OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Dóka Péter - A kék hajú lány írója

Dóka Péter - A kék hajú lány írója

Puskás Panni   2016.08.02. 18:58

„AZ ELRONTOTT SZÜLETÉSNAPOK ÉRDEKELNEK”„AZ ELRONTOTT SZÜLETÉSNAPOK ÉRDEKELNEK”
 
A gyerekirodalom lehetőségeiről, a halálról, a kamaszkorról, családi problémákról és egyéb egyetemes szorongásokról beszélgettem Dóka Péterrel, A kék hajú lány szerzőjével.
 
Amikor elkezdtem olvasni A kék hajú lányt, eszembe jutott Janne Teller Semmi című könyve. Bár ott Pierre Anton egészen más okból mászik fel a fára, mint a te főszereplőd, Olivér, a két könyv mégis rokonítható. Mit gondolsz erről?

 

Amikor megírtam a könyv első változatát, még nem olvastam a Semmit. Aztán elolvastam, de nem volt róla jó véleményem: vázlatosnak tűnt, túlságosan éreztem az író szándékát. Viszont az átíráshoz adott egy kis lendületet, mert rádöbbentett arra, hogy bármit lehet. Magyarországon a rendszerváltás után mintha mindenki csak tapogatózott volna, hogyan kell gyerekkönyvet írni. És mintha elfelejtettük volna, hogy voltak bátor, progresszív próbálkozások korábban is.
  • Mi az a bármi, amit A kék hajú lány megjelenít? A halál? A kamaszkori szorongások?
Számos német könyvet lektoráltam, és észrevettem, hogy 12-13 éves gyerekeknek szóló kötetekbe simán beleírnak mindenféle szexuális vonatkozású részt, de megvan a sajátos módszere ennek. Bármiről lehet írni, csak másképp, mint a felnőtteknek. Mikor erre az ember rájön, akkor felszabadul, mert megérti, hogy írhat a halálról, a betegségről, csonkolt kezű bácsiról, akármiről, csak kicsit máshogy kell megmutatni mindezt. Nem kell attól félni, hogy ha ilyen témák felé kanyarodik az ember, akkor elutasítják.
  • Legfeljebb a felnőttek nem adják a gyerekek kezébe a könyvet.
Ez a veszély persze fennáll.
  • Számomra A kék hajú lány esetében a témaválasztás legsarkalatosabb pontja a gyerek halálhoz való viszonya. Hogyan jelenik ez meg a könyvedben?
Én a halálon annyit, mint gyerekkoromban, azóta sem gondolkodtam, pedig sokkal messzebb voltam tőle, mint most vagyok. Van a gyerekkornak egy pontja, amikor nem tud szabadulni ezektől a gondolatoktól. Egy olyan könyvet akartam írni, amiben az ember először szembesül azzal, hogy milyen az, amikor megpróbál segíteni, de nem feltétlenül tud, amikor nagyon nagyot kell hazudni, de mégis megteszi, amikor először igazán szerelmes. Olyan alapvető dolgok történnek meg tizenéves korban, amikhez később mindig visszatérünk.
  • Mit gondolsz, az olvasóid közelebb jutnak ehhez a témához, vagy csak szembesülnek vele?
Ez az olvasón múlik. Valószínűleg van olyan, aki semmit nem tud ezzel kezdeni, van, aki szembesül és tovább nem is merészkedik, és van, aki közelebb engedi ezeket magához. Nagyon sok olyan ember van, akik nem szeretnek bizonyos dolgokat közel engedni magukhoz, mert félnek. Magánemberként félhetek a haláltól, a ráktól meg az illúzióim elvesztésétől, de írás közben szinte mazochista módon közel kell menni.
  • Vélhetően másképp olvassa ezt a könyvet az a gyerek, aki már elveszített valakit.
Van erről egy elméletem. Erich Kästner mondja, hogy amikor egy gyerek először sír a játékmackója elvesztése miatt, az ugyanaz a fájdalom, mint amikor később egy barátját elveszíti. Egy gyerek, aki bármit elvesztett már – mondjuk elköltözött valahonnan, és otthagyott egy barátot -, meg fogja ezt érteni, mert a veszteség mindig hasonló.
  • Tudsz gyerekfejjel gondolkodni, vagy egy felnőtt vagy, aki megpróbálja kitalálni, hogyan gondolkodik egy gyerek?
Azzal áltatom magam, hogy tudok gyerekként gondolkodni, vagy legalábbis van bennem egy gyerek és őt meg tudom találni, az ő szemén át tudok nézni a világra. Ha ez nincs, akkor bajban vagyok, mert akkor ezek nem gyerekkönyvek.
  • Beszéljünk kicsit a kiskamaszkorról! A főszereplőd, Olivér még a plüsspatkányával alszik, de már lányokról álmodozik. Nagyon érdekes, ahogy kapcsolatba kerül ez a kettősség a könyvedben a betegséggel. Mi történik a hatos kórteremben?

A plüsspatkánnyal alvás és a lányokról való álmodozás valóban egyszerre van jelen egy ideig egy gyerek életében. Engem mindig ez az átmenet érdekelt egy gyerekkönyvnél. Nem a kicsik, nem a nagyok, hanem amikor valami változik az életben, amikor elkezdődik valami, ami aztán valahova eljut. Mindig van egy hiány, egy probléma a könyveim elején, és ezt megpróbálják megoldani a szereplők. Ez a megoldáskeresés érdekel: nem a statikusság, hanem a változás, ami a kamaszkorban hihetetlenül gyors. Ez a dinamizmus aztán eltűnik az ember életéből.

A hatos kórterem utalás Csehovra. Itt nem testileg, hanem lelkileg sérült emberek vannak. Összejön négy olyan srác, aki nem tud a családjába beilleszkedni, identitászavara van, és végül is az a kérdés, hogy itt jobb lesz-e a helyzet. Nem tudni, hogy valóban meggyógyulnak-e, hiszen nem találkozunk velük később.

Forrás: revizoronline.hu

 

2013.07.25.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót