OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Víg Balázs - a Három bajusz gazdája

Víg Balázs - a Három bajusz gazdája

Gosztola Judit  2016.07.28. 21:47

Balázsnak már négy gyerekkönyve jelent meg, s éppen gőzerővel dolgozik az ötödiken, melyben az óvoda után az iskolai életről rántja le a leplet. De beszélgettünk még a bajszokról és a hipszterekről, lelkes könyvtárosokról és az olvasás közben oda-vissza áramló energiáról is.
 
Hogyan kezdődött a te történeted?

 

Nagyon korán elkezdtem írni, később az egyetem bölcsészkarára már azért mentem, hogy író legyek, nem volt más alternatívám. Hamar tudtam, hogy ezt szeretném csinálni, és azt is tudtam, hogy mindenképpen fikciót szeretnék írni. Rengeteget olvastam, mert szerintem ahhoz, hogy valaki író legyen, nagyon sokat kell olvasnia, és így egyetemistaként ezt viszonylag háborítatlanul tudtam művelni. Sokat lógtam, rengeteget jártam kávéházba. Volt olyan, hogy felkeltem reggel, elindultam suliba, aztán gyorsan be kellett ülnöm valahová, mert jött egy ötlet, amit azonnal ki akartam dolgozni. Ekkoriban publikáltam első írásaimat egy, az egyetemhez szorosan kapcsolódó lapban. Ennek az irodalmi portálnak az volt a lényege, hogy összefogja az akkori kezdőket. Nagyon jó műhely volt, megadta a legfontosabbat, a visszacsatolást. Szerintem mindig nagyon fontos, hogy legyen egy olyan ember, akinek adsz a véleményére. Nekem ez Bánki Éva tanárom volt.
  • Mégis hogy lesz valakiből meseíró?

Nálam természetesen jött a meseírás, nem tudok semmi frappáns válasszal előállni. Az egyik fontos hozzávalója talán a nyitottság. Több műfajban kipróbáltam magam, s ezek közül egyik a mese volt. Elég korán eszembe jutott már a Három bajusz (gazdát keres) ötlete, még a nagy hipszter bajuszrobbanás előtt. Ellenőriztem, senki nem írt előtte még a bajuszról mesét, lecsaptam rá. Így jött a mese. És ekkor jöttem rá, hogy van nekem gyermeki lelkületem, ami persze nem azt jelenti, hogy infantilis lennék, vagy hogy minden mesét elolvasok és megnézek a moziban, hanem inkább olyasmit, hogy van egyfajta szokatlan nyitottság bennem. Szóval szerintem ezért érzem magam otthonosan ebben a műfajban.

Fotó: Kerepeczki Anna

Másrészt saját gyerekkoromból fakad minden, amit írok, akár konkrét történetek is, mint például a Todó kitálal az oviról esetében. Pontosan emlékszem, mire voltam kíváncsi akkoriban, és érdekesen összecsúszik az akkori és a mostani gondolkodásmódom. A gyerekkori énem az én ideális olvasóm, tehát gyakorlatilag magamnak írok, a régi önmagamnak. De emellett rengeteg író-olvasón veszek részt, találkozom évente nagyjából 5500 gyerekkel. Ezek a találkozások rendszerint interaktívak és játékosak, pont ezért sokat megtudok róluk, ami nyilván befolyásol, nem direkt, de hatással vannak rám ezek az élmények. Látom, mi az, aminek sikere van, mi az, ami működik, és mi az, ami nem. Van, hogy valami nem ül a gyerekeknél, de a pedagógusok nevetnek rajta, vagy fordítva, és ez nagyon érdekes visszacsatolás.

  • Akkor felnőtteknek is írsz?

Igen, abszolút, nekik is szól. Nagyon fontosnak tartom, hogy többrétegű legyen egy mese, egyszerre szóljon gyereknek és szülőnek. Az én korosztályomból rengetegen olvasnak kortárs meséket. Mert ha úgy akarjuk olvasni, akkor az én történeteim gyerekkönyvek, ha meg csavarunk rajta egyet, akkor felnőttmese lesz. Az egésznek a lényege a párbeszéd lenne, hogy a nyitottabb szülők párbeszédbe lépjenek a könyvvel, és ezen keresztül a gyerekkel is, a mesekönyv kapukat nyisson meg, és lehetőséget teremtsen az esti mese utáni beszélgetésre. Sőt, esetleg a gyerek a mesén keresztül merje elmondani, hogy igenis vele is történt valami hasonló. Todó történetének például pont ez a lényege!

  • Most már csak ezt dolgozod?

Igen, most már csak az írással és a hozzá kapcsolódó dolgokkal foglalkozom, előtte évekig HR-es is voltam. Amikor befejeztem az egyetemet, gyorsan kellett valami munka, járkáltam állásinterjúkra, és azt éreztem, ezt én is tudnám csinálni, ezt a kérdezgetést. Szerencsére nem vagyok lámpalázas típus, és jó a beszélőkém, ezért az asztal mindkét oldalán jól éreztem magam.

  • És élvezted?

Igen egy kis csapattal dolgoztunk, és nagyon jó barátok lettünk. Csak ezzel egy időben kezdett komolyabbá válni a meseírás, és az a szomorú helyzet állt elő, hogy nem volt időm írni, ami az én nagy álmom volt, és nem tudtam találkozókra menni. Egy idő után már nem ment párhuzamosan a két dolog, döntenem kellett, és léptem. De onnantól kezdve minden író-olvasó találkozóra el tudtam menni, és végre volt időm írni. Ennek most már három éve.

  • Visszamész, ha elfogynak a sztorik?

Azok biztos, hogy nem fogynak el! De egyelőre most egy-két évre tervezek előre, és remélem, hogy fent tudom tartani ezt a mostani állapotot.

  • Hogy fedeztek fel téged?

Hát én a legkisebb szegénylegényként, kívülről csöppentem bele ebbe az íróvilágba, nem voltam senkinek a senkije. Persze nehéz volt, de azért örülök mégis, hogy így alakult, mivel így mindig reális képet kaphatok magamról, tudom, honnan érkeztem és hová tartok. Persze letagadhatatlan, hogy szerencsés véletlenek is adódtak az életemben.

Annak idején csak úgy beküldtem a kéziratot három kiadónak, és egy visszajelzett, hogy őket ez érdekelné. Ott és akkor először éreztem, hogy pontosan annak olvasták a szöveget, aminek szántam, megvolt az egymásra találás. De onnan még másfél év volt, míg könyv lett belőle. Ez türelemjáték.

A kiadómnak az egyik nagy erőssége a szerkesztőgárdája, és én a főszerkesztővel, Dian Viktóriával dolgozom együtt a könyveken, immár az ötödiken, köztünk nagyon jól működik a kémia. Benne az is jó, hogy nem szerző, hanem egy klasszikus szerkesztő, mint Ignotus volt a Nyugatnál, így van egyfajta külső rálátása a szövegre, ami nagyon-nagyon fontos. De szerintem velem sem nehéz dolgozni, mert adok a véleményére, például sértődés nélkül vettem azt is, amikor nem fogadta el valamelyik kéziratomat.

  • Olyan mestered ő neked, mint az egyetemen Bánki Éva tanárod volt?

Igen, úgy gondolom. Szerintem ő nagyon jó szakember, és örülök, hogy együtt dolgozhatunk. Nekem az életemben mindig volt egy olyan segítőm, aki meglátta bennem a lehetőséget, és azt, hogy jó szándékkal csinálom azt, amit csinálok, és hogy van mögötte valami értékes tartalom is. Üzenet. Szerencsére az életemben rendre előkerültek ilyen emberek…

  • …nők?

Egyébként főképp igen, hiszen ők azok, akik fogékonyabbak ezekre a dolgokra.

  • Sokat járod az országot?

Igen. Mostanra már elmondhatom, nincs olyan megye az országban, ahol ne jártam volna. Nagyon szeretem ezt csinálni, mivel van egyfajta kultúranépszerűsítő szerepük a könyvtáraknak. Iszonyat lelkes könyvtárosok, pedagógusok vannak szerte az országban, akik szívükön viselik a könyvek sorsát.

Ezek a találkozók apránként, interaktív módon, a gyerekek segítségével alakultak ki, s lettek játékos, vidám programok. Fel is olvasok, beszélgetünk, de alapvetően a játéké a főszerep, amit persze mindannyian élvezünk. Megadom a lehetőséget, hogy szerepeljenek, hogy élmény legyen az olvasás, szó szerint. És jönnek a pozitív visszajelzések, keresik, kölcsönzik a meséimet, s utána esetleg fel is dolgozzák az osztályok közösen, rajzolnak, akár tovább is mesélik. Egy-egy ilyen alkalom képes ráirányítani a figyelmet a többi kortárs szerzőre, s adott esetben a klasszikusokra is. Szeretném népszerűsíteni az olvasást, és főleg a gyerekeket bevonva, hiszen ez egy oda-vissza működő dolog, és az olvasónak legalább akkora szerepe van ebben a párbeszédben, mint az írónak. Ez egy nagy energiaáramlás.

  • Lesz következő könyv?

Igen, szeretném a Todót folytatni, a következő könyvben az óvoda után Todó kitálal a suliról is! Persze párhuzamosan több dologgal is foglalkozom, s már évek óta ígérgetem magamnak, hogy írok egy felnőttregényt.

Forrás: ridikul.hu/

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót