OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Gryllus Vilmos - Kutyát kérek, kiskutyát - Mókus, mókus mit csinálsz?

Gryllus Vilmos - Kutyát kérek, kiskutyát - Mókus, mókus mit csinálsz?

pagony.hu  2016.07.09. 21:04

gryllusElőbb a vers, aztán a dallam 
 
Nincs olyan gyerek - és már felnőtt sem – aki ne tudna fejből legalább tíz Gryllus dalt. A mi diófánk, vagy a Maszkabál dalai örökre belemásztak a fülünkbe. nem lehet őket megunni.

Kutyát kérek, kiskutyát! és Mókus, mókus mit csinálsz? címmel a legkisebbeknek jelent meg két lapozó Horváth a Pagony gondozásában, Horváth Ildi illusztrációival.

A lapozók kapcsán kérdeztük a mindig mosolygó Gryllus Vilmost versekről, dalokról.

 


  • Vers és zene, ez jut rólad eszembe elsőre. Jó így a sorrend?

Mindenekelőtt egy valamit szögezzünk le: nem vagyok költő. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem írtam még verset, de ha írtam is, azt mindig dalszövegnek szántam. Ahogy Kányádi Sándor bácsi is mondta egyikre-másikra: zenével elmegy...

Zeneszerzőként is főleg verseket zenésítek meg, így én magamnak se tudok máshogy szöveget írni, csak úgy, hogy előbb a vers, aztán a dallam. Persze azért már elgondolok ezt-azt versírás közben is, de igazából csak akkor látok neki a zenének, ha készen van a szöveg. Egyiken-másikon néha napokig gondolkozom, félreteszem, előveszem, de a dallam általában sokkal gyorsabban készül el – legalábbis a magam verseire.

  • Hogyan írsz verset? Azt tudom, hogy a Biciklizős dal egy Almával közös biciklizésből született, de hogyan pattan ki a fejedből a többi vers? Melyik volt az első? Megjegyzed őket, aztán kézzel írod le vagy számítógépbe kerülnek, van esetleg egy titkos noteszed?

Noteszem nincs, vagy fejben, úszás vagy séta közben, vagy számítógép előtt ülve írok. Az első saját szövegű dalom a Lassan jár a csigabiga volt, meg a Hegedül a kisegér, 25 éve írtam, séta közben, de azóta is éneklem... A Biciklizős dalok jó része megtörtént dolgokról szól, láttuk, hazamentünk, megírtam. Az erdei pocsolya egy sekély bányató volt, ahova néha eljártunk tapicskolni, leselkedni. Épp egy csíkbogarat néztünk Almával, én meg már mondtam is valami ideiglenes dallammal, hogy „lakik benne csíkbogár, fel-le úszik, meg nem áll,” Alma meg nézte, és megkérdezte: - És mit csinál a másik fele? Így lett belőle inkább „folyton úszik...” Aztán amikor már a lemezre készültem, hozzáírtam még kitalált dolgokat is.

  • Mi volt a kedvenc gyerekkori olvasmányod? Miket-kiket olvasol ma? Van-e kedvenc verssorod?

Gyerekkoromban a Micimackó mindent vitt, az abban levő versekhez felnőttként zenét is írtam, egyszer talán még lesz belőle valami. Felnőtt fejjel? József Attila, Kosztolányi, Weöres és még sokan, Áprily, Radnóti, Kányádi, kedvencet nem választanék, verset meg pláne nem. Verssor? Ide jól passzolna Radnótitól, hogy „És míg tollára dől, a gyermekekre gondol, és nincs nehéz szívében most semmiféle gőg, mert értük dolgozik...” Vagy Áprilytól: „S mégis, így volna jó: amíg a hófelhő jön, énekelni, mint az a révült, holdkóros rigó.” De nem csak ezek a kedvencek, van még jónéhány... Olvasok persze sok mást is, ha nem is minden nap, de gyakran. Részben azért, hogy kiszakadjak kicsit a hétköznapi világlátásból, meg azért, mert mindig keresek olyan verseket, amiket szívesen elénekelnék.

  • Verseid nagyon sok formában jelen vannak a piacon, de ez lesz az első lapozód. Hogyan fogják a kisgyerekes szülők felolvasni? Énekelve vagy tényleg versként?

mokusIlyen lapozóm, amilyen most megjelenik, még nem volt. A versek mind megjelentek lemezen is, dallammal, így biztosan sok szülő fülében is benne vannak, ezért nyilván lesz, aki inkább énekli őket. De ez mindegy is.

Az a jó benne, hogy amíg lemezt egy gyerek egyedül is hallgathat, addig egy ilyen lapozó, amit nem tud egyedül elolvasni, mindenképpen társas tevékenység, szülő és gyerek közös időtöltése, és ez jó érzés. A remek rajzok meg arra is inspirálhatnak majd, hogy ne csak a verset olvassák el, hanem meséljenek is róla mindenfélét, ami az eszükbe jut.

  • Mik a következő verses terveid, akár új lemez vagy egyéb kötet?

Az elmúlt időben leginkább „félnótákat” írtam, azaz rövid, fél perces dalokat, amikhez az „egyszervoltosok” rajzfilmet készítettek, van már vagy 20-25 darab. Ezek csak a neten láthatók. A csellós játékaim-meséim is felvételre várnak... Szeretnék még sokat koncertezni, olyanokat is eljátszani, amikre ritkán van lehetőség, mint a felnőtteknek a Kiss Anna dalok, vagy gyerekeknek a népdalos lemez anyaga.

  • Mi lesz a PagonyFeszten, ahol a könyved bemutatója is lesz?

Túl nagy meglepetéssel nem készülök, eljátszom majd, ami eszembe jut, vagy amit a gyerekek szeretnének. Az ilyen kívánságok közt persze néha akadnak igen meglepőek is, egy-egy ritkán játszott, már szinte elfeledett dal, mese.

  • Tudnál gyorsan egy pár soros verset rögtönözni a Százhold olvasóinak, hogy megjelent lapozó?

Gyerekkorban az olvasást
úgy lehet megalapozni,
ha gyerekünk kiskorában
tud már ügyesen lapozni.
Erre jó a lapozó:
Olvasás-alapozó!

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót