OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Tamás Zsuzsa - Mesék a teljességhez (2)

Tamás Zsuzsa - Mesék a teljességhez (2)

Napraforgó Kiadó  2016.04.20. 01:17

tamas_zsuzsa
A mesélés nem feladat
 
A Mesék a Teljességhez a második mesekönyved. Ahogy az elsőt, a Macskakirálylányt, ezt is erős szálak kötik a népmesékhez, ám a szereplők nagyon is maiak. Milyen szerepet játszanak, játszottak az életedben a népmesék?
 
 
A mai kor emberének a népmese már nem hordoz olyan egyértelmű üzeneteket, mint száz-kétszáz évvel ezelőtt élt elődeinknek. Nekünk már újra kell tanulnunk „népmeséül”, bár a mesékben az a csodálatos, hogy akkor is megszólítanak, ha nem tudjuk őket „lefordítani”: és én éppen ezt szeretem bennük. Sokféleképp közelíthetünk a népmesékhez, például a folklór, a pszichológia, az irodalomtudomány, a meseterápia vagy a mesepedagógia felől, de ha ezeknek hírét sem hallottuk, akkor is biztosan van legalább egy kedvencünk. Nekem is bőven van mit tanulnom a mesékről, de a Mesék a Teljességhez írása közben egyszerre hagytam munkálkodni magamban mindazt, amit már tudok, és mindazt, amit érzek, arra törekedve, hogy a tudás ne akarjon hivalkodni, felülkerekedni.

 

A mesékhez fűződő sokrétű viszonyomat mostanság tovább formálja az a tény, hogy van egy négyéves kislányom, és szülőként is viszonyulnom kell hozzájuk: sosem hittem volna, hogy egyszer megszeretem a láncmeséket, de a kislányom segítségével ráéreztem a nyelvi funkciójukra és a humorukra is. Azt sem gondoltam volna, hogy valaha egy olyan szelídített változatát kell megalkotnom a Piroska és a farkas című mesének, amelyben egyetlen szereplő haja szála sem görbül, de még a farkas szőre szála sem… A népmesék cenzúrázásának egyébként nagyon nem vagyok híve, de az sem jó, ha bizonyos történetekkel túl korán találkoznak a gyerekek. A kislányom olyan korban kérdezte meg, hogy ki az a Piroska, amikor a farkast is megsiratta volna (bár ahogy a bogarakat egyenként és mindenképp élve tessékelteti ki velünk a szobájából, lehet, hogy ez később sem fog változni).
  • Ugyancsak mindkét kötetedben fontos szerepet kapnak a versek: a szereplők ebben a formában mesélik el a történetüket. Tudjuk, hogy a Macskakirálylány legelső darabjai versek voltak. Így volt ez a Mesék a Teljességhez esetében is?

Valóban, a Macskakirálylány valahogy úgy született, hogy volt néhány verses mesém, de úgy éreztem, nem feltétlenül az volna a legizgalmasabb megoldás, ha írnék belőlük egy kötetnyit. Végül A macskacicó című népmesét jócskán továbbgondolt keretmeseként felhasználva sikerült egy mesébe fésülni a különböző verses meséket úgy, hogy a szereplők mondják el azokat.

A Mesék a Teljességhez esetében szintén a szereplők mondanak el verses meséket, ám itt a koncepció volt meg előbb. Mivel (majdnem) egy tucatnyi meséről van szó, amelyeket a mesebeli birodalom bölcsei mondanak el, sokat gondolkoztam, legyen-e valami közös a versekben. Végül úgy döntöttem, a felező tizenkettes versforma igazán illene a tizenkét bölcshöz, amúgy is szép elbeszélői hagyományai vannak ennek a formának, így ez lett a „közös nyelv”. Persze a beszédmódjuk különbözik, van köztük szlengesebb és archaizálóbb is, attól függően, ki milyen lelki alkat. Mert a bölcsek lelki alkata nagyon fontos, mindenki kicsit többet jelent önmagánál – ezt fejezik ki a meséik is.

  • Azt tartod, a meseolvasás nem feladat, hanem szülő, gyerek számára is egyformán szükséglet, a mindennapok fontos része. Napirendre került-e már otthon a kislányoddal a Mesék a Teljességhez? Milyen élmény volt? Adott-e ez az újra együtt-olvasás olyasmit a szöveghez, amire korábban, amikor megírtad, nem gondoltál?

 Azt hiszem, ha színész lennék, azok közé tartoznék, akik utálják visszanézni magukat videón, mert csak azt figyelik, hol játszhattak volna jobban: a saját könyveimet – az első örömön túl – félve veszem a kezembe, észre ne vegyek valami alattomos kis hibát, ami elkerülte író, szerkesztő, korrektor figyelmét, és ezerszeri átolvasás után hopp, akkor ötlik a szemembe, amikor már késő…

Ebből gondolhatod, otthon nem az az első dolgom, hogy felolvassak. De természetesen nem csak a saját maximalizmusom miatt. Nyilvánvalóan nem akarom ráerőltetni a kislányomra a könyveimet, különösképp, hogy nem is az ő korosztályának szólnak. Annál nagyobb ajándék volt, amikor a Macskakirálylányt a férjem mégis felolvasta neki, és ő értette és élvezte (holott még csak hároméves volt). És persze, napirendre került itthon a Teljesség is: amikor a kislányom kérte, örömmel olvastam fel belőle. Egyelőre nem értünk a végére.

Egyébként Zsófi tudja, hogy ezt a könyvet neki ajánlottam – van is ezzel kapcsolatban egy kedves történetem.

Amikor még csak pdf-ben nézegettem a gépen, az ölembe kéredzkedett, ő is meg akarta nézni a képeket. Amikor meglátta a Tenger Boszorkányát, azt mondta: „Inkább add más gyereknek ezt a könyvet!”. Nem vettem zokon, tudtam, hogy igaza van, az a kép valóban félelmetes, de elmagyaráztam neki, hogy minden történetbe kell egy negatív szereplő s valami bonyodalom, hogy izgulhassunk, és annál jobban örülhessünk a boldog végkifejletnek.

A képek nézegetése közben amúgy felvázoltam neki a mesét, így megértette a boszorkány funkcióját, egészen megbarátkozott a jelenlétével. Az együttolvasás pedig elsősorban a büszkeség örömével ajándékozott meg: Zsófi a maga négy évével hihetetlenül ért meséül, és a sok-sok könyvnek köszönhetően annyira jó dramaturgiai érzéke is van, hogy a könyvbéli előre- és hátrautalásokat azonnal megértette. Erre nem számítottam. Mindennek ellenére továbbra sem erőltetem a folytatást: majd ha kéri, olvasunk. Van időnk. Arra meg pláne, hogy megértse: én így írtam tele A Teljesség Könyvét. Neki.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót