OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Kamarás István - Titkos kutatónapló

Kamarás István - Titkos kutatónapló

Némerh Eszter  2016.06.18. 01:50

".. mindenkit elfogadok útitársnak"
 
Kamarás István OJD egyetemi tanár, író, publicista. 1976-ban kapcsolódott bele az olvasótábor mozgalomba, 18 tábor szervezésében és vezetésében vett részt. Ebben a témában is több könyve és cikke jelent meg. 15 éve működik közre különböző - gyermek-, ifjúsági és kulturális - rádióműsorokban mint műsorvezető vagy szakértő. Az 1998-ban megjelent CSIGAMESE című könyve az Év gyermekkönyve díjat kapta.

„A Kamarás-mesék megértéséhez általános mesekultúrára van szükség, alapos mesei (főleg varázsmesei) kompetenciával közelíthetünk ehhez, az örökmesei kánonból építkező sajátos világhoz. A varázsmesékben való jártasságon kívül fontosnak tartom továbbá a gyermekközpontú szemléletet, a gyermeki gondolkodás- és viselkedésformák ismeretét is, ezekben konkretizálódik a gyermekvilágnak a népmesékre emlékeztető naivitása.” (Végh Balázs Béla)

  •  A Titkos kutatónapló igazi nyári történet Bertalan, Lilla, Anna és unokatestvérük, Mötyő kalandjairól. Pontosabban nyáron kezdődik. Mi is ez a titkos kutatólabor?

 

Egy életmódkutató szociológus nagyapa egy balatoni nyaralás idején azt kutatja unokáival és azok unokatestvérével, hogy tudják-e a nyaralók, hol lakik Ajahtan Kutarbani király, aki nem mellesleg a Szegény Dzsoni és Árnika című Lázár Ervin-regény egyik szereplője. (Amúgy magam is végeztem ilyen kutatást másfél évtizede saját unokáimmal.) A regénybeli első és felettébb sikeres kutatást tucatnyi másik követi, mint ahogyan ezt a legidősebb unoka munkanaplójából megtudhatjuk. A napló egyfelől azért titkos, mert ezt követeli meg a kutatói etika, hiszen a megfigyeltek egy része valóságos és azonosítható személy, másfelől meg, ugyebár, azt, amit nem mondhatunk el senkinek, elmondjuk mindenkinek.
  • Milyen visszajelzések érkeztek a megjelenés óta a könyvről?

Az egyik legfontosabb reflexió Fűzfa Balázs írása az ÉS-ben, melyben – egyebek mellett – ezt írja: „Kamarás István ifjúsági regényének legfőbb érdeme talán éppen az, hogy megejtő öniróniával tud rátekinteni saját tudományára és egész munkásságára. Ő igenis mer(t) „bohóc” lenni. Ehhez pedig emelkedett lélek és bátor szellem szükségeltetik minden korban.”

Ölbei Lívia ezt (is) írja a Vas Népé-ben: „Kamarás István professzor mindig meg tudja lepni a közönséget valamivel. Most éppen a Titkos kutatónaplóval, amely egyrészt szépirodalom, másrészt komoly szociológiai kutatás. És a sorok között most is ott bujkál az a szelíden határozott, csillogó és toleráns mosoly.”

Egyik szociológus kollégám kisebbik gyermeke azt kérte, hogy a következő könyvemben a pszichológiáról mint tudományról szeretne hallani tőlem, hasonló formában.

Örömmel vettem Komáromi Gabriella és Tarján Tamás elismeréseit is, ám a legfontosabb számomra feleségemé, aki legjobb könyvemnek tartja.

Sajnos ma már lazább a kapcsolatom a könyvtárakkal és sok-sok könyvtáros barátommal. Sokan lapítanak, mert szegénységük okán egyszerűen nem tudták beszerezni ezt a könyvemet sem.

  •  A legnagyobbnak számító elismerés nyilván Az Év Gyermekkönyve díj. Sajnos az elmúlt néhány évben meglehetősen vitatott a díj odaítélése és annak körülményei. Most sincs ez másképp. Elsősorban azért, mert a Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsának jelen pillanatban sincs jogerős magyar tagozata, hiszen – bár a Magyar Gyerekkönyv Fórum kezdeményezte a tagság megújítását – a tagdíj befizetéséig nem beszélhetünk erről. Hogy érinti ez a Tanár urat?

Fogalmam sincsen, hogy kik és miként ítélték oda a díjat, amit a Luther Kiadó mindenképpen megérdemelt. Ma, amikor minden gyalázatos módon átpolitizálódik és átideologizálódik, hajlamos az ember arra, hogy elrontsa saját ünnepi kedvét. Ezt most azért nem teszem, mert eddig „kincstári” díjakat nem kaptam, csak szakmaiakat. Ezt a díjat számomra a hivatalos zsűrin kívül Fűzfa Balázs, Komáromi Gabriella, Tarján Tamás, Péterfi Rita és Kamarás Ágnes adta.

Hogy megfelelő képviselete legyen a haza gyermekirodalomnak, azt persze szívből kívánom mint gyermekeknek író, íróféle, mint olvasáskutató és mint az Istenbohóca rend tagja.

A Titkos kutatónaplóban elkészül egy Micimackó-kutatás is, mely elnyeri egy Kamarás István nevű százéves olvasáskutató elismerését. Hát valahogyan így van ez. Szalézi Szent Ferenc jelszava az volt: „mindenkit elfogadok útitársnak”. Ha nem is mindenkitől bármit, de eléggé sok mindenkitől elfogadok ilyen-olyan biztatást. Ettől, mint eddig is, 75 évesen is, megmaradok mesebeli életmódkutató nagyapának.

  • Mi a véleménye, mennyire szólhat(na) bele az állam/politika a díjak (bármely művészeti) kiosztásába? 

Amikor olvasáskutató tevékenységemért egy korántsem független szakszervezettől a régi világban SZOT-díjat kaptam, azt – kinyomoztam – döntő részben azoknak a szakszervezeti könyvtáros kollégáimnak köszönhettem, akik segítették a kutatásaimat. Ezért örömmel vettem át a díjat.

Manapság – az államosítás és a kultúra átpolitizálásnak világában – sajnos a civileknek és a szakmáknak jóval kisebb esélyük van a döntések befolyásolására. Úgy tudom, ez esetben egy szakmai egyesület zsűrizett, benne feltehetően szakemberekkel.

A könyv tartalma kellőképpen civil és alternatív ahhoz, hogy megillethesse a szerzőt az ártatlanság vélelme. Mellesleg ezt a könyvet ugyanaz a kiadó jelentette meg, mely nemrégen Ferenc pápa-legendárium című könyvemet, mely éppen most kelt kisebb viharokat, ugyanis ez az újabb a könyv – akár a valóságos Ferenc pápa – kőkeményen politizál a menekültek mellett, akár a Titkos kutatónapló a hajléktalanok mellett.

  • Szívből gratulálok, és várjuk a következő könyvet!

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót