OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Dóka Péter - A kék hajú lány

Dóka Péter - A kék hajú lány

Szénási Zsófia  2016.06.21. 03:43

Megváltástörténet a kórházban

Messze vagyunk még a nyugat-európai főbb irodalmi áramlatoktól, legalábbis az ifjúsági irodalom terén. Míg Nyugaton slágerkönyveknek számítanak a halált, a szexualitást, a drogozást, a pszichés problémákat vagy az erőszakot feldolgozó könyvek, addig nálunk ezek még mindig tabunak számítanak. A kiadók időnként megkísérelnek a témába vágó köteteket megjelentetni, sorozatokat elindítani, de ezek a könyvek csak a gyerekirodalom perifériáján mozognak. Magyarországon ma is a líra az egyeduralkodó, a nyelvi mívesség és játékosság elvárt standard a szépirodalmi műveknél.

A gyerekirodalmi palettán számos lyuk van. Ezek egyikébe illeszkedik Dóka Péter harmadik ifjúsági regénye, amelynek helyszíne egy kórház gyermekpszichiátriai osztálya. Egy bevállalós regény. (Az interjú 2013 decemberében készült)

 

  • A helyszín egy gyermekkórházi osztály, ahová a 13 éves főhős épp a születésnapja után kerül be, mert leesik/leugrik egy magas fáról. A kórházban különböző típusú betegekkel kerül össze: egy nőcsábász fiúval, egy másikkal, aki folyton eszik, egy harmadikkal, aki nem eszik, és egy titokzatos kék hajú lánnyal. Itt találkozik először az élet nagy problémáival: barátsággal, szerelemmel, halállal. Ha jól tudom, ennek a regénynek komoly előélete van már.

2010-ben írtam az első változatot, egy filmnovellát, amellyel díjat nyertem a Bálint Ágnes Műhely pályázatán. Akkor arról volt szó, hogy az Objektív Filmstúdió közreműködésével film készül a novellából, de a kormány filmpolitikája – a stúdiók megszüntetése – miatt ez nem valósult meg. Két évig porosodott a kézirat a polcomon, nehezen dolgoztam fel, hogy a politika ilyen könnyen beletenyerelhet az ember életébe.

A Móra Kiadónál Dian Viktória főszerkesztő-helyettes arra biztatott, hogy írjam meg a téma regényváltozatát. A filmnovellából először hagyományos, szépen kerekre írt gyerekregényt akartam készíteni, de nem voltam elégedett az eredménnyel. Annyira melodramatikus a téma, hogy nem lehetett „szépen” megírni, egyszerűen túl sok lett, érzelgős, már-már giccsbe hajló. Ezért inkább visszatértem a filmnovella eredeti, minimalista stílusához. Egyébként a mai napig nem tettem le arról, hogy film készüljön a történetből, alkotótársaimmal több helyre próbálunk pályázni, még egy tévésorozat terve is felmerült.

  • Ezek szerint nem felkérésre írtad, és nem egy sorozat részeként. Bár a Mórának van kifejezetten a kamaszokhoz szóló, tabudöntögető sorozata.

Egy gyerekkori élmény motivált, nem a tabudöntés szándéka. Megváltástörténetet akartam írni, amelyben egy fiú segít más gyerekeken, elsősorban egy lányon, akibe beleszeret. 14 éves koromban pár napra kórházba kerültem hasfájással – soha nem derült ki, mi bajom volt tulajdonképpen –, ez a mélyen belém ivódott élmény kombinálódott később más, felnőttként megélt történésekkel.

Nem realista kórházkönyvet akartam írni, nem végeztem kutatásokat, nem jártam a kórházi gyerekosztályokat, engem a főszereplő és a többi beteg fiatal belső útjai érdekeltek. Mindegyiküknek van valami titka a regényben, amelyekről fokozatosan fellebben a fátyol. Ki lesznek mondva a problémák, jóllehet, többségük nem oldódik meg. A kórház azért jó helyszín, mert a kinti világban mindenki könnyen elrejtheti a gondjait, problémáit. A kórházi szituáció viszont lemeztelenít, testileg és lelkileg egyaránt, az orvosok előtt nem lehet titkolni a betegséget, különben esély sincs a gyógyulásra.

  • A történet egy születésnappal indul, amelyen a kamasz hős csupa olyan ajándékot kap, ami egyáltalán nem érdekli. Kivéve a részeges nagybácsiét. Már itt kezdődik az, ami annyira jellemző a kamaszkorra: a felnőttek és a gyerekek közötti meg nem értés.

Olivér nem érzi jól magát a családjában. A szülei nem értik meg, és sejthetően az iskolában sem találja a helyét. A kórházban új élet kezdődik számára: barátokra talál, szerelmes lesz, és egyre kevésbé van kedve hazatérni. A 6-os kórterem lesz az otthona.

 

 

  • A könyvben megjelenik a fiatalok között ma oly divatos vámpírkultusz.

A történetben mindenki mástól fél. Mira, a kék hajú lány a haláltól, ezért vonzódik a „sötét oldal”-hoz, a vámpírokhoz. Ez a „dark” világ Lakatos Istvánnak a regényhez készített illusztrációiban is megjelenik. Lakatos István képregényrajzoló, illusztrátor és író – az ő megkapóan bizarr, ugyanakkor romantikus rajzolói stílusa nagyon illik a témához. Kisregényhez képest sok, 30 illusztráció készül a kötethez.

Forrás: konyv7.hu

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót