OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Tóth Krisztina - Anyát megoperálták

Tóth Krisztina - Anyát megoperálták

Puremag  2016.07.09. 16:03

Anyát megoperáltákMég hogy az irodalom nem hat...!
 
Mellrák, kórház, műtét, kemoterápia… gyerekeknek, derűsen, természetesen. Hihetetlen? Pedig így van. Tóth Krisztina könyve fontos könyv, és nem csak a gyerekeknek – szülőként mi is sokat tanulhatunk belőle.

Kétségtelen, hogy csodálatos gyerekkönyv-íróink vannak, én mégis mindig annyira örülök, amikor alapvetően felnőtteknek író ír gyerekkönyvet. (Kár, hogy nem vagyunk írek, mert akkor még egy „ír”-t el lehetett volna helyezni a mondatban…)

Tóth Krisztinát kérdeztük a Móra kiadónál megjelent könyvéről.

 

  • Hogy született a könyv? Felkért rá a kiadó, vagy neked jutott eszedbe, hogy írj erről?

Nem, nem felkérésre íródott. Magamtól jutott eszembe a téma. Korábban, a múlt évben egy másik szövegen dolgoztam, azon valóban felkérésre, de sehogy sem haladtam, és a kiadó sem volt elégedett. Végül hagytuk a fenébe az egészet, mert az a tapasztalatom, hogy ha néhány hónap alatt nem érik be egy ötlet, nem érdemes tovább kotlani rajta. Közben már mocorgott bennem ez a másik téma, annál is inkább, mert tavaly és tavalyelőtt egy közeli barátnőm éppen ezzel a betegséggel küzdött. Ő egyébként is csodálatos személyiség: tanulságos volt látni, ahogy ezt a helyzetet kezeli. Végig, az egész időszak alatt tanított, és igyekezett megőrizni a derűjét, sugárzó optimizmusát. Szinte ő adott erőt a környezetének a kedvességével és életszeretetével. Meg is gyógyult!

  • Láttad azt is, hogy a gyerekek hogy reagálnak egy ilyen helyzetre?

Igen, többféle tapasztalatom is van ezzel kapcsolatban. Amikor a fiam, aki már tizenhét éves, óvodába járt, az egyik ovis társának az anyukája megbetegedett. Durva és hosszú betegség volt, először az egyik, aztán a másik mellét vették le. Kívülről azt gondolta volna az ember, hogy ebbe össze lehet roppanni. 

A valóság viszont az volt, hogy az anyuka végig uralta a helyzetet. Mindig elmagyarázta a kislánynak, hogy éppen mi történik, és amikor hazajött a kórházból, megmutatta a heget a gyereknek. Ez talán meghökkentő lehet, de én láttam, mennyire fontos a nyílt, érthető viselkedés. Én a kislánytól hallottam, pontosan mi történt, és meglepődtem rajta, milyen okosan és félelem nélkül számolt be mindenről. Megértettem, hogy a saját szintjén elmagyarázták neki a betegséget, és ettől sokkal kevésbé volt félelmetes az egész sztori. Ez az anyuka egyébként nem volt különösebben képzett, iskolázott, csak ösztönösen érzékeny és intelligens. Sokat jelentett nekem, hogy láttam őket a gyerekkel, aki akkoriban több időt töltött nálunk és más ismerős családoknál is, éppen a kórházi kezelések miatt.

  • Hány éveseknek szól a könyv, kiknek ajánlanád?

Gyerekekre gondoltam, amikor írtam, alapvetően óvodás, kisiskolás korosztályra, alsósokra. Derűs könyvet akartam írni, ami azt sugallja, hogy felmerülhetnek ugyan gondok, meredek helyzetek, de mindenen át lehet lendülni, és mindenről lehet, sőt, kell is beszélni!

  • Gondolod, hogy az ilyen típusú könyvek tudnak segíteni, ha tényleg baj van? Mikor, kinek érdemes ezeket olvasni?

Szerintem nem csak akkor érdemes ilyesmit olvasni, ha baj van, mert nem kimondottan terápiás céllal íródott. Tudom, hogy sokakat megdöbbent a téma, és először kicsit megütköznek rajta, hogy jaj, minek ilyesmiről írni. Még onkológus ismerősöm is mondott olyat, hogy ő nem merne gyerekeknek ilyet adni. De miért, az ég szerelmére?!

Én azt gondolom, hogy ha nem akarunk ilyesmiről beszélni, az csak a mi szorongásainkat mutatja. Ez a könyv alapvetően egy mese, és valami olyasmit szerettem volna vele megfogalmazni, hogy a szülőt is érheti baj. Tudom, hogy a gyerek biztonságérzete attól függ, a szülővel minden rendben van-e, de a szülők sajnos nem sérthetetlenek. Fontos viszont az sugározniuk, hogy uralják a helyzetet és küzdenek. Ha egy gyerek azt érzi, hogy egy szülő kézben tudja tartani az irányítást, akkor nem rendül meg. Vagyis nem a betegség az igazán ijesztő, hanem a szülői bizonytalanság és a titkolózás.

Különleges és szép a könyv képi világa, és nagyon illik a szöveghez. Volt beleszólásod abba, milyen típusú illusztrációk segíthetnék legjobban a szöveget?

Az illusztrátort a kiadó választotta, de a próbarajzokat én is láttam, és tetszettek. Az illusztrátor egyébként autonóm alkotó, akit – jó esetben – inspirál, továbbgondolásra ösztönöz a szöveg. Ebben az esetben is ez történt, számos finom vizuális megoldással és poénnal gazdagította a könyvet a kép. És vizuálisan is megjelenik az a  humor, a játékosság, ami a szöveget jellemzi.

  • Az első gyerekkönyveid akkor születtek, amikor a fiad kicsi volt, és nyilván ő inspirált. Megmarad-e ez az inspiráció, vagy ahogy a gyerek nő, eltűnik? 

A fiam már valóban nagy, neki gyerekkönyvet nem fogok írni, legfeljebb ha unokám születik. Viszont van egy kicsi lányom is, ő most három és fél éves, és neki remélem, még fogok írni: ilyen szempontból termékeny éveknek nézünk elébe, mert imádja, ha fejből mesélek neki. A felolvasással ellentétben ezt ő „éneklésnek” hívja, és szereti megmondani, kik legyenek a szereplők. 

Ősszel jön egy háromrészes mesém a Móra kiadónál az örökbefogadásról, Makhult Gabi készíti hozzá az illusztrációkat, és a Centrál Médiacsoport gondozásában is megjelenik majd egy könyvem, amelynek a főszereplője egy fika. Igen, egy fika, aki egy orrban lakik. Összeismerkedik az orr másik oldalában lakó fika-hölggyel, és egy nagy influenza alatt összeházasodnak. Rengeteg takony van a könyvben, kihívás lesz az illusztrátornak, de a titkos cél az, hogy a gyerekek kifújják az orrukat. Ha nem szeretnék, hogy a szereplők az ő nózijukba is beköltözzenek, kénytelenek lesznek….

  • Neked melyik volt a kedvenc könyved gyerekként, illetve anyaként?

Gyerekként én imádtam Bodó Béla Brumi-könyveit, aztán volt egy ötvenes években kiadott mesekönyvünk is, ami ma már föllelhetetlen. Az volt a címe, hogy Mangó, és egy benszülött kislányról szólt. Azért fogott meg, mert lány volt a főszerplő, és kivételesen nem szőke hercegnő volt, hanem egy vadóc, fekete kislány. De kiskamaszként szerettem az indiánkönyveket is. A fiamnak évekig olvastuk a Kis Nicolas- történeteket, amit szülőként legalább annyira élveztem, mint ő gyerekként. Most a kislányommal szinte minden nap Boribon-meséket olvasunk, de nagyon szeretjük Kipp-Kopp, a kis gesztenyegyerek történeteit is. Marék Veronika könyveit Lili még a fiamtól örökölte, ami azóta jelent meg, azt beszereztük. Marci fiamnak a Rumini volt az első könyve, amit egyedül olvasott végig, úgyhogy Lilikének is olvasom Berg Judit könyveit, és persze verseket is. Szabó T. Anna is nagy kedvencünk, főleg a Tükör-cicák. És még valami eszembe jutott: Alona Frankel Bilikönyve két éves krában olyan mély benyomást tett a kislányomra, hogy elkezdett bilibe pisilni. Még hogy az irodalom nem hat! 

  • Egyébként a saját ízlésed szerint válogattad/válogatod a könyveket a gyerekeidnek, vagy hagyod, hogy ő válasszon? Főleg a kislányoknak van olyan korszaka, amikor rettenetes könyveket tudnak szeretni. 

Nálunk Lilike még nem kér könyvet, csak kap. Arra, mondjuk, elég háklis vagyok, hogy miket hoznak neki, mert néha hideglelős illusztrációkkal lehet találkozni. A csúnya könyveket egy idő után diszkréten félretesszük. De tudom, hogy ennek nem sok értelme van, mert közben a tévében meg lát azért elég ízléstelen rajzfilmeket vagy animációs filmeket is. Én például a My Little Pony-nál rondábbat, azt hiszem, még életemben nem láttam, de időnként ezt is nézzük. Na bumm. Az arányokra azért figyelünk. És arra, hogy sokféle képpel találkozzon. De ma már én is lazább vagyok ebben, mit a fiamnál voltam, mert az a tapasztalatom, hogy hosszú távon a gyerek úgyis azzal azonosul, amit a környezete képvisel. Ha sokfélét, és ezen belül sok jót lát, akkor nem fogja befolyásolni az a pár ronda könyv, ami a kezébe kerül. Legalábbis remélem.  

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót