OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Nyulász Péter - Ciprián - A Balaton Hercege

Nyulász Péter - Ciprián - A Balaton Hercege

Németh Eszter  2016.07.21. 00:05

Ciprián - A Balaton HercegeA Helka sikere után végre az idei Könyvhétre megérkezett Nyulász Péter Ciprián című könyve. A folytatás Helka testvérének, Cipriánnak a kalandjait meséli el, azt, hogyan lesz Tihany hercegéből a Balaton hercege.

Már a Helka is nagyon kalandos volt, de a Cipriánban egyenesen sziporkázol. Tudják a gyerekek követni ezt a fordulatszámot olvasás közben is?

A visszajelzések alapján a többség igen. Az új kötetben mindenesetre egyenesebb szálon haladnak az események, így azokat könnyebb követni – mondták is már jó páran, hogy „a Ciprián jobb, mint a Helka” – ám szerintem inkább csak más jellegű. Az első történet amolyan varázsnyomozós – titokfejtős mese, a második pedig klasszikusabb kalandregényesebb problémamegoldós. Ámbár ebben is akadnak varázsos és mesés események szép számmal.

 

  • Bevallom, nekem néha vissza kellett lapoznom, mert elvesztettem a fonalat. Mi a trükköd, hogyan bírtad mozgatni ezt a rengeteg szereplőt? Ne mondd, hogy mind a szívedhez nőtt és egyedi karakter!

Márpedig a karakterek szívemhez nőttek, és amikor a vízi bábszínházi feldolgozás készült, bizony maradtak is bennem sajgó sebek, amiért egy-egy hős kimaradt. Különösen a főbb karakterek közül, mint például Rezi alakja…

Más, kisebb szereplők, akik olykor valóban „csak” dramaturgiai okból keletkeztek, később nagyon is fontossá lettek – éppen az egyediségük miatt. Így bukkan fel most a Helkából például Pálzazók, vagy Rigó Jancsi – Mordizárról nem is beszélve, ugyebár…

Ráadásként nem egyszer valóban önálló életre kelnek a szereplők, és maguk íratják a tetteiket. Meg is izzasztanak olykor, amikor a maguk feje után mennek – egészen más irányba, mint azt én szeretném. Ilyenkor jól megharcolunk egymással.

És bevallom, ahhoz, hogy követni tudjam őket, háttérjegyzeteket készítek, kapcsolati hálókat rajzolok, időrendi táblát gyártok. Mindent megteszek, hogy a történet és az események fogaskerekei úgy találkozzanak össze, mint egy óraműben – s nem csupán egy köteten belül, hanem a két könyv tekintetében is.

  • A Helka sok helyen volt ajánlott olvasmány, s hallani olyan híreket, hogy ilyen sorsra jut Ciprián is. Oktatási segédanyag lesz hozzá?

Egyrészt titkos vágyam teljesült azáltal, hogy számos pedagógus felfedezte a kötetbe rejtett lehetőséget – a konkrét ismereteket, vagy a könnyen kikutatható, felfedezhető utalásokat. A nehézség az volt a megírásánál, hogy ezeknél ne lógjon ki a lóláb, azaz ne legyen zavaróan didaktikus. Pl. nem írhattam bele, hogy bauxit és alumínium. De az, hogy a sárgaköves gyűrű a „Bakony nemes ércéből” készült, meglepően könnyű, szürke, fakó fém – már belefért. A tanító vagy a tanár pedig lehetőséget kap ezzel a bauxitbányászat, a fémfeldolgozás és a többi valós ismeret magyarázatára.

Igazi öröm, hogy az ország legkülönbözőbb pontjain – jellemzően negyedik osztályosok – olvassák együtt, s valóban azzal a céllal, hogy ezzel a történettel színesítik a tananyagot. Sőt, találkoztam olyannal, ahol kifejezetten tantárgyi integráció valósult meg (matek, természetismeret, honismeret, tánc és etikett plusz gyakorlati kézműves órák egyaránt). S azt követően osztálykirándulást, vagy erdei iskolai képzést szerveznek a regény valódi helyszínit végigjárva. Nagyon remélem, hogy Ciprián történetét is alkalmasnak találják majd ugyanerre, hisz itt újabb tájakkal – Bükkel, Alfölddel – is megtehetik ezt.

  • Ayhan Gökhan a magyar legendák megmentőjének titulált, nem gondolkodtatok egy, a háttérlegendákat tartalmazó kötet kiadásán is?

Úgy igazából háttérlegendák – úgy mint többes szám – nincsenek a kötetben. Ennek az a magyarázta, hogy a meglévő (és általam fellelt) legendák egyszerűn nem illenek össze, sok esetben kifejezetten ellentmondanak egymásnak, így képtelenség volt egy szálra felfűzni őket. Amit viszont megtettem, hogy annak az egy régi történetnek (Fáy András: Sió tündéres rege) a továbbgördítésébe annyi utalást, kapcsolódási pontot illesztek, amennyit csak lehet. Legyen az bár legendára, vagy valóságra – adott esetben szavakra, kifejezésekre – utalás.

Az „írói szabadsággal” élve pedig szabadon gyártottam saját legendákat balatoni aranyhídról sárkánnyal, vagy egerszalóki mésztufa dombról – vagy Megyer-hegyi tengerszemről – vízvarázslóval, és így tovább. Igazán élvezem, amikor szépen összesimulnak ezek az „öt és kilenclyukú hidak” (karcagi Zádor-híd és Hortobágy), az égből pottyant kővel (Kabai meteorit), földvárakkal, délibábbal és egyebekkel.

Azt gondolom ezek akkor sikeresek, ha azt érzi az olvasó, hogy az a kis történet nem is az író sajátja, hanem valami régi legenda beleillesztése ebbe az újba. Az aranyhidat elnyelő sárkányról például a legtöbben ezt gondolják.

  • Ciprián tulajdonképpen végigkalandozza fél Magyarországot, hogy az embernek kedve támad megnézni, pontosan hol is járt. Ti ezt már mind végigjártátok családostul, vagy a Ciprián írása közben tettél még tanulmányi kirándulásokat?

Ez is igaz, és az is. Volt ahol régen jártam, volt ahova direkt ezért mentünk családostul – már a történet formálódása közben – és bevallom, olyan is, ahova csak könyvben, térképen, internetes böngészéssel jutottam el. Szerencsére ez utóbbiból van a legkevesebb.

  • Neked melyik a kedvenc helyed a mostani regényben megjelenők közül?

Nehéz választani. Leginkább nem is tudok. Bármelyikről képes vagyok hosszú perceken át lelkes előadásokat tartani, legyen az akár az óbudavári mosókút a Balaton felvidéken (Csicsó, Mencshely és Dörgicse között) vagy a Siroki Sziklavár a Bükk és a Mátra közt, vagy akár a százhalombattai halomsírok, akár a balatonföldvári Földvár, vagy Sió Tómélyi palotája és annak rejteke, a tényleg létező Tihanyi kút a Balaton mélyén.

  • Sok, a Helkában „felesleges rejtélynek” tűnő dologra fény derült és megmagyarázódott a Cipriánban. Viszont lettek új rejtélyek. Vagyis akkor új folytatás is lesz?

Innen látszik, hogy azok a rejtélyek nem is voltak feleslegesek. Ám a kérdésre az a válasz, hogy igen, valóban akad „pár dolog”, amit érdemesnek tűnik bővebben kifejteni. Remélem sikerül

Forrás: librarius.hu

<VISSZA A NYÁRI OLVASMÁNYOKHOZ

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót