak (Csányi Dórának és Tsík Sándornak a Csimota Kiadó szerkesztőinek), akiknek tetszett, de kértek, hogy írjak belőle egy másikat, aminek hasonló a cselekménye.

Akkoriban még csak Niru karaktere volt meg, ez a történet az ő öregkorát beszéli el. Ebből indult ki az eredettörténet, és kerekedett ki belőle egy hosszabb írás, ami be is került az Egyszervolt… Meseantológiába. Ezután kértek fel a teljes kötet megírására. Eleinte nem tudtam, hogy kéne megírni, aztán sok gondolkodást követően egy 20 történetből álló mesekönyv lett belőle.

Volt valamilyen stratégiád a regény cselekményének alakításakor?

Az volt az alapstratégia, hogy van ez a két barát, Sündör meg a Niru, és kettejük között kialakul valamilyen konfliktus. Kitaláltam ennek a konfliktusnak az ívét, meg néhány szereplőt. Rájöttem, ahhoz, hogy Niru eljusson a Sündörhöz, rengeteg figurával kell találkoznia, valamint arra is, hogy ebből profitálnia is kell. A segítség néhány esetben akadályként jelenik meg, amit Nirunak el kell tudni hárítani. Egyszerre találja szemben magát segítő és akadályozó figurákkal. A két főszereplő, Sündör és Niru alapvetően elég különbözőek: Sündör kicsit mániákus, Niru meg inkább csak úgy elvan, a legnagyobb különbség talán a hatalomhoz való viszonyukban keresendő.

Ki a kedvenc karaktered a meséből?

Nincs kedvenc karakterem, mindegyiket nagyon megkedveltem menet közben, mindig másikkal azonosulok.

Az életből veszed a karaktereket?

Mindig összegyúrt karakterek, kicsit sarkított a megjelenési módjuk. Például Mirminyó a totális odaadást mutatja, de ugyanakkor kicsit erőszakos is. Azt a fajta anyakaraktert testesíti meg, aki tűzön-vízen keresztül anyuka.

Egy másik szereplő, Bocskoján tipikus nagybácsi alkat, kedélyes, aki akkor is megmondja a tutit, amikor fogalma sincs semmiről.

Mindegyik karakternél azt érzem, hogy csetlő-botló lények, akik ugyanakkor pozitív tulajdonságokkal is rendelkeznek. Például a mesében szereplő zajkereskedő is elsőre nagyon jó fejnek tűnik, de valójában egy igazi megalomán alkat.

A munkád során szerzett tapasztalatok befolyásolták a cselekményt?

Persze, egyrészt nagyon sok emberrel találkozom a túravezetés során, akik alakítják a karaktereimet másrészt pedig a tájak is nagymértékben befolyásolják a helyszíneket. Nyilván nem azokat a tájakat írom le, amiket látok, hanem a látottakból jön létre egy új, egyfajta belső táj. Például az Ushguliban játszódó részben szerepel egy napvizsgáló. Sokat tűnődtem azon, hogy is nézne ki, aztán Indiában láttam egy 18. századi csillagvizsgálót. Feljegyeztem magamnak, bár aztán a végén másképp írtam le, mégis inspirálóan hatott rám, és előrébb vitt.

12195931_1478301972478200_5931564912185183426_nMennyi idő alatt lett kész a regény az ötlettől a végkifejletig?

Két év nagyjából, de ez úgy nézett ki, hogy az első szöveg 2012 januárjában született meg, és nagyon sokáig állt a dolog, aztán egy év múlva ismét  írtam egy szöveget, a könyv második fele pedig kb. 2 hónap alatt született meg, tavaly decemberben-idén januárban. Januárban pedig le is adtam.

Vannak további meseötleteid vagy tervezed Sündör és Niru kalandjainak folytatását?

Én nem terveztem volna, de Dóráék kérték a folytatást. Körülbelül egy hónappal ezelőtt megírtam a szinopszisát, megvan a konfliktus, ami mentén rendeződik a szöveg.

Volt „kritikusod”, akinek megmutattad a kéziratot?

A bátyám gyerekei voltak a „tesztközönség”. Náluk elég jó a szórás: 6-12 éves korig van 4 gyerek. Mindig elküldtem a bátyámnak az elkészült részt, aki felolvasta nekik. Meg is kérdeztem mindig őket, hogy minden érthető-e, akadt-e olyan rész, amitől féltek, mi nyerte el a tetszésüket, mi nem? Nagyon jókat mondtak, nagyon sok olyan visszajelzést kaptam az ő olvasatuk alapján, ami sokat segített és módosította a szövegírást.

Tudnál mondani erre egy példát?

Amikor Niru elindul Mirminyóéktól, hogy megtalálja Sündört a villámzónában, az első verzióban nem történik semmi a zajokkal. Andris aggódott, hogy ki fog addig vigyázni rájuk. Ezért Mirminyó gondjaira bíztam őket, hogy ne legyen semmi gond. Ezután Andris is megnyugodott.

Forrás: csimota.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót